Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Faslege, Hvilke rettigheter har man?

Anbefalte innlegg

Har bestilt legetime ca 3 ganger siste 7 år. Men bare en gang har jeg fått hos fastlegen. Mandag bestilte jeg time for etterkontroll av føflekker, samt test av vanlige kjønnssykdommer. Jeg bestilte online, og skrev klart og tydelig at jeg skulle til fastlege. Men ble satt opp hos en annen lege, og ingen forklaring hvorfor.

Så sendte jeg avlysning av timen, og skrev klart og tydelig at jeg kun skulle til fastlege, og ingen andre. Så har jeg bare fått bekreftelse på avbestilling.

Hva er vitsen med fastlege hvis man "aldri" får treffe den? Trodde det var det som var meningen, slik at man kunne få et mer personlig fortrolig forhold til den. Jeg valgte den personen på lista med flest ledige plasser, slik at hun trolig har kortere ventetid. Men hjalp ikke mye.

Hva kan jeg kreve? Finner veldig lite i loven. Der står bare at alle har krav på fastlege osv.. Men ikke om man har rett på time hos fastlege, og eventuelle tidsfrister.

:hmm:

Anonymous poster hash: ac267...5c5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS her..

Hvorfor skulle det være nødvendig?

De har organisert elektronisk legebesøkbestilling.. og da bør det og fungere..

Når man har legeskrekk, og tannlegeskrekk, så er ikke det noe særlig å ringe å bestille.. Det kan ta måneder/år før det skjer frivillig..

Derfor enklere å bestille på nett..

Men bestilte på nytt på nett, og poengterte enda kraftigere at jeg kun akseptere fastlegen. Og endelig fikk jeg det.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som du har valgt et legekontor med delt liste. For eksempel leger tilknyttet studentsamskipnader kan operere slik. Det kan også leger som har fylt 60 år og har startet prosessen med å overføre sine pasienter til en annen lege de neste årene frem til pensjonsalder.

For øvrig må jeg si at fastlegeordningen er en skandale. Den koster samfunnet enorme summer, og har gitt dårligere tilbud enn tidligere. Det er et paradoks at det var enklere å få en time på kort varsel for 15 år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS her..

Hvorfor skulle det være nødvendig?

De har organisert elektronisk legebesøkbestilling.. og da bør det og fungere..

Når man har legeskrekk, og tannlegeskrekk, så er ikke det noe særlig å ringe å bestille.. Det kan ta måneder/år før det skjer frivillig..

Derfor enklere å bestille på nett..

Men bestilte på nytt på nett, og poengterte enda kraftigere at jeg kun akseptere fastlegen. Og endelig fikk jeg det.

:)

Fordi det åpenbart ikke fungerer. Så bare ring dem.

Lenke til kommentar

Det er et paradoks at det var enklere å få en time på kort varsel for 15 år siden.

Dette er jeg rimelig sikker på at er forskjellig fra lege til lege.

Grunner til at fastlegen ikke har tid kan være:

- Han er på legevakt. Fastleger har plikt til legevaktstjeneste.

- Han har oppgaver andre steder (f.eks. kontakt med nav).

- Han er syk.

Problemet her er egentlig bare at sekretærene ikke har tatt hensyn til at du har skrevet at du kun ønsker fastlege.

Jeg bestilte online, og skrev klart og tydelig at jeg skulle til fastlege.

Alle skal til fastlege, så det hjelper ikke bare å skrive at du skal til fastlege. Du må skrive mer tydelig. Ellers risikerer du at de setter deg opp på en annen hvis fastlegen er utilgjengelig av en eller annen årsak.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...