darkness| Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Hvor går skillet mellom en systemforvalter og en systemadministrator? Når kan man egentlig kalle seg for systemforvalter? Jeg har rollen som administrator for et system, men det innebærer også en del forvaltning. Jeg holder på å utarbeide et forslag til rollebeskrivelse, og lurer på om jeg bør legge frem forslag med "Admin" eller "Forvalter". Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Forskjellen ligger vel i at en administrator administrerer/har ansvar for et eller få systemer, mens en forvalter har det _overordnede_ ansvaret for "alle" systemene? Sånn har iallfall jeg oppfattet det. Altså at en forvalter gjerne ikke jobber "inne i" hvert enkelt system, men heller skal ha oversikten over bla.a samkjøringen av flere systemer? Jeg vil tro at en forvalter kan ha flere administratorer i sitt team/under seg? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. april 2014 Forfatter Del Skrevet 30. april 2014 Takk for svar. Jeg har ikke opptattet det som at man må forvalte flere system, men kan godt være at jeg tar feil. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Gammel tråd men jeg slenger meg på. Etter min erfaring er systemadministrator driftsansvarlig for flere systemer, gjerne alle sammen i mindre bedrifter. Ellers i større bedrifter har man forskjellige folk på OS nivå (Win, linux osv), SQL, Exchange, egne folk til nettverk, osv. Systemforvaltning forbinder jeg med utviklere og ikke innen drift. Typisk systemforvaltning er å være ansvarlig for å fikse feil/lage ny funksjonalitet/ta i mot change requests for et egenutviklet program (eller et veldig tilpasset hyllevare, som f.eks Sharepoint, Dynamics CRM osv). Altså at man sitter med kontroll over koden til applikasjonen og retter små bugs underveis og lager nye releaser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå