TheNarsissist Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hei, jeg begynner på en bachelor i økonomi til høsten. Etter den vil jeg studere et annet studiet som har vesentlig høyere poenggrense, pluss at jeg mangler noen fag. Jeg har veldig lite lyst til å jobbe på Narvesen samtidig som jeg tar opp vgs fag og samler alderspoeng. Har derfor lagt denne planen. Starte på økonomi til høsten, hvert semester skal jeg ta opp to vgs fag fra 23/5 regelen og realfag. Semester 1: Naturfag, 1P og engelsk M og S. (Denne tror jeg går greit, da jeg har 5 i både Naturfag og 1P fra før av) Semester 2: Samfunnsfag og Historie (Evt bare historie, hvis jeg får 6 på samf i mai) Semester 3: S1 og S2 (Muligens bare S2, spørs om jeg for 6'ern i på S1 i mai) Semester 4: Kjemi 1 og fysikk 1 (Har fem fra før av i kjemi 1, fysikk har jeg ikke hatt) Semester 5: Kjemi 2 Semester 6: Norsk M, S og sidemål Er dette realistisk? Er ikke avhengig av å få A i snitt på økonomistudiet. Og hvis jeg dropper den opprinnelige planen og går for Rettsvitenskap isteden, trenger jeg og ta opp vesentlig færre fag (Mulig jeg faktisk kommer inn i år). Noen som har tatt opp vgs fag samtidig som de studerer her? Har faktisk tatt opp fag både vg2 og vg3, men vet jo at høyskolen er vesentlig hardere med MYE høyere arbeidsmengde. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Uten at jeg vet hvilken videregående du gikk på eller hvor du skal studere, kan jeg dempe forventningene dine ved å si at det ikke nødvendigvis er så mye høyere arbeidsmengde på høyskolen. Jeg studerer også økonomi og bruker i snitt 25-30 timer per uke på skolearbeid nå mot inntil 40 timer på videregående. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 30. april 2014 Forfatter Del Skrevet 30. april 2014 Hei, hvilken vgs spiller vel ikke så stor rolle, men kan si at det er slækt her og ikke noe som heter lekser. Bruker sånn passe tid på skolearbeid og håper å få ca 50 poeng. Har søkt økonomi og ledelse på BI. Hvor mye tror du den gjennomsnittlige BI student bruker i uken? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Det er vanskelig å si. Jeg har noen bekjente som studerer på BI Nydalen og ifølge dem er det krevende, men det er de samme personene som alltid lå på etterskudd og presterte midt på treet eller under på videregående, gjerne etter et skippertak. Hvis du har gode arbeidsvaner og er flink til å studere på egenhånd, er det antakelig ikke uoverkommelig krevende å få greie til gode resultater. Og det vil jeg tro at du kan bedre enn de fleste ferske studenter ettersom du har tatt realfag som privatist og har mange skolepoeng. Lenke til kommentar
Krystallkule Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Spørsmål: Tar du økonomigraden kun for å kunne søke via 23/5-regelen? Hvis ja, kan du jo heller droppe det og fokusere maksimalt på vgs fagene for å komme inn på ønsket studium tidligere. Men du har sikkert tenkt gjennom det allerede. Hvis karakterer ikke er viktige for deg på bachelorgraden, er planen helt sikkert realistisk. Får du 6 i samfunnsfag nå, ville jeg kjørt fysikk 1 opp til semester 2 sammen med historie, og tatt kjemi 1 og 2 samme semester. Å ta disse parallelt er bare en fordel hvis du har 5 i kjemi 1 fra før. Å ta kjemi 2 samtidig vil få stoffet i kjemi 1 til å virke lekende lett, og 6eren der bør være meget overkommelig. Utenom dette et lite råd: Sats helhjertet på det du virkelig vil studere, gitt at du har et studium du innerst inne helt klart brenner mest for. Edit: Ikke undervurder 1P; sekseren vil kunne glippe pga slurv/tidspress/nerver etc., selv om du egentlig kan stoffet godt nok. Og husk at norskfaget krever en del lesing, særlig til muntlig, men det vil også øke sjansene for å få 6 på de skriftlige. Endret 1. mai 2014 av Krystallkule Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Takk for svar, nei gjør det fordi jeg ikke har lyst til å bare jobbe og ta opp vgs fag også synes jeg at økonomi er interessant. Endret 1. mai 2014 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Krystallkule Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Planen er i hvert fall realistisk. Men du vil få mye å gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå