Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjønnsnøytrale navn

Anbefalte innlegg

God kveld :)

Jeg er litt usikker på om jeg har postet i riktig kategori, men det var denne som passet best.

Jeg lurer på om dere vet om noen kjønnsnøytrale navn? Har søkt på nettet, men og har funnet noen allerede. Desverre var ikke den listen jeg fant stor.

Vet dere om noen, eller om noen nettsider som har en egen liste med kjønnsnøytrale navn?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Engelsk Wikipedia har en oversikt som du kanskje kan bruke?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Androgynous_names

Takker :wee:

Desverre så var det veldig mye engelske navn. Noen går jo på norsk også, men hadde vært best med norske kjønnsnøytrale navn, eller utenlanske som man kan uttale på norsk uten at det høres rart ut :)

Var fin liste du kom med :)

Endret av -Twix-
Lenke til kommentar

I Norge har vi ikkje hatt tradisjon for kjønnsnøytrale navn, så det er nok ikkje så lett å finne norske kjønnsnøytrale navn. Mykje av grunnen er at ein frå gammalt av brukte etternavn i forma, ****son eller ***datter (denne forma for etternavn er fortsatt i bruk på Island). Når denne forma var i bruk så hadde det lite til ingen hensikt at fornavnet er kjønnsnøytralt då etternavnet til personen uansett dikterer kjønnet.

Dei navna vi har i dag som er kjønnsnøytrale er nøytrale fordi dei meir eller mindre sammenfaller med utanlandske navn som staves på samme måte. Som f.eks damenavnet Eli, og det jødiske herrenavnet Eli.

Lenke til kommentar

Hei takk for svar :)

Enig i at Mika og Iben ikke de fineste navnene.

Behind the Name hadde mange navn. Noen går fint på norsk også :)

Vurderer å bytte fornavn å har lenge tenkt på å finne et navn som er kjønnsnøytralt. Om jeg kommer til å endre navn er en annen sak, men jeg lufter tanken.

Lenke til kommentar

Kan kanskje bruke noen substantiver som f.eks. poppel, fiol, eukalyptus, elv.

Men folk vil vel skjønne at du har funnet på det selv.

Nja, substantiver vil jeg helst holde meg unna :)

Hva synes dere om navnet Robin? Vet det både kan brukes om jenter og gutter. I Norge er vel det mest brukt på gutter.

Lenke til kommentar

Kjente et gammelt vennepar hvor begge het Kai. De sa det skapte latter for det meste. Møtte noen år senere kombinasjon Kay/Kai og Kaj/Kai. Alle norske heterofile par. Hva er sjansen..

Legger også til listen for indiske unisex navn:

"Sandeep, Gurdeep, Kuldeep, Mandeep, Surjeet, Gurjeet, Kuljeet, Harjeet, Manjeet, Harpreet, Gurpreet, Jaspreet, Kulpreet, Manpreet, Prabhjot, Harjot, Gurjot, Jasjot, Sukhjinder, Bhupinder, Jasbinder, Parminder, Kulvinder, Harjinder, Ranjodh, Sheeraz, Hardeep, Kirendeep, Sukhdeep, Govindpal, Encarl, Rajan, Sujal, Viral, Harshal, Deepal, Bobby, Mrinal, Jyoti, Shakti, Kiran, Lucky, Ashwini, Shashi, Malhar, Umang, Shubham and Anupam"

Oppfinsomt, men aldri sett eller hørt bortsett fra bold

Lenke til kommentar

Oppfinsomt, men aldri sett eller hørt bortsett fra bold

Ordet Bold ville faktisk vært et fint navn.

Enig der. Litt i samme gate som navnet Storm.

Navnet mitt er vel det(ikke i norge kanskje, men) altså Robin. Er forøvrig gutt!

Jeg synes Robin er et veldig fint navn! Er det navnet jeg vurderer. Vet det ikke er så normalt i Norge, men det er jo kjønnsnøytralt, samtidig maskulint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...