kenny28 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg må desverre kjøpe bil. Jeg skriver desverre fordi jeg har null interresse og null peiling på bil. For meg er bil bare en utgiftspost og ett helt nødvendig behov for å komme seg fra A til B på en trygg måte. Om bilen er gul, rosa, om den har all slags høyteknologisk utstyr, om den har stor eller liten motor o.s.v betyr absolutt ingenting. Vi drar ikke og kommer aldri til å dra på noen bilferie så kjørekomfor har heller ikke noe å bety. Utseende/desig betyr nada. Vi er friluftsmennesker og det som er viktig for oss er : Billig i drift, billig sevice, reparasjon, billig deler, eu kontroll, forsikring o.s.v I og med at vi er mye ute på tur/ski så innebærer det å kjøre endel på glatt føre så det settes pris på at bilen er god på glatta. Noen ganger kjører vi inn på traktor/kjerre veier så det betyr og litt at bilen er høy over bakken. Selvfølgelig så betyr det kjempemye at bilen er trygg. Så kommer spørsmålene : Hvilke biler bør jeg se etter ? Jeg kommer ikke til å selge denne bilen etter noen får år, den har vi så lenge det er mulig, så hvilken årsmodell bør jeg kjøpe for å få mest for pengene ? Jeg har hatt en Toyota Avensis de siste 10 årene og har vært veldig fornøyd med den, det har ikke vært noe som helst tull med denne. I grunnen burde jeg hatt hest og kjerre Jeg ser for meg at en Rav4 eller en CR-V burde vært noe for meg ( uten å vite noe som helst om disse to) Så hvilken bil jeg sjekke for å få mest for penga og minst mulig fremtidige utgifter ? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Du bør si noe om budsjett, men jeg tror absolutt en Subaru Forester er noe du bør sjekke ut. Gode kjøreegenskaper på glatta, god driftsikkerhet, relativt enkle og robuste, om enn kanskje litt kjedelige. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Tusen takk for svar, skal prøve å sjekke Foresteren, vet desverre ikke hvilken bil det er. Så gale er det :-) Budsjett ? Ja minst mulig for å få mest mulig Så ikke for meg mer enn 200000. Tar gjerne i mot flere råd. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Kan (som mange andre) anbefale Subaru Forester eller Outback. Siden du ikke er så interessert i bil eller bryr deg om teknologiske ting er det en perfekt bil. Her finner du ikke duppedingser og hundrevis av knapper du ikke trenger. Her har du kun det grunnleggende, selv i de nyere bilene. Lysbrytere, girspak, varm/kald luft, setevarme, og speiljustering. Ikke rare skjermer med rare ord og sånt. Bare kilometerteller og forbruk. Bilen er også svært god på glatta med konstant firehjulstrekk (Alle 4 hjul snurrer hele tiden, kan ikke skrus av og på som 4WD biler) og modellen jeg kjører (2.0 diesel) er høy, rask (147hk 0-100 9sek), trygg og bruker lite diesel. (6.8L på 100km) Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Skoda Yeti ble av Top Gear kåret til "verdens beste bil" nettopp fordi den er midt i blinken for sånne som deg, som ikke bryr seg og bare vil ha et dønn solid og sikkert fremkomstmiddel. Sjekk ut den. Endret 29. april 2014 av kvasbo Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 30. april 2014 Forfatter Del Skrevet 30. april 2014 Tusen takk for alle svar. Jeg syntes at både Foresteren og Yetien så grei ut. Hvilken årsmodell og maks km stand bør jeg gå for, for å få mest for penga ? Hva kan jeg forvente å få for 150000 - 200000 kr ? Den lokale bilsjappa har denne for salg : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47569459&searchclickthrough=true Men har en følelse av 2006 modell er allerede en " gamme bil ", tenker jeg helt feil da ? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Den der er veldig gammel, jeg tror det kom en ny CRV i 2007 som du mye heller bør gå for. Den modellen du ser der kom i 2002 tror jeg, den fra 2007 > er mye freshere. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 30. april 2014 Forfatter Del Skrevet 30. april 2014 Den der er veldig gammel, jeg tror det kom en ny CRV i 2007 som du mye heller bør gå for. Den modellen du ser der kom i 2002 tror jeg, den fra 2007 > er mye freshere. Altså en bil man ikke får mye for penga Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47974689&searchclickthrough=true Prisen er kanskje litt stiv, men holder seg innenfor det du spurte etter. Er en fin likhet mellom denne og de du hadde sett på. Er vanskelig å velge noe ut i fra du har spurt etter, men valget av bilmerke pleier ikke alltid være løsningen. Men valget av riktig forhandler\privat person samt da til en fornuftig pris vil gjøre at du får en bra bil til en bra penge. Men det er ikke så lett, man må se litt og spørre rundt. Kjenner du noen som har mye peil på bil som ville satt av litt tid til å se etter bil? For om man først liker bil så pleier man å like å se på\etter bil. Lykke til og håper du sjekker at alt er riktig og prisen ikke er for høy. Pass på... (Erfaren når det kommer til bilsvindel) 2 Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Det er nettopp det når en ikke har peil så er det fort gjort å bli lurt Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Hva med denne : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46306807&searchclickthrough=true Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Funker den også, vil nok si at Forester er ganske mye mere bil enn den der hvis man kan si det sånn da. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Funker den også, vil nok si at Forester er ganske mye mere bil enn den der hvis man kan si det sånn da. Men en del dyrere og da ? Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 http://m.finn.no/car/used/ad.html?model=1.808.2000128&q=Xenon&wheel_drive=2&make=0.808&sort=2&ref=fas&finnkode=48086702 Prut denne til 200 000 kr. Firehjulstrekk er egentlig ikke nødvendig på en personbil om man har bra dekk, men med tanke på gjensalgsverdi så kan det utgjøre en betydelig forskjell sammenlignet med en med forhjulstrekk. Den jeg linket til er greit priset og greit med utstyr. Xenonlys har den også, noe som er greit å ha. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Hei igjen og takk for alle som gidder å svare. I og med at vi misliker veldig å kjøre bil over lange distanser så ønsker vi aller helst å kjøpe bil i nærområdet Madammen er veldig gira på denne : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46306807&searchclickthrough=true Er dette en grei/driftsikker bil ? Hvorfor eller hvorfor ikke bør jeg kjøpe denne ? Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48121692 Denne må det gå an å prute minst 30 000 kr på. Veldig ugunstig farge, men det bryr jo ikke du deg om du som skal kjøre bilen fra A til B. Relativt dyrt priset sammenlignet med tilsvarende biler på Finn, som kommer bedre ut mtp. at de har mer nøytrale og lettsolgte farger (f. eks. blå, svart, grå osv), da den har gått litt over 100k. Hvis du bor ved Stavanger så synes jeg at istedenfor å komme med masse spørsmål på et forum her, så finner du MINST 3 biler som du synes er spennende og som du er litt nysgjerrig på. Jeg foreslår at, etter de tipsene du har fått i denne tråden, finner en Subaru Forester som kan være aktuell, en sånn kjip Suzuki sak som madammen har lyst på og Skoda Yeti'en jeg linket til i denne posten og ringe selgerene og avtale prøvekjøring. Prøv å få låne bilene over natta, så får man litt følelsen av hvordan de er å leve med. Å investere i bil er en såpass stor investering at det er lurt å kjøpe en bil man kan bli mest mulig fornøyd med. Alle 3 nevnte alternativer er gode alternativer. 1 Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Takker igjen for alle svar Jeg kom plutselig på en ting. Hvilken takhøyde for garasjeport bør man ha med en suv med takboks, sånn cirka ? Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 lest på et forum at sånn ca høyde med skiboks (kommer ann på bil) er ca 2meter++, det dem anbefalte var så høyt som overhodet mulig om du ikke vil ta av boksen hver gang du skal kjøre inn i garasjen. Folk sleit med 2.15m så jeg vil anbefale deg å skaffe rundt 2.30 eller mer om mulig, da skal du slippe problemer med skiboks. Men som sagt, så høyt som mulig! Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Hei igjen og takk for alle som gidder å svare. I og med at vi misliker veldig å kjøre bil over lange distanser så ønsker vi aller helst å kjøpe bil i nærområdet Madammen er veldig gira på denne : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46306807&searchclickthrough=true Er dette en grei/driftsikker bil ? Hvorfor eller hvorfor ikke bør jeg kjøpe denne ? Jeg har skjønt at du overhodet ikke er interessert i bil, men denne er grusom å kjøre. Veldig plastikkfølelse innvendig og setene er veldig kjipe. Kjørte litt rundt i noen SX4'er da jeg jobbet deltid hos en bilutleier og det var blandt bilene jeg likte minst. Hvorvidt den er billig i drift osv har jeg dessverre ikke kjennskap til. Et tips for å sirkle seg litt nærmere inn på en bil er at om du beveger deg noe særlig på motorvei er det langt mer behagelig å kjøre forholdsvis stor bil. Da tenker jeg på store sedaner, stasjonsvogner og SUVer (f. eks som Foresteren eller CR-V). Disse er stort sett (med noen unntak begge veier) bedre støyisolert enn småbiler. Ofte har de også større motor slik at du slipper å ligge på fryktelig høyt turtall om du kjører i 100km/t. Ikke bare bråker det ekstra, men det er også mindre drivstofføkonomisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå