Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

selveier i borettslag

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal snart på generalforsamling og noe jeg lurer på.

Dette er sikkert kjempe åpentbart for noen men jeg er usikker på dette.

Er det mulig at selveierleiligheter kan være en del av et borettslag med andelsleiligheter? Og hvis dette er mulig må borettslaget få godkjenning av sameie hvis noen skal gjøres? Eks: at borettslaget skal få like postkasseskilt eller at borettslaget vil henge opp en oppslagstavle.

Hadde vært fint hvis de som tar seg tid til å svare kan legge med hvilken lov de bruker.

Anonymous poster hash: bf143...c55

Anonymous poster hash: c50a8...ee6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke selveier i et borettslag. Enten har du en andel i et borettslag, eller så er du selveier i et sameie.

I et sameie er det hvertfall slik at styret på egenhånd kan foreta seg utbedringer og endringer (såfremt de er små) uten samtykke fra resten av sameiet. Det er litt av hele poenget med å velge et styre. Er det større saker blir det som regel kalt inn til et ekstraordinært sameiemøte, eller saken spares til neste ordinære sameiemøte hvis dette ikke er alt for langt frem i tid. Postkasseskilt og oppslagstavler faller under småting.

Med det sagt har du som medeier i sameiet full rett til å levere en skritftlig klage dersom du mener de utfører endringer som ikke er til felles interesse.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

så hvis jeg har forstått dette riktig så er det mulig at det kan være 3 selveeierleiligheter og 21 andelsleiligheter under samme "tak" ?

De som sitter i mitt styret er ikke de mest oppegående personene så jeg vil inn i styret, men da er jeg avhengig at jeg gjør ting rett. Har sameie noenting å si for oss som bor i borettslaget? Styret i mitt borettslag har ventet i 6 måneder for å få godkjenning av sameie for å henge opp en oppslagstavle i gangen (dette har fortsatt ikke blitt gjort), jeg mener dette er langt over grensen for hva de kan bestemme i sameie. Så hvor går grensen over hva de har å si for oss i andelsleilighetene?

Lenke til kommentar

Langt over grensen? Det er styrets oppgave å forvalte fellesområdene, som f.eks en gang er. Hvorfor de har bestemt at de skal hente in samtykke fra beboere for å henge opp en oppslagstavle er beyond me, men de har vel kanskje erfart at folk blir gretne når de foretar seg noe uten å si fra?

Uansett om du har andel eller selveie, du "leier"/eier kun retten til å bruke din seksjon med eventuelle tilhørende områder. Resten er fellesområder som igjen er eid av borettslaget og dette er det først og fremst styret som forvalter. Praksisen kan dog variere fra sted til sted.

Du kan lese mer om forskjellen på de to formene (borettslag og sameie) her: http://nohus.no/Forskjellen%20mellom%20borettslag%20og%20sameier.htm

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Man kan ha en eiendom som er et seksjonert sameie med åtte leiligheter (hvorav tre eid av borettslaget), og tre andre eiendommer med åtte leiligheter der alle er eid av borettslaget, for å ta et eksempel.

I en slik situasjon vil den seksjonerte eiendommen og dens styre/sameiermøte bestemme over den eiendommen. Borettslaget kan stemme på sameiermøtet (og velges inn i styret). Sameiermøtet og dets medlemmer har imidlertid ingen representasjon i borettslaget.

Både i borettslag og sameier er det styret som forvalter felles arealer, slik at den seksjonerte eiendommens fellesarealer hører under sameiestyret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så hvor går grensen over hva de har å si for oss i andelsleilighetene?

Som krikkert sier;

Styret i sameiet bestemmer (over sameiets fellesarealer).

Borettslaget (ved styret) har ikke andre rettigheter her enn hvilken som helst av de andre seksjonseierne i sameiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...