Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan blir sinus formet tegning av denne Diodekretsen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Grafen du tegnet er for utydelig til at jeg kan se det iallefall. Men du fikk et veldig godt tips. Se i boken din og prøv å forstå hva "trekanten" gjør. Da kommer svaret raskt.

Edit:

"Jeg vet at den kan enten tillate/sperre at det går en strøm, men vil bare vite om ossen grafen skal se ut."

I hvilke tilfelle tillater/sperrer den? Det er cluet her.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Grafen du tegnet er for utydelig til at jeg kan se det iallefall. Men du fikk et veldig godt tips. Se i boken din og prøv å forstå hva "trekanten" gjør. Da kommer svaret raskt.

Edit:

"Jeg vet at den kan enten tillate/sperre at det går en strøm, men vil bare vite om ossen grafen skal se ut."

I hvilke tilfelle tillater/sperrer den? Det er cluet her.

Den sperrer når spenningen er positiv, og den tillatter når spenningen er negativ? betyr det at Ur ved negativ spenning skal være en "smilefjes" , eller "leisegfjes"? Altså har den topppunkt eller bunnpunkt?

Synes det er rart at det blir utydelig hos dere, fordi det er veldig stort her :S

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Bildet er fjernet hvilken diode type er det snakk om?

En standard diode er en elektronisk komponent som leder i en retning og sperrer i annen retning.

Det finnes flere typer dioder. Den jeg tenker på er ----I>|--- . (Litt vanskelig å tegne med keyboardet :p)

Endret av Lolliken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det var en vekselstrømsforsyning, en motstand og en helt vanlig diode, om jeg ikke husker feil. (grunnkursnivå)

Lenke til kommentar

Veit ikkje kretsen, men det vil typisk sjå sånn ut:

rec05b.gif

Over halve perioden går straumen eine veien, over den andre halve perioden går straumen den andre veien. Sidan dioden sperrer i ein retning, vil du miste halvparten av kurva. Enten over eller under x-aksen, avhengig av retningen på dioden.

Lenke til kommentar

Kretsen var

--------|<l-------
| | +
(~) # Up
| | -
| |
------------------

Hvor # er en mostand som spenningen skal måles over.

Det ble ikke gitt noen info om diodespenningen eller antatt linearitet til denne i bildet som ble lastet opp

** Yay photographic memories **

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...