Gå til innhold

Skal jeg ta studielån?

Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 19 år og er lærling i Oslo. Er snart ferdig med mitt første år som lærling.Har mine fasteutgifter som jeg klarer å dekke + kan kose meg litt ekstra men har ikke noe stort å sette av i mnden.

Sitter å lurer på om det kunne vært lurt å tatt opp ett studielån og kun hatt dette på høyrente til jeg var ferdig med studier men kan for lite om dette til å vite om dette er noe lurt. Ikke vet jeg hvor mye det er snakk om heller.

Kan det være lurt å ta opp fult studielån og bruke dette som egenkapital til evt bolig etter endt studietid?

Er det lurt å ta opp studielån om jeg setter dette på høyrente konto?

Hvor mye kan man få i studielån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg er 19 år og er lærling i Oslo. Er snart ferdig med mitt første år som lærling.Har mine fasteutgifter som jeg klarer å dekke + kan kose meg litt ekstra men har ikke noe stort å sette av i mnden.

Sitter å lurer på om det kunne vært lurt å tatt opp ett studielån og kun hatt dette på høyrente til jeg var ferdig med studier men kan for lite om dette til å vite om dette er noe lurt. Ikke vet jeg hvor mye det er snakk om heller.

Kan det være lurt å ta opp fult studielån og bruke dette som egenkapital til evt bolig etter endt studietid?

Se her. Om du klarer å holde deg unna å bruke pengene så vill du jo "tjene" på det. Men tror ikke det blir særlig mye å hente på de årene du er lærling. Du får sikkert ikke så veldig mye heller men det finner du ut på siden jeg refererte til.

Bruke som egenkapital hørtes litt rart ut...

Lenke til kommentar

Hei,

Se her. Om du klarer å holde deg unna å bruke pengene så vill du jo "tjene" på det. Men tror ikke det blir særlig mye å hente på de årene du er lærling. Du får sikkert ikke så veldig mye heller men det finner du ut på siden jeg refererte til.

Bruke som egenkapital hørtes litt rart ut...

Takk for svar. Var visst bare snakk om 15.000 ekstra. Fant forøvrig ut at jeg får forlite i borteboerstipend medmindre det har økt ca 4.000 i år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ta alltid max studielån og sett de inn på høyrente. Studielån er alltid gunstigere enn andre lån, på alle områder. På denne måten vil du kunne ta mindre lån med dårligere betingelser senere. Når du senere trenger feks. boliglån så betal alltid studielånet til sist. Dvs prioriter å nedbetale alle andre lån enn studielånet.

Lenke til kommentar

Matematisk er det null tvil. Men hvis du ikke stoler på din egen evne til å ikke kaste bort penger så kan det være en grunn til likevel å unngå det. Så når du får råd den ene eller andre veien så tenk over hvorfor folk anbefaler det de gjør. Hvis de bare repeterer en "etablert sannhet" så kan det være de selv har gått i fella. Tenk litt over forbruket ditt og om du evt kan "låse" pengene på en høyrentekonto/BSU.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Men kun på konto noen år frem til man bruker kapitalen til neste lån / betaler ned lån.

Når man først har annet lån en studielån så blir penger på konto kun tap med tanke på lønnsveksten og renter ol.

Spare på konto når man har bil og boliglån burde man unngå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...