Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med å finne modernistiske trekk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger hjelp med å finne modernistiske trekk i diktet ''I storbyen'' av Kristofer Uppdal.. Og hvordan det brytes med det tradisjonelle.

Her er diktet:

I storbyen

I alle storbyer i eit drag.

Du blikar over verda.

Gjennom blada.

Like tom.

Du lever med i alt.

Og røtene når all verda.

Like tom.

Du fylgjer storhendingane i alle lang,

sit ved stolen til dei gjævaste diktrar,

ligg innmed bringa til dei største diktrar,

og stig i det herlegaste kunstsamlingar.

Like tom.

Like tom inn og like tom ut.

Jeg håper dere kan hjelpe meg.

Mange takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan hjelpe deg!

Det er dog 30 år siden jeg lærte denne svadaen så du er nødt til å fortelle meg hva som er typiske modernistiske trekk, så kan jeg hjelpe deg å finne dem ;)

Å tusen takk!! Det er bruddestetikk, altså det bryter med det tradisjonelle.. Som for eksempel, ingen fast rim og rytme i diktet, fri vers.. Oppbygningen er opptil den enkelte selv..

Lenke til kommentar

Jeg kan hjelpe deg!

Det er dog 30 år siden jeg lærte denne svadaen så du er nødt til å fortelle meg hva som er typiske modernistiske trekk, så kan jeg hjelpe deg å finne dem ;)

Å tusen takk!! Det er bruddestetikk, altså det bryter med det tradisjonelle.. Som for eksempel, ingen fast rim og rytme i diktet, fri vers.. Oppbygningen er opptil den enkelte selv..

Dæven, du må slutte å si takk sånn fordi da får jeg veldig dårlig samvittighet når jeg ikke klarer å gi et godt svar :dontgetit: Slem pike!

------------------------------

Men ut ifra det jeg kan se så er det jo ikke fast rim oppbygging 2 rim så 0 rim så 3 rim'ord

Rytmen er ikke fast heller hvis man ser på den gjentagende setningen "like tom" så blir den skilt med 4 linjer først, så 2 linjer, så 4 linjer, så kommer den igjenn med en utvidelse helt til slutt, rar rytme og ikke tradisjonell

Det er ingen vers, alt er bare smelt sammen

-----------------------------

Men du får vente til noen eksperter kommer å svarer, når jeg fikk slike oppgaver så tok jeg meg en joint og begynte å filosofere og se masse rare ting som ikke læreren hadde tenkt på, men det anbefaler jeg ikke for småjenter som deg da selvfølgelig!

Lenke til kommentar

Jeg kan hjelpe deg!

Dæven, du må slutte å si takk sånn fordi da får jeg veldig dårlig samvittighet når jeg ikke klarer å gi et godt svar :dontgetit: Slem pike!

------------------------------

Men ut ifra det jeg kan se så er det jo ikke fast rim oppbygging 2 rim så 0 rim så 3 rim'ord

Rytmen er ikke fast heller hvis man ser på den gjentagende setningen "like tom" så blir den skilt med 4 linjer først, så 2 linjer, så 4 linjer, så kommer den igjenn med en utvidelse helt til slutt, rar rytme og ikke tradisjonell

Det er ingen vers, alt er bare smelt sammen

-----------------------------

Men du får vente til noen eksperter kommer å svarer, når jeg fikk slike oppgaver så tok jeg meg en joint og begynte å filosofere og se masse rare ting som ikke læreren hadde tenkt på, men det anbefaler jeg ikke for småjenter som deg da selvfølgelig!

Hehe! Du må ikke få dårlig samvittighet :) For meg er alle svar jeg får til hjelp... Er litt stresset med tanke på at jeg skal få karakter på det og går i 3 VGS.

Jeg sliter med å finne virkemidler i diktet også :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...