Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Oppgave] Trenger hjelp til oppg i Økonomi & Ledelse!

Anbefalte innlegg

Hei. Skal snart ha eksamen i økonomi & ledese, og jeg jobber med tidligere eksamensoppgaver. Sliter med oppgavene fra Høst 2012, fordi de er veldig forskjellige fra alle andre jeg har jobbet med. Jeg har brukt malene til Økonomiforlaget, men jeg forstår ikke helt hvilke tall som skal settes inn fra denne oppg.

Hjelp hadde blitt satt stor pris på!

OPPGAVE 1
Da Vidar Minde var på frisørmesse i London forrige høst, kom han i kontakt med flere kjente frisører og leverandører av hårprodukter. En av produktseriene Vidar har bestemt at KLIPPOTEKET AS skal forhandle, er økologiske hårprodukter fra Zenz. I en prøveperiode ønsker bedriften å tilby en pakke som består av sjampo og balsam.
Salgsprisen er satt til kr 450 inklusiv mva. Innkjøpsprisen er kr 200 eksklusiv mva. Faste totale kostnader knyttet til salget av produktet utgjør kr 30 000. Bedriften tror salget vil ligge mellom 0 og 400 enheter. Dersom du bruker en regnearkmodell, kan du bruke 50 enheter som intervall.
Svar på spørsmålene under ved hjelp av tabell, enhetsdiagram og beregninger.
a) Gjør rede for markedsformen, bestem markedstilpasningen, og beregn optimalt overskudd.
b) Vis og forklar dekningspunkt(er) i diagrammet.
c) Gjør rede for hvorfor kurven for sum enhetskostnader har den formen den har.
KLIPPOTEKET AS vurderer å bli medlem av en frisørkjede. Det vil føre til at bedriftens markedsføringskostnader synker med kr 10 000 per år samtidig som felles innkjøp kan gi rabatter på 10 %. Bedriften må betale en årlig avgift til kjeden på kr 11 000.
d) Gjør rede for hvordan dette vil kunne påvirke bedriftens overskudd og markedstilpasning.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...