Gå til innhold

Android knuser iOS på hjemmebane

Anbefalte innlegg

Tja, noe svært bekymringsverdig for Apple tror jeg ikke at dette er. De selger fortsatt produktene sine, og de tjener grovt. men at de ikke har begynt å ta konkurransen seriøst er et inntrykk som iallefall jeg sitter igjen med.

Android har blitt mer og mer modent de siste årene, og fremgangen blomstrer. At iOS også gjør fremskritt er tydelig, men sannheten er at Apple har mistet forspranget sitt. Google tar innpå, og det i en fart som burde gjøre Apple vettskremt.

Så det er min mening. Jeg har inntrykket om at iOS er relativt stagnant for øyeblikket om du sammenlikner det med konkurransen som stadig akselererer. Dette er ikke nødvendigvis negativt, ettersom at det sørger for at dem som foretrekker iOS alltid kjenner seg igjen.

For markedsveksten er det dessverre ikke like praktisk.

Dette vil være meget bekymringsverdig for Apple om nedgangen fortsetter i like stor fart fremover nå som den har gjort det siste året. Og ikke for å snakke om at marketsharen til Apple på verdensbasis synker som en stein i et stort hav. Dette vil skade Apple på lengere sikt om dem ikke gjør noe fremover for å holde marketsharen oppe sånn at iOS produktene kan fortsette å være relevant for folket i dag.

At Apple kun prioriterer sine eksisterende kunder som dem for det meste gjør er noe som kommer til å kjøre Apple i graven. Selv om dette har fungert ganske bra siden 2007 og til nå, så må Apple gå nye veier for å overleve. Man kan ikke overleve med å fortsette på det samme år etter år. Microsoft innså dette og måtte gå nye veier.

Her tror jeg du undervurder hvor mye penger Apple faktisk tjener på, i og rundt iOS.. Apple levede fint og godt selv før iPhone tilbake i 2007 og selv om iOS skulle endte opp med en markedsandel på bare type 10% så vil de fortsatt håve inn penger. De er slettes ikke i nærheten av noe som helst som kan beskrives som noen undergang.

Selskaper som HTC og Sony har hatt langt hardere tider i flere år nå enn hva det er realistisk at Apple kommer til å være overhode i nærheten av de kommende årene, og de klarer seg enda og Apple har da også fordelen av at de tjener på økosystemet i tillegg til telefonene og de har flere inntektskilder som også gjør at om de på en eller annen merkelig grunn skulle gå helt nedom og hjem så har de økonomi og penger i massevis til å holde det gående og bygge selv opp i all overskuerlig fremtid.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, når Apple på hjemmebane med et så sterkt merkenavn i USA taper hele 7.8% marketshare i løpet av ett år, da tror jeg det er på tide for Apple å våkne og bøye seg i støvet til det markedet vil ha og få fingeren ut.

Tiden renner vistnok ut for Apple, så dem burde gjøre noe ganske fort om trenden fortsetter slikt om dem fortsatt vil være like mye relevant i fremtiden som dem har vært de 2 siste årene.

Men er ikke akkurat noen bombe at det går denne veien for Apple når man ser på hvor latterlig lite innovasjoner og nytt som kommer i fra Apple. Å kopiere og stjele andres ideer og putte det inn i iOS er ikke akkurat med på å hjelpe Apple.

Ta det helt med ro, Apple forsvinner ikke med det første. De hover inn langt mer penger enn de vet hva de skal gjøre med og de sitter fremdeles med suverent størst inntekt i mobilmarkedet, ikke bare på salg av telefoner men også på økosystemet sitt rundt telefonene så de lider ingen umiddelbar nød.

Om vi går ut ifra dagen inntjening og tall så virker det jo som Apple fint kan sitte med 10-15% markedsandel og likevel være de som tjener mest penger i mobilmarkedet så sånn sett så har de det vel ganske så komfortabelt vil jeg tro selv om de naturligvis ønsker høyere markedsandeler.

Husk på at iOS enhetene står for rundt 70-75% av inntjeningen til Apple. Så kjører Apple iPhonene og iPad'ene i grøfta som dem er farlig nær til å gjøre nå om dem ikke starter å innoverer og ikke kommer med nye og interresante ting, så vil folk kjøpe noe annet som er bedre og i tillegg er mye billigere (*host*OnePlus One*host*) spesielt når dem hører det at Android står for 80+% av salgene (på verdensbasis) som vil få brukerne til å tenke at iPhone ikke er noe bra med at den ikke er så populær lengere.

Så joda, Apple lever litt farlig nå med at iOS enhetene står for mesteparten av det Apple tjener. Og ødelegger Apple dette, så gravlegger dem dem selv. Marketsharen har mye å si i dag på hva folk tenker om de forskjellige selskapene.

Men er ingen tvil om at Apple fortsatt vil tjene penger så lenge dem selger iOS enheter.

EDIT: Å komme med en 5.5 tommers iPhone phablet i fra Apple vil ikke hjelpe mye så lenge iOS vil forbli det samme. En iPhone med 5.5 tommers skjerm vil bare bli en forvokst versjon av iPhone 5S så lenge iOS er iOS som den er nå.

Om Apple skal lykkes her med 5.5 tommeren, så må dem gå i samme spor som Samsung går med Galaxy Note serien og inntrodusere nye og gode funksjoner som en phablet kan utnytte og brukes til. 4.7 tommeren kan beholde den vanlige iOS versjonen da.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Men Apple tjener suverent, og da mener jeg suverent mest så selv om vi fjerner hele inntjeningen til iOS så vil de fremdeles ha penger nok til å holde det gående i all overskuelig fremtid. De har så mye penger på bok at det er smått latterlig, disse pengene forsvinner ikke bare fordi iOS forsvinner.

Nå er det uansett ikke realistisk at iOS forsvinner, iPhone 5S satt nettopp ny rekord for mestselgende modell på verdensbasis med iPhone 5C som nummer to. Om så salgene halverer så vil Apple ha så mye inntjening rundt iOS at de vil håve inn mer penger enn de vet hva de skal gjøre de neste årene om de så bestemte seg for å slutte å produsere iPhone og iPad fra og med i dag.

Du må huske at når du snakker om Android så snakker du om en kabal hvor mange skal ta en del av kaka, du har massevis av forskjellige produsenter av telefoner og nettbrett som desperat kjemper mot hverandre for å tjene penger på maskinvaren. Og det er mer eller mindre kun Google som tjener penger via programvaren og økosystemet. Så selv om iOS taper terreng til Android så taper de ikke nødvendigvis terreng til de øvrige produsentene, noe salgstallene til iPhone og iPad på mange måter understreker. De er ikke i nærheten av å bli tatt igjen av noen enkeltprodusenter og fortsetter å tjene langt mer penger enn noen annen.

Det er helt urealistisk å tro at salget til Apple forsvinner over natta, og selv med nedgang i salg så vi slaget måtte stupe noe radikalt for at de skal slutte å håve inn penger noe som er fullstendig urealistisk. Og selv med et helt utenkelig scenario som at det hele skulle ha stoppet opp i morgen så vil Apple selv uten inntjeningen fra iOS fremdeles være et selskap som TJENER penger og vil på den måten ikke være i noen umiddelbar fare for noen undergang.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

All overskuelig framtid er vel å overdrive, apple har nesten gått konkurs før, men at de skulle forsvinne de nærmeste 5 årene virker lite realistisk. Men apples andeler stuper faktisk ganske radikalt vil jeg si, det er en bransje der ting skjer fort.

EDIT: apple har også endel færre bein å stå på enn de fleste konkurrentene.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

All overskuelig framtid er vel å overdrive, apple har nesten gått konkurs før, men at de skulle forsvinne de nærmeste 5 årene virker lite realistisk. Men apples andeler stuper faktisk ganske radikalt vil jeg si, det er en bransje der ting skjer fort.

AtW

Jupp, helt enig her. Problemet er om Apple havner opp i den sure suppa. Om dem faktisk havner opp i denne suppa hvor ting går skeis, så vil jeg tro at det blir vanskelig for Apple å hente seg inn igjen på mange år. Det er dette som er skummelt for Apple.

Lenke til kommentar

Tja, noe svært bekymringsverdig for Apple tror jeg ikke at dette er. De selger fortsatt produktene sine, og de tjener grovt. men at de ikke har begynt å ta konkurransen seriøst er et inntrykk som iallefall jeg sitter igjen med.
Android har blitt mer og mer modent de siste årene, og fremgangen blomstrer. At iOS også gjør fremskritt er tydelig, men sannheten er at Apple har mistet forspranget sitt. Google tar innpå, og det i en fart som burde gjøre Apple vettskremt.
Så det er min mening. Jeg har inntrykket om at iOS er relativt stagnant for øyeblikket om du sammenlikner det med konkurransen som stadig akselererer. Dette er ikke nødvendigvis negativt, ettersom at det sørger for at dem som foretrekker iOS alltid kjenner seg igjen.
Dette vil være meget bekymringsverdig for Apple om nedgangen fortsetter i like stor fart fremover nå som den har gjort det siste året. Og ikke for å snakke om at marketsharen til Apple på verdensbasis synker som en stein i et stort hav. Dette vil skade Apple på lengere sikt om dem ikke gjør noe fremover for å holde marketsharen oppe sånn at iOS produktene kan fortsette å være relevant for folket i dag.
At Apple kun prioriterer sine eksisterende kunder som dem for det meste gjør er noe som kommer til å kjøre Apple i graven. Selv om dette har fungert ganske bra siden 2007 og til nå, så må Apple gå nye veier for å overleve. Man kan ikke overleve med å fortsette på det samme år etter år. Microsoft innså dette og måtte gå nye veier.
Sunn fornuft tilsier at Apple selvfølgelig ikke klarer å holde på markedsandelen i et marked hvor konkurransen vokser så fort. Nedgangen er neppe grunnet mindre interesse for Apple-produkter, men heller grunnet et eksploderende Android-marked. Igjen, konkurransen biter hardere og flere kjemper om tronen. Her er det Google som har gjort alt riktig, det ikke Apple som har som har feilet.
Ja, nedgangen kommer til å ha en innvirkning i det lange løp, men nå snakker vi over lang tid, og at Apple strekker seg etter nye muligheter er noe vi nesten må regne med.
Apple sin kundeprioritering er noe for seg selv, men det har tydeligvis vært en suksess i motsetning til hva du uttrykker her. De har noen av de mest lojale kundene, og de kjøper nye Apple-produkter år etter år. Alt i alt sikter alle produsentene mot at du skal kjøpe det nyeste av det nye fra dem. Få unntak her.
At du dro inn Microsoft skjønner jeg ikke helt. De har alt i alt hatt mange oppturer og nedturer den siste perioden, og for å utvikle seg som bedrift må de nesten se etter nye løsninger. Med et stillestående PC-marked hvor hovedinntektene som Windows og Office ser betraktelige nedganger er det essensielt at de går i nye retninger. Microsoft er en bedrift som må tilpasse seg.
Det smarteste er vel egentlig bare å innse at i denne industrien kan ting skje over natten, og ting blir uaktuelt fortere enn man tror. Den dagen man ser faretruende nedganger i iOS-markedet, tror jeg nok at faresignalene har vært tydelige i lang tid før.
Slik som det er nå står nok Apple stabilt på de få beina de har.
Endret av Raxzer
Lenke til kommentar

AtW

Tja, etter hvert så er de jo eneste aktør i markedet som designer ARM prosessor som ikke er direkte leaset fra Qualcomm. Det er vel per i dag kun tre aktører her og det er Qualcomm, MediaTek og Apple så her har jo Apple potensielt mye de kan tjene penger på om ting går til helvete med å begynne å selge sin ARM arkitektur og brikker videre til andre. De er jo i ferd med å ha en av verdens største fabrikker for Safirglass, her kan de jo tjene penger på produsenter av klokker og starte å konkurrere mot Corning, de skal også begynne å produsere og utvikle radiobrikker og blir jo da eneste reelle aktør og konkurrent til Qualcomm på dette området også om de velger å begynne å selge ut dette, samme er de vel også i ferd med å starte med hva gjelder WLAN brikkesett.

De kan jo også ved et slags worst-case scenario forsøke å gi tredjepart tilgang på både OS X og iOS om det først skulle gå så langt, det er nok mange aktører i markedet som kunne hatt stor interesse av det. De kan jo også bruke mye av sin gigantiske stack med penger å rett og slett bare kjøpe seg inn i markeder som vil sikre de videre drift for den sakens skyld.

EDIT: Vi må heller ikke glemme at iOS faktisk ikke er spredd utover hele markedet enda, Apple har fremdeles store markeder igjen i Asia hvor det faktisk ikke selges iOS-enheter offisielt enda, et marked hvor Android har eksistert lenge og hvor det er milliarder av potensielle brukere Apple trolig vil kunne hente inn til iOS.

Det å i det hele tatt innbille seg at Apple er i nærheten av en situasjon hvor ting kan gå regelrett til helvete er temmelig søkt. Markedsandelene stuper jo fordi markedet vokser raskere enn hva salget til Apple vokser, men de selger jo fremdeles flest enkeltmodeller og tjener suverent mest penger. Disse tallene fortsetter å øke fra år til år selv om de ikke øker i takt med resten av markedet så er det ikke i nærheten av å være dommedagstilstander, heller tvert imot så tjener de jo faktisk mer og mer penger og den kurven peker stadig oppover for Apple.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Sunn fornuft tilsier at Apple selvfølgelig ikke klarer å holde på markedsandelen i et marked hvor konkurransen vokser så fort. Nedgangen er neppe grunnet mindre interesse for Apple-produkter, men heller grunnet et eksploderende Android-marked. Igjen, konkurransen biter hardere og flere kjemper om tronen. Her er det Google som har gjort alt riktig, det ikke Apple som har som har feilet.
Ja, nedgangen kommer til å ha en innvirkning i det lange løp, men nå snakker vi over lang tid, og at Apple strekker seg etter nye muligheter er noe vi nesten må regne med.
Apple sin kundeprioritering er noe for seg selv, men det har tydeligvis vært en suksess i motsetning til hva du uttrykker her. De har noen av de mest lojale kundene, og de kjøper nye Apple-produkter år etter år. Alt i alt sikter alle produsentene mot at du skal kjøpe det nyeste av det nye fra dem. Få unntak her.
At du dro inn Microsoft skjønner jeg ikke helt. De har alt i alt hatt mange oppturer og nedturer den siste perioden, og for å utvikle seg som bedrift må de nesten se etter nye løsninger. Med et stillestående PC-marked hvor hovedinntektene som Windows og Office ser betraktelige nedganger er det essensielt at de går i nye retninger. Microsoft er en bedrift som må tilpasse seg.
Det smarteste er vel egentlig bare å innse at i denne industrien kan ting skje over natten, og ting blir uaktuelt fortere enn man tror. Den dagen man ser faretruende nedganger i iOS-markedet, tror jeg nok at faresignalene har vært tydelige i lang tid før.
Slik som det er nå står nok Apple stabilt på de få beina de har.

Et veldig godt poeng, det er viktig å merke seg at Apple ikke går tilbake hva gjelder salgstall og heller tilsynelatende ikke hva gjelder antallet iOS-brukere. Det er heller det, som jeg sa i mitt første innlegg at vi ser en eksplosjon i markedet hva gjelder antallet brukere generelt og Android vokser langt raskere enn hva iOS gjør men Apple øker salget sitt og antallet brukere fra år til år de også så det er jo ingen grunn til å male fanden på veggen her. Og dette skyldes jo trolig salg av billigere modeller ettersom Apple fremdeles troner øverst hva gjelder salg av enkeltmodeller, hadde det vært en radikal økning i salg av toppmodeller innenfor Android så skulle man jo tro at spesielt Samsung hadde stukket forbi Apple i salgstall med grei margin for lenge siden, men de ligger altså bak fremdeles.

Lenke til kommentar

Ta det helt med ro, Apple forsvinner ikke med det første. De hover inn langt mer penger enn de vet hva de skal gjøre med og de sitter fremdeles med suverent størst inntekt i mobilmarkedet, ikke bare på salg av telefoner men også på økosystemet sitt rundt telefonene så de lider ingen umiddelbar nød.

Om vi går ut ifra dagen inntjening og tall så virker det jo som Apple fint kan sitte med 10-15% markedsandel og likevel være de som tjener mest penger i mobilmarkedet så sånn sett så har de det vel ganske så komfortabelt vil jeg tro selv om de naturligvis ønsker høyere markedsandeler.

Hvem vet, Nokia er jo et godt eksempel på en markedsledende aktør som forsvinner nesten over natta pga at de ikke greide å følge med i svingene og de er ikke de eneste. Slutter man å appellere til kundene sine kan det fort bli ille...

Lenke til kommentar

Det er sant nok, men se på salgstallene så appellerer jo Apple i høyeste grad fremdeles til kundene sine ettersom de øker salgstallene per modell år etter år. Og du må også huske at Nokia ikke hadde pengebingen Apple har igjennom App Store, når Nokia var store så lå pengene mer eller mindre kun i maskinvaren, nå håver nok Apple inn minst like mye penger på App Store som de gjør på salg av telefonene.

Nokia hadde jo også langt færre bein å stå på, de hadde jo mer eller mindre bare mobilavdelingen sin å sikte til, Apple har tross alt litt mer å farte med og har jo allerede et sterkt marked hva gjelder salg og økosystem via iTunes, iPod selger fremdeles brukbart selv om det er et marked som er på full fart ut, iPad selger veldig, veldig bra og Mac-salget øker til stadighet i et marked som er på full fart bakover. Apple TV selger jo faktisk i så stort kvanta at det har blitt en veldig stor inntektskilde for Apple det også.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Det er sant nok, men se på salgstallene så appellerer jo Apple i høyeste grad fremdeles til kundene sine ettersom til øker salgstallene per modell år etter år. Og du må også huske at Nokia ikke hadde pengebingen Apple har igjennom App Store, når Nokia var store så lå pengene mer eller mindre kun i maskinvaren, nå håver nok Apple inn minst like mye penger på App Store som de gjør på salg av telefonene.

Nokia hadde jo også langt færre bein å stå på, de hadde jo mer eller mindre bare mobilavdelingen sin å sikte til, Apple har tross alt litt mer å farte med og har jo allerede et sterkt marked hva gjelder salg og økosystem via iTunes, iPod selger fremdeles brukbart selv om det er et marked som er på full fart ut, iPad selger veldig, veldig bra og Mac-salget øker til stadighet i et marked som er på full fart bakover. Apple TV selger jo faktisk i så stort kvanta at det har blitt en veldig stor inntektskilde for Apple det også.

Slike ting snur fort, og når man får en stadig mindre markedsandel kan det rase veldig fort om den blir liten nok, kosten for å være på en liten aktørs plattform er større enn den var, app-store-inntekter forskyver kanskje fallet 2 år, men gjør ikke noe mer enn det, selger ikke apple telefoner så kollapser også app-store-inntektene en utskiftingssyklus senere.

Når det er sagt høres jeg kanskje litt mer pessimistisk ut på apples vegne enn jeg egentlig er, at de feks går konkurs før tiåret er omme anser jeg som lite sannsynlig, jeg tror (og ærlig talt håper, ett stort apple er ikke bra for bransjen) de vil reduseres til en mer nisjefyllt aktør, men det er langt derfra til konkurs.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Men da går du jo ut ifra at salgstallene til Apple skal stupe, men ingen kvartalsrapporter eller salgstall fra Apple tyder jo på at kurven i det hele tatt peker nedover. Det er kun markedsandelene som minker som et resultat at vi ser langt større vekst i andre deler av markedet, men Apple selger fremdeles flere og flere telefoner for hver måned som går skal vi dømme ut ifra kvartalsrapportene og salgstallene for deres nye modeller. Det gjelder jo ikke bare telefonene, det gjelder tilsynelatende også Apple TV og Mac porteføljen.

Ergo så minker jo ikke antallet aktuelle brukere og kjøpere i AppStore, den øker jo.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Meningsløst å sammenligne antall Androidtelefoner med antall Iphone direkte.

Apple selger utelukkende dyre premiumtelefoner, skal man sammenligne må man sammenligne med premiumtelefoner med Android, ikkje alle billigtelefonene.

Lenke til kommentar

Meningsløst å sammenligne antall Androidtelefoner med antall Iphone direkte.

Apple selger utelukkende dyre premiumtelefoner, skal man sammenligne må man sammenligne med premiumtelefoner med Android, ikkje alle billigtelefonene.

Apple solgte utelukkende dyrere premiumtelefoner når de hadde mye større markedsandel også, det gjør at det ikke er meningsløst å sammenlikne.

AtW

Men da går du jo ut ifra at salgstallene til Apple skal stupe, men ingen kvartalsrapporter eller salgstall fra Apple tyder jo på at kurven i det hele tatt peker nedover. Det er kun markedsandelene som minker som et resultat at vi ser langt større vekst i andre deler av markedet, men Apple selger fremdeles flere og flere telefoner for hver måned som går skal vi dømme ut ifra kvartalsrapportene og salgstallene for deres nye modeller. Det gjelder jo ikke bare telefonene, det gjelder tilsynelatende også Apple TV og Mac porteføljen.

Ergo så minker jo ikke antallet aktuelle brukere og kjøpere i AppStore, den øker jo.

Som nevnt, minkende markedsandeler koster i ett marked som dette, om de fortsetter å minke vil også totalsalget gå ned, og de har minket jevnt.

AtW

Lenke til kommentar

Jo, det blir feil sammenligning, for de som kjøper en billig androidtelefon hadde uansett ikkje vurdert en dyr Iphone.

Hadde de vurdert en dyr iphone for 3 år siden da? Poenget er at situasjonen var den samme da, men ting har allikevel endret seg. Så det er ikke en meningsløs sammenlikning.

AtW

Lenke til kommentar

Det som har endret seg er jo att idag finner du Android i billige telefoner, ett marked som Apple ikkje er interresert i. De kundene som kjøper disse telefonene bruker uansett ikkje penger på Play eller Appstore.

De som kjøper disse telefonene kjøpte ikkje smarttelefoner for 3 år siden, de kjøpte billige "dumme" telefoner.

Lenke til kommentar

Det som har endret seg er jo att idag finner du Android i billige telefoner, ett marked som Apple ikkje er interresert i. De kundene som kjøper disse telefonene bruker uansett ikkje penger på Play eller Appstore.

De som kjøper disse telefonene kjøpte ikkje smarttelefoner for 3 år siden, de kjøpte billige "dumme" telefoner.

Du fikk android i billige telefoner for 3 år siden også.

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke relevante Androidtelefoner hadde vi i billigklassen for 3 år siden? Eller definerer du 2000-2500kr som billig i denne sammenhengen? På denne tiden så var jo rimeligere Androidtelefoner temmelig synonymt med en masse dårligere brukeropplevelser, trege telefoner og det hele.

Hovedutfordringen til Apple ligger mye i det at for et par år siden så måtte du ha en toppmodell av en telefon for å få en god brukeropplevelse med Android, de rimeligere telefonene var ikke så alt for mye å trakte etter og skulle man først opp i prisklasse så falt de fleste på iPhone. I dag så er situasjonen en litt annen, nå kan man jo få temmelig oppegående modeller som tilfredsstiller de aller fleste til 2000-3000kr og modellene til 1500kr er nok gode nok til å tilfredsstille en del de også og da hjelper det ikke så mye om folk kanskje liker iPhone eller ikke, folk er ikke like villige til å spytte inn de ekstra pengene når rimeligere modeller fungerer godt nok. Spesielt ikke i andre land med vesentlig svakere kjøpekraft enn land som Norge.

Dette ser man jo veldig tydelig med veksten til Windows Phone, det er jo ikke uten grunn at Microsoft og Nokia angriper 1200-3000k markedet så kraftig som de gjør, for det er jo der de se mer eller mindre all veksten sin og de har forstått såpass at de må etablere et økosystem i dette markedet for å få toppmodellene sine mer relevante i markedet. Forsvinnende få ser seg villig til å velge Windows Phone i den øvre prisklassen.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...