Gå til innhold

Hva skal jeg kjøpe? Champagnefrokost

Anbefalte innlegg

Hallois! Skal ha champagnefrokost med noen kompiser 17. Mai. Har ikke peiling på champagne i det hele tatt. Så lurt bare på noen tips til en god champagne? Bør ikke være alt for sær da vi ikke har vært så mye borti vin og liknende, da det for det meste går i øl her omkring.

Så om noen kunne ha kommet med noen forslag til en ''god'' champagne til rundt 200-300 kroner (Om det er mulig?).

Helst en som ikke er alt for sær.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er sikker på at alle er kjempe happy med Prosecco. Bruke 1000 kroner på en bollinger ser jeg ikke at du har noe spesielt stor glede av :-)

Støtter dette 100%. De "billige" sjampisene er sjelden verdt prisen, synes jeg. Hvis du absolutt vil ha noe som er laget på champagnemetoden synes jeg faktisk ferrarri er mer for pengene.

Stalltipset er fortsatt prosecco, garantert suksess.

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å finne (god) Champagne til under/rundt 300 kr, men man må gjøre litt research, lese tester osv. Google er vennen din! IMO kan du ikke invitere til Champagnefrokost uten å servere Champagne! :p Merk at mange serverer kun Champagne som en aperitif før og under mat før de går over på annen drikke, så du trenger ikke kjøpe inn en kasse liksom.

Ellers er jo både Prosecco og Cava relativt mye billigere. Prosecco er den som ligger nærmest Champagne i smaken, men for min egen del foretrekker jeg Cava av de to. For uinnvidde er nok Prosecco det tryggeste valget da det er søtere og mer fruktig enn Cava.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene! Regner med å kjøpe inn 2 flasker, for så gå over til øl senere! Vet ikke helt hva jeg skal servere til mat. Noen som har noen tips til hva som passer til champagne frokost?

Noen som har smakt/hørt noe om disse?

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/musserende-vin/italia/ferrari-perle-extra-brut-2005/sku-4721001

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/champagne-torrbrut/frankrike/bereche-brut-reserve/sku-9203501

Lenke til kommentar

Første er god. Andre har jeg ikke prøvd. Edit: Om du ikke bor i Oslo eller ved noen av de andre stedene som er listet må du huske å bestille i god tid (senest før neste helg).

Til mat kan du f.eks servere varme croissanter med ost og spekeskinke. Eller sushi/sashimi. Frukt. Enkel mat som ikke tynger magen.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Første er god. Andre har jeg ikke prøvd. Edit: Om du ikke bor i Oslo eller ved noen av de andre stedene som er listet må du huske å bestille i god tid (senest før neste helg).

Til mat kan du f.eks servere varme croissanter med ost og spekeskinke. Eller sushi/sashimi. Frukt. Enkel mat som ikke tynger magen.

Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve meg på den første :p Bor i Særp, så ta tenker jeg at jeg bestiller. Sushi var ingen dum idé!

Lenke til kommentar

Forøvrig er Ferrari en trento og ikke prosecco (dog de lages etter samme metode), men for moro skyld kan du jo prøve begge deler så får du sammenlignet en relativt dyr italiensk musserende mot en rimelig champagne.

Et par rimelige champagner jeg har prøvd som kan varmt anbefales:

Charlemagne Blanc de Blancs Reserve Brut (87 poeng)

Pol Roger Brut (91 poeng)

Et annet alternativ er å kjøpe en av hver, champagne, cava, prosecco, så kan dere smake forskjellen og bli litt utdannet på smakene samtidig. Prosecco drikker jeg lite av så der får heller noen andre komme med forslag, men på Cava fronten kan jeg sterkt anbefale Anna de Codorníu som er en relativt fruktig og grei Cava som ikke er for tørr og passer fint til mat.

Lenke til kommentar

Ser det er flere gode tips på drikke sådet lar jeg ligge. Mat: hvorfor ikke prøve varme croissanter med raspet ost og nyrørte jordbær? En velbalansert fruktcoctail med hjemmelaget eggedosis som en liten dessert.

Og husk og lage eggedosisen på den riktige måten med å handpiske hviten og plommen hver for seg for og siden røre dem sammen med en slikkepott. Og bruk for guds skyld en stålbolle når du skal piske hviten sammen.

Lenke til kommentar

Forøvrig er Ferrari en trento og ikke prosecco (dog de lages etter samme metode), men for moro skyld kan du jo prøve begge deler så får du sammenlignet en relativt dyr italiensk musserende mot en rimelig champagne.

Et par rimelige champagner jeg har prøvd som kan varmt anbefales:

Charlemagne Blanc de Blancs Reserve Brut (87 poeng)

Pol Roger Brut (91 poeng)

Et annet alternativ er å kjøpe en av hver, champagne, cava, prosecco, så kan dere smake forskjellen og bli litt utdannet på smakene samtidig. Prosecco drikker jeg lite av så der får heller noen andre komme med forslag, men på Cava fronten kan jeg sterkt anbefale Anna de Codorníu som er en relativt fruktig og grei Cava som ikke er for tørr og passer fint til mat.

Ferrari lages på klassisk metode, som champagne, men som det ble sagt så er det ikke en ekte champagne, den er italiensk. Prosecco lages på charmatmetoden.

Ferrari minner mest om champagne, mens prosecco har omtrent halvparten av trykket, og oppleves ofte mindre intenst. Tenk farris mot bris som en sammenligning.

Ville tatt den vanlige ferrari brut, ikke perle, som er årgangsvarianten.

Lenke til kommentar

Var det jeg mente, gikk litt i surr :) Forøvrig er det en del prosecco fra ett av distriktene (husker ikke hvilket) som også produseres etter methodo classico (methode champenoise).

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Kompisene dine har sikkert heller ikke snøring, så det er bare å kjøpe ei billig 1,5l/2l flaske på polet egentlig. Drit i dyre merker, alle er sikkert fyllesjuke og orker ikke drikke så mye på morgenen uansett.

Et dyrt merke er bortkasta på folk som er ukjente med champagne uansett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Cremant de Bourgogne til 149 per flaske er utmerket champagne-erstatning, bare dumt å betale dobbelt så mye hvis det ikke settes ordentlig pris på uansett. Men når vi skal ha noe ordentlig er det Moet som gjelder til oppunder 400 kroner, den har aldri skuffet oss.

Moêt kan ikke kvalifiseres som noe 'ordentlig'

Tja, vi har smakt et 20-talls av polets varianter opp til rundt 700 kroner og Moët er den beste vi har funnet. Da kan den være så lite ordentlig den bare vil, den er vår favoritt etter mange års interesse for champagnesmaking. Gidder ikke kjøpe 1000-kronersgreier, ett sted får grensen gå. Det handler ikke om å kjøpe dyrest mulig, det handler om å finne noe man virkelig liker som man kan kjøpe igjen uten å betale en formue i lengden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Cremant de Bourgogne til 149 per flaske er utmerket champagne-erstatning, bare dumt å betale dobbelt så mye hvis det ikke settes ordentlig pris på uansett. Men når vi skal ha noe ordentlig er det Moet som gjelder til oppunder 400 kroner, den har aldri skuffet oss.

Moêt kan ikke kvalifiseres som noe 'ordentlig'

Tja, vi har smakt et 20-talls av polets varianter opp til rundt 700 kroner og Moët er den beste vi har funnet. Da kan den være så lite ordentlig den bare vil, den er vår favoritt etter mange års interesse for champagnesmaking. Gidder ikke kjøpe 1000-kronersgreier, ett sted får grensen gå. Det handler ikke om å kjøpe dyrest mulig, det handler om å finne noe man virkelig liker som man kan kjøpe igjen uten å betale en formue i lengden.

Jeg kjøper Whisky til 3000,- kroner flasken men folk mener fortsatt at Jack Daniels er 'kvalitets whisky'

At du liker ett produkt gjør det ikke til ett ordentlig produkt når du sammenligner det med de virkelig gode produktene, det gjør det til et okei produkt. For oss med stor interesse både i samleobjekter og smaksessenser i alkohol er det ganske trist å se når folk omtaler de produktene med lavest kvalitet som 'ordentlige'

Det blir som å kjøpe seg en ordentlig middag på McDonalds.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Moêt er en pekepinn på hva de aller fleste forventer og mener når de sier sjampis. Ett bra referansepunkt, men ikke så veldig spennede.

roberttaksland - hvis du har en interesse og har en dag får lyst til å teste en variant som koster litt mer, så kan du teste Krüg. Selv synes jeg den er fantastisk!

Lenke til kommentar

Moêt er en pekepinn på hva de aller fleste forventer og mener når de sier sjampis. Ett bra referansepunkt, men ikke så veldig spennede.

roberttaksland - hvis du har en interesse og har en dag får lyst til å teste en variant som koster litt mer, så kan du teste Krüg. Selv synes jeg den er fantastisk!

Er det Clos 'dAmbonnay du da mener?

Krug har mye rart i sortimentet sitt, så det må nok presiseres litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...