xClaymanx Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hei Har et lite problem med hastighet på vm'ene som kjører på serveren. Speccs: 2x E5-2620 128Gb HP ECC Ram 10x HP 450Gb 10k SAS hotswap disker 2x Smart array P420 1 Virtuell server 5 virtuelle arbeidsstasjoner Alt virker som smurt med unntak av arbeidsstasjonene. Programutvikling og koding gjør at når de bygger en ny versjon uavhengig av hverandre så sliter CPU noe voldsomt. Derfor lurer jeg på om det er noen som har brukt E5-2643 eller kanskje E5-1660 (eller om denne i det hele tatt lar seg bruke. Takker for innspill, det eneste jeg kan tenke meg er å oppgradere til en raskere CPU for å se om dette muligens lar seg gjøre. Grunnen til virtuelle maskiner er plassbesparelse og kontraktansatte som lar meg raskt deploye maskiner om dette trengs. Lenke til kommentar
wtf1337 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hvordan har du assignet hardware til gjeste VMene? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Pr idag har jeg gitt dem 200Gb lagring pr host, samt 12Gb minne og 4 kjerner. Nettverkskortet har jeg splittet for lik fordeling. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Det at du har problemer med CPU ytelse, går dette utover alle andre, eller bare den som kjører en CPU intensiv jobb? Tror ikke å bytte CPU er løsning i hvertfall ikke til en CPU med mindre kjerner. Det vil fort koste mer en det smaker tror jeg. Har du noe tydeligere problemer som kan forklare hva som skjer og evt statistikk over hostens resurs bruk? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hvordan er power settings satt på serveren? Lenke til kommentar
Charlie Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Hvilken hypervisor bruker du? Hvordan er CPU tildelingen gjort (sockets/cores)? Du kan forsøke å tildele alle arbeidstasjonene 1 CPU og se om dette gir noe virkning. Fikk en gang en forklaring på hvorfor dette skulle være en fordel på feks VMWare. Det var faktisk logisk men om jeg klarer å gjenfortelle var noe annet:p Prøver: Du har 12 cores og 24 threads (E5-2620) fordelt på 2 sockets. Går utifra at du har fordelt 4vCPU til de 5 VM-desktop som da blir 20 cores. Det er 8 over hva du har tilgjengelig, og da er ikke VM-server og hypervisor sin last tatt med.. Ved høy last vil du da oppleve ventetid på CPU. Dette fordi hver VM får tildelt CPU i x ms på tur, og må da stå i kø pga for lite cores ledig. (Ex: 1 CPU tildeles 1VM i 2ms om gangen, før den tildeles på nytt etc..) Du kan faktisk da oppleve bedre ytelse om du bare tildeler 1CPU, fordi du da får "dedikert" tilgang ved høy last ettersom du ikke har "overbrukt" tilgjengelig CPU kraft. Eksempler på oppsett du kan ha og hva det gir deg: #1: 6xVM-guests med 2CPU hver (totalt 12cores). Det vil si at samtlige kan gå på 100% hele tiden (- den kraften hypervisor trenger) #2 12xVM-guests med 2CPU hver (totalt 24cores) Det blir da 50% CPU ledig pr tildelt CPU da vi har fordelt 2x tilgjengelig cores. Hver VM må da vente på bruke CPU annenhver tildelt CPU tid. Selv har jeg ingen hypervisor utdannelse utover litt hobbybruk, så mulig jeg har forstått dette feil og kanskje forklart litt dårlig, men føler det ligger noe i dette.. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 (endret) Derfor lurer jeg på om det er noen som har brukt E5-2643 eller kanskje E5-1660 (eller om denne i det hele tatt lar seg bruke. Jeg har brukt en E5-1660 v2 i en DL380p G8. Om en skal bruke v2 prosessorer så er det en HP oppdatering en må kjøre før installasjon av CPU, men bortsett fra det så fungerer det smertefritt. Det eneste du må være klar over er at om du bruker en E5-1xxx CPU så kan du bare ha en CPU i maskinen. Edit: Her er linken du trenger om du skal bruke en v2 Endret 30. april 2014 av OV-103 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. april 2014 Forfatter Del Skrevet 30. april 2014 Hei og takk for svar alle sammen. @St. Anders Det ser ut til å kun være den som kjører jobben som merker noe. Selv når jeg sitter inne på host server og se på CPU bruk duppet den aldri over 17%, men inne hos klienten var den ofte oppe på 100% Diskene kan det vel heller ikke være siden de har en skriv/les mellom 1-2Gb's. Minnet virker å ligge stabilt selv ved 12Gb tildelt, så her er det ingen nytte å legge til noe selv om jeg har prøvd. Jeg skal prøve som Charlie forklarte å tildele mindre kjerner for å se om dette har noe å si. @Stigfjel Powersettings er satt til maksimal ytelse på alle maskiner og servere. @Charlie Det kan godt hende at du er inne på noe der, skal teste ut dette så snart jeg får muligheten. Jeg jobber i et MS miljø så jeg kjører kun Hyper-V. Serverene kjører 2012 Datacenter og klientene 8.1 Vi knotet litt igår for å se hva som kunne gjøres for å endre på dette. Vi slo derfor av to av de virtuelle maskinene for å se om dette hadde noen innvirkning. Det hadde det ikke... Vi slo så av den maskinen vi hadde testet med og la til flere kjerner og minne uten hell. Det er bygging i visual studio som foregår, og som vi testet med en stasjonær i7-3770 med en samsung 840 SSD og 12Gb minne, bruker server ca 4-5 ganger så lang tid på samme jobb. Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Byggeprosessen i VS er vel noe som er ganske så single-threaded vil jeg forestille meg? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Eg vil tippe problemet her er cpu/thread scheduling. Slå av hyper threading og gi kvar klient 2 cores. Dette vil troleg gi betre ytelse. Hyperthreading er bare ein teknikk som utnytter pipelinen meir effektivt om det skulle dukke opp ledig tid. Vanskeleg å forklare utan å gå altfor teknisk. Men dei som lager systemer optimalisert for high performance computing skrur alltid av hyperthreading og power management i CPU. Anbefaler også å lese dette http://www.virtuallycloud9.com/index.php/2013/08/virtual-processor-scheduling-how-vmware-and-microsoft-hypervisors-work-at-the-cpu-level/ Om det er sånn at ingen bygger samtidig, så greier du sikkert å auke til 3 kjerner per maskin. 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Hei og takk for svar. Vi har nå gått bort fra virtuelle maskiner og gått for mini itx maskiner som lett kan stables/stues bort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå