Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som vet hva som skjer hvis man stoppes på mellomklasse med trimpotter?


Anbefalte innlegg

Jeg bygger en fulleffekt totakter om til 25 kw for sønnen min, som snart får A2. Men originalpottene er både dritstygge og kjedelige i lyden. Jeg får sykkelen godkjent med struping (nye dyser + shims i eksosen), og da må jeg ha originalpottene på den, ellers nektet biltilsynet å godkjenne den. Men hva skjer hvis sønnen min blir stoppet senere på sykkelen, fremdeles med strupingen, men med trimpottene? Sykkelen vil fremdeles være godt innenfor det han har lov til å kjøre (ut fra vekten tåler den sykkelen rundt 30 kW før den går ut over 0,2-reglene), så vil det skje noe annet enn at den får mangellapp og må vises igjen med originalpottene?

 

Kan jo legge til at jeg selv har kjørt den samme sykkelen siden 1999 og ennå ikke blitt stoppet av verken onkel Lakris eller Vrangvesenet. Hurra for mc-er som varsler hverandre om fartskontroller! ;) Så sannsynligheten er ikke stor for at han noen gang blir stoppet, men jeg lurer bare på hva som blir straffen i verste fall! :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter forenklet forelegg og satsen er på 4200,-

 

 

Utdrag fra forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker:

kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkel er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13 kr 4200.-

 

Utdrag fra vegtrafikkloven pgf 13:

Endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse på motorsykkel (herunder moped) utover grenser fastsatt for vedkommende gruppe av motorsykler i medhold av annet ledd, må ikke foretas.

 

Siden du ikke endrer ytelsen utover grensen, så er det min tolkning at det heller ikke er grunnlag for å ilegge forenklet forelegg.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Takk! Interessant! Kjenner til forskellen på bot og FF, med rullebladet og sånt. Samtidig tror jeg du har rett i at dette ikke endrer ytelsen, så det er et godt argument.

 

Men vil da dette si at i praksis 90 % av alle R-syklene i landet er 4200 kroner som venter på å skje? For alle har jo trimpotter. Jeg har det på min Blackbird, med Laser-potter og dynokit som teoretisk sett skal ha den på et sted mellom 175 og 180 hk, istedenfor de 156 som den opprinnelig ble levert med i Norge (ifølge vognkortet, mens specsene for 1997-modellen sier at den skal ha 164 hk). Jeg kan ikke si at jeg har hørt om noen som har fått forelegg for trimpotter på en mer enn ti år gammel sykkel (da det ikke lenger er HK-avgift).

 

Edit: Jeg ser det er litt forskjell på den første og den andre. Den første taler om enkelt mc, den nederste taler om gruppe, så da er det jo snakk om fulleffektsykkel på en vanlig R-sykkel, og det burde ikke skape problemer. Men ordlyden i den første kunne jo tyde på at det blir forelegg.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...