Pallantir Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg bygger en fulleffekt totakter om til 25 kw for sønnen min, som snart får A2. Men originalpottene er både dritstygge og kjedelige i lyden. Jeg får sykkelen godkjent med struping (nye dyser + shims i eksosen), og da må jeg ha originalpottene på den, ellers nektet biltilsynet å godkjenne den. Men hva skjer hvis sønnen min blir stoppet senere på sykkelen, fremdeles med strupingen, men med trimpottene? Sykkelen vil fremdeles være godt innenfor det han har lov til å kjøre (ut fra vekten tåler den sykkelen rundt 30 kW før den går ut over 0,2-reglene), så vil det skje noe annet enn at den får mangellapp og må vises igjen med originalpottene? Kan jo legge til at jeg selv har kjørt den samme sykkelen siden 1999 og ennå ikke blitt stoppet av verken onkel Lakris eller Vrangvesenet. Hurra for mc-er som varsler hverandre om fartskontroller! Så sannsynligheten er ikke stor for at han noen gang blir stoppet, men jeg lurer bare på hva som blir straffen i verste fall! Lenke til kommentar
mund Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 tidligere var d ein 1000,- lapp i bot, men er visst ikj så enkelt lenger. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Liker ikke innviklet... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Det heter forenklet forelegg og satsen er på 4200,- Utdrag fra forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker: kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkel er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13 kr 4200.- Utdrag fra vegtrafikkloven pgf 13: Endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse på motorsykkel (herunder moped) utover grenser fastsatt for vedkommende gruppe av motorsykler i medhold av annet ledd, må ikke foretas. Siden du ikke endrer ytelsen utover grensen, så er det min tolkning at det heller ikke er grunnlag for å ilegge forenklet forelegg. Endret 29. april 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Takk! Interessant! Kjenner til forskellen på bot og FF, med rullebladet og sånt. Samtidig tror jeg du har rett i at dette ikke endrer ytelsen, så det er et godt argument. Men vil da dette si at i praksis 90 % av alle R-syklene i landet er 4200 kroner som venter på å skje? For alle har jo trimpotter. Jeg har det på min Blackbird, med Laser-potter og dynokit som teoretisk sett skal ha den på et sted mellom 175 og 180 hk, istedenfor de 156 som den opprinnelig ble levert med i Norge (ifølge vognkortet, mens specsene for 1997-modellen sier at den skal ha 164 hk). Jeg kan ikke si at jeg har hørt om noen som har fått forelegg for trimpotter på en mer enn ti år gammel sykkel (da det ikke lenger er HK-avgift). Edit: Jeg ser det er litt forskjell på den første og den andre. Den første taler om enkelt mc, den nederste taler om gruppe, så da er det jo snakk om fulleffektsykkel på en vanlig R-sykkel, og det burde ikke skape problemer. Men ordlyden i den første kunne jo tyde på at det blir forelegg. Endret 29. april 2014 av Pallantir Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg er enig i at ordlyden i den første kunne vært klarere. Den gir nok ikke grunnlag for å gi 4200 i ff til alle med trimpotter. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Nei, når jeg tenker meg om, er det vel et visst slingringsmonn der. Kan det være 10 eller 20 prosent, tro? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå