Gå til innhold

trådløst aksesspunkt

zzzneo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rutere er jo ikke så mye dyrere da... Spørs også om du skal ha bare B eller G også, er litt forskjell i pris.

Som merke kan jeg ihvertfall anbefale Linksys (er en del av Cisco). Har en trådløs Linksys ruter selv og den er dønn stabil og har aldri hatt noe problem. Lett å bruke også. MPX selger en rekke Linksys produkter.

Lenke til kommentar

Vel, du må for all del ikke velge trådløst fordi det høres kult ut....

Det STINKER med trådløst, har det på skolen, sliter med alt , jeg har et møkka kort fra dell i den bærbare min som ikke tar i mot signaler i det hele tatt(iallfall nesten).

Trådløse nettverk kort oppsummert:

- dyrere enn kabel (i de fleste tilfellene).

- treigere enn kabel .

- flere kollisjoner enn kabel.

- ikke så sinnsyk lang rekkevidde iallfall innendørs.

+ Kan flyttes rundt omkring uten kabel (hvor ofte jobber du trådløst hjemme, på batteriet altså.)

- Elendig sikkerhet (iallfall B, ikke så stort problem siden det er dårlig rekkevidde ) :D

- Samt at f.eks B benytter 2,4 Ghz frekvens, der det finnes kjempe mye andre ting (trødløse telefoner, mikrobølgeovner og anna dritt) slik at det blir enda mere lagg og enda flere pakker som må sendes om igjen..

Med andre ord:

Vær sikker på at du VIRKELIG må ha trådløst får du kjøper det.

Lenke til kommentar

hehe..

er ikke fordi det høres kult ut nei. Har trådløst på skolen, det funker fint.

Og valget er å kjøpe en switch eller trådløst aksesspunkt. Har bare en tp kabel til rommet mitt, og både stasjonær og bærbar pc. Skal definitivt ha trådløst.

Lenke til kommentar

trådløst er da genialt! Jeg har innebygd trådløst i min Dell (TM 1150 - B) og det funker meget bra både hjemme og på skolen..

Internett overalt! I forelesningssalen, grupperom, datarom, kantina og ikke minst hjemme i sofan og senga... Kan til og med streame film fra den stasjonære til laptopen og så koble den til TVen.. Har også en annen stasjonær i annen etasje som er koblet til trådløst for å få internett.

trådløst er verd hvert eneste øre!

Kan anbefale ruteren min (kun B): Linksys BEFW11S4 koster bare 800 hos MPX nå. Den nye utgaven med G i tillegg koster litt over 1400 som ikke er så galt det heller. Begge aksesspunktene koster ca. 1300 så det er ikke noen tvil hva som lønner seg.

Lenke til kommentar

trådløst er jo fantastisk! slipper ledninger rundt omkring. kjedelig å ha bærbar og bare kunne surfe på rommet istedet for i underetasjen og slappe av eller noe f.eks. sitte å se på tv og surfe uten ledninger. er ikke alltid like bra med masse ledninger rundt omkring.

Lenke til kommentar

t5|neo:

Trådløst er konge! Jeg vil si et must for portable maskiner. De fleste bruker WLAN til å formidle ADSL eller liknende, og dermed holder det vanligvis masse med 802.11b. Når det gjelder valg av produsent, kan det være lurt å gå for et merke som har mye trådløst utstyr ut på markedet, f.eks D-Link. Disse er stabile og har oversiktlig admin.

Dårlig sikkerhet ble nevnt over, noe jeg ikke er enig i. For et hjemmenett er D-Link 802.11b/g mer enn sikkert nok, med WEP-kryptering og MAC-begrensning. En annen ting er interferens med annet utstyr på samme frekvensbånd, dette er i praksis ingen problem!

Lykke til med kjøp av AP, du vil ikke angre :smile:

Lenke til kommentar
Vel, du må for all del ikke velge trådløst fordi det høres kult ut....

Det STINKER med trådløst, har det på skolen, sliter med alt , jeg har et møkka kort fra dell i den bærbare min som ikke tar i mot signaler i det hele tatt(iallfall nesten).

Trådløse nettverk kort oppsummert:

- dyrere enn kabel (i de fleste tilfellene).

- treigere enn kabel .

- flere kollisjoner enn kabel.

- ikke så sinnsyk lang rekkevidde iallfall innendørs.

+ Kan flyttes rundt omkring uten kabel (hvor ofte jobber du trådløst hjemme, på batteriet altså.)

- Elendig sikkerhet (iallfall B, ikke så stort problem siden det er dårlig rekkevidde ) :D

- Samt at f.eks B benytter 2,4 Ghz frekvens, der det finnes kjempe mye andre ting (trødløse telefoner, mikrobølgeovner og anna dritt) slik at det blir enda mere lagg og enda flere pakker som må sendes om igjen..

Med andre ord:

Vær sikker på at du VIRKELIG må ha trådløst får du kjøper det.

Vi har Apple Airport extreme (54mbit) og det funker brillefint sammen med powerbook'en min.

Den har en funksjon som heter "interference robustness" som gjør at den ikke blir påvirket av andre ting i 2,4ghz frekvensene noe lett.

Jeg mener det er veldig kjekt å kunne ta med seg maskinen rundt i huset, og fremdeles være koblet til internett via 54mbit.

Airporten er veldig stabil, og Powerbook'en aldri mistet forbindelsen.

Det med at den detter ut ofte kan ha med at det er windows, siden alle de samtlige pc'ene i huset (2 stasjonære og en dell bærbar) har mistet forbindelsen et par ganger.

Kortene i windows pc'ene har ikke "interference robustness" support, slik som airport stasjonen og arport extreme kortet i powerbook'en har.

Jeg er ihvertfall meget fornøyd med airport extreme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...