Gå til innhold

Austre Adventfjord


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/svalbard-eiendom-kan-bli-solgt-til-utlandet/a/10130839/

 

Denne saken var litt interessant synes jeg for jeg ser for meg at det er stor uenighet om verdien av denne eiendommen for Norge.

 

Hvor mye bør den norske stat være villig til å gi? 5 millioner, 50 millioner, 5 millarder? 50 milliarder?

 

Og har dagens eiere en moralsk forpliktelse til å selge til Norge eller nordmenn for å sikre at ikke f.eks Kina kjøper opp denne?

 

Bør Erna Solberg gå av dersom hun ikke evner å sikre denne eiendommen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i alle fall viktig at Norge til slutt kjøper denne eiendommen. Vi har ganske bra kontroll på Svalbard med miljølovene der, men det er en grunn at planen om å privatisere Store Norske til slutt ble skrinlagt ved forrige høyre-regjering. Tror ikke norske myndigheter har helt kontroll over hva det medfører å gi fra seg privat jord på Svalbard.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/svalbard-eiendom-kan-bli-solgt-til-utlandet/a/10130839/

 

Og har dagens eiere en moralsk forpliktelse til å selge til Norge eller nordmenn for å sikre at ikke f.eks Kina kjøper opp denne?

Nei, de er forpliktet til å likestille kjøpere og kan ikke nekte å selge til utlendinger fordi de er utlendinger ihht. Svalbard-traktaten og Svalbard-loven. Staten bør ikke bruke skattepenger på å kjøpe denne da eiendomskjøp ikke er deres oppgave

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet. Eiendommer kjøper og selges over hele landet hver dag. Både til norske statsborgere, utenlandske personer og selskaper. Det er jo ikke sånn at Norges lover eller Svalbardtraktaten for den del ikke gjelder på privat eiendom. Skjer det et brudd på norsk lov på en privat eiendom kan ikke eieren hevde at det gjelder andre lover på hans eiendom.

 

Staten burde ikke bruke så mye som et frimerke på denne saken og har således gjort alt riktig hittil :thumbup:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/svalbard-eiendom-kan-bli-solgt-til-utlandet/a/10130839/

 

Og har dagens eiere en moralsk forpliktelse til å selge til Norge eller nordmenn for å sikre at ikke f.eks Kina kjøper opp denne?

Nei, de er forpliktet til å likestille kjøpere og kan ikke nekte å selge til utlendinger fordi de er utlendinger ihht. Svalbard-traktaten og Svalbard-loven. Staten bør ikke bruke skattepenger på å kjøpe denne da eiendomskjøp ikke er deres oppgave

 

1: Sikker på at svalbardtraktaten også forplikter private eiere til likestillingsprinsippet? Jeg trodde det bare gjaldt staten.

2: At "eiendomskjøp ikke er Statens oppgave" blir alt for enkelt og snevert. Dersom en eiendom er av strategisk viktighet for Norge som stat er det klart at det må være aktuelt å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet. Eiendommer kjøper og selges over hele landet hver dag. Både til norske statsborgere, utenlandske personer og selskaper. Det er jo ikke sånn at Norges lover eller Svalbardtraktaten for den del ikke gjelder på privat eiendom. Skjer det et brudd på norsk lov på en privat eiendom kan ikke eieren hevde at det gjelder andre lover på hans eiendom.

 

Staten burde ikke bruke så mye som et frimerke på denne saken og har således gjort alt riktig hittil :thumbup:

 

Forskjellen er at Norges suverenitet over Svalbard er langt mer truet enn fastlandsnorge.

 

Norge kan oppleve økt press for å godta ulike aktivitet og det er ikke alltid så enkelt alltid å håndheve loven.

 

For Norges del er det mer enn nok å passe på russerne. Økt behov for militær tilstedeværelse og eventuelle innrømmelser vi må gjøre på andre områder vil fort koste vesentlig mer enn å kjøpe denne eiendommen.

 

Sikkerhetspolitikk er mer enn bare bomber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...