Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele ADSL slikt at alle pcer har lik kapasitet..

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en ADSL Large pakke fra Tele2 (1024/256) og vil gjerne dele den mellom 3 pcer. Jeg hadde en hub og det funka men problemet er slikt at hvis jeg brukte den ene pcen til å laste ned noe så kunne jeg nesten ikke bruke linja på den andre. :cry: Hastigheten var i så fall veldig lav. Er det mulig å dele linja slikt at hvis behovet for kapasitet øker på den andre pcen så tildeles den automatisk mer kapasitet? Og hva er egentlig forskjellen mellom HUB og SWITCH?

Håper på et raskt svar :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki men de programmene .. Er det sånn at selv om alle er tilkoblet til en hub så er det bare å installere det på en pc og kjøre det så kan du ikke bruke mer enn det avlinja de eller er det sånn at den gir/tar kapasitet automatisk. Og må pcene være serielt koblet eller kan de være koblet med en hub?

Lenke til kommentar

Oki,,, Net limiter funker vist ikke på den måten. Den begrenser bare selve progammene. Jeg trenger en progg som kan dele linja Såm Bandwitchcontroler gjør. Bare at jeg ikke har noe server pc. jeg har alle sammen kobliet til en hub.. Vet du noe om en sånn en ?

Lenke til kommentar

Det blir nok vanskelig å gjøre det du ønsker. Kjenner ikke til noen programmer som kan installeres på en gruppe maskiner og da kommuniserer seg i mellom for å distribuere båndbredde til den som trenger løpende. Du kan sette en bestemt båndbredde som hver klient maks skal ha tilgang til enten gjennom programvare på hver klient eller ved å route internettilgangen gjennom en server med Quality of Service. Forøvrig har noen basestasjoner/gateways for trådløst nettverk QoS funksjoner i sin programvare...

Forskjellen mellom hub og switch er vel det at hvis en hub opererer på 10Mbit er det makshastigheten som hub'en kan overføre mellom alle klientene sammenlagt, mens en switch som kjører på den samme hastigheten har 10Mbit dedikert til alle klienter.

Lenke til kommentar

oki.. det var jo dumt.. for deler linje med huseieren min mot at jeg får låv å bruke tlf linja hans til internet og da må jeg kunne dele linja slikt at han au kan bruke den. hvis jeg laster har hqan en hastighet på 3-6 kbps eller noe,,og det gidder han ikke lissom .. så da må jeg alstå bare sette begrensninger på min egen maskin og tillate han og bruke hele linja.. hmmz.. kjiiiiiiipt.. jaja takk for hjelpen. Si gjerne fra hvis dere har noe forslag til løsningen... og kan ikke bytte til nextgentel.. de leverer ikke her i området... derfor ble det tele2... (angrer veldig nå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...