Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig kinesisk airplay enhet dukker opp uten grunn?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Når jeg åpnet maskina i morges, så la jeg merke til at airplay ikonet var poppet opp (OSX 10.9.2), med noe merkelig kinesisk tekst i lista. Jeg synes det var merkelig, da jeg aldri har sett ikonet før, og spesielt ikke med kinesisk tekst på device lista.

Nå sitter jeg vel og merke på et hotell i India, men kjører VPN mot nettverket hjemme, så kan ikke helt skjønne hvordan den kan detektere skjermer på hotell nettverket sånn sett.

Jeg prøvde selvsagt å trykke på skjermen for å se hva som skjedde, men alt som skjedde da var den "sende epost" lyden i bakgrunnen, noe jeg synes var enda mer merkelig.

Så spørsmålet er, bør jeg foreta meg noe? Synes det hele virket litt mistenkelig..

post-37161-0-56456100-1398738287_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg åpnet maskina i morges, så la jeg merke til at airplay ikonet var poppet opp (OSX 10.9.2), med noe merkelig kinesisk tekst i lista. Jeg synes det var merkelig, da jeg aldri har sett ikonet før, og spesielt ikke med kinesisk tekst på device lista.

Nå sitter jeg vel og merke på et hotell i India, men kjører VPN mot nettverket hjemme, så kan ikke helt skjønne hvordan den kan detektere skjermer på hotell nettverket sånn sett.

Jeg prøvde selvsagt å trykke på skjermen for å se hva som skjedde, men alt som skjedde da var den "sende epost" lyden i bakgrunnen, noe jeg synes var enda mer merkelig.

Så spørsmålet er, bør jeg foreta meg noe? Synes det hele virket litt mistenkelig..

Selv om du sitter på vpn mot nettverket hjemmet så vil nok all trafikk som går mot det lokale subnettet i India bli routet utenom vpn tunellen. (Kan sjekkes med en netstat -nr ). Så vil gjette på at årsaken til at denne dukker opp er pga noen har satt opp en airplay enhet på samme lokalnett som du er koblet til på hotellet.

Endret av trrunde
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Selv om du sitter på vpn mot nettverket hjemmet så vil nok all trafikk som går mot det lokale subnettet i India bli routet utenom vpn tunellen. (Kan sjekkes med en netstat -nr ). Så vil gjette på at årsaken til at denne dukker opp er pga noen har satt opp en airplay enhet på samme lokalnett som du er koblet til på hotellet.

Funker netstat i terminal under OSX også? Skal prøve når jeg kommer tilbake. Men takk for svar. Ble bare litt bekymret for at en eller annen kineser har hacket maskinen eller noe sånt :p

Mente jeg hadde satt opp VPN tilkoblingen til å rute all nettrafikk, men det er mulig det fortsatt er annen trafikk som går utenom altså?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Vanligvis vil alt trafikk på samme subnet som du har på wifi/kablet nett gå utenom vpn tunellen din, dette ser du lett med ifconfig em0/em1 i kombinajon med netstat -nr og finner hvor den sender trafikken som går til ditt lokale subnet.

Endret av trrunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...