Anonym75896532654 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Har satt sammen noe til en kamerat når han skal kjøpe seg pc, men nå er jeg ikke så veldig oppdatert på maskinvare som jeg pleide å være. Det jeg har satt sammen er så og si det han har lyst på, han vil ha det beste til gaming. Om det er noe i pakka som kan endres på i pris men ikke effekt så hadde det vært fint med hjelp https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1383044&su=C1903BA6-ACE0-42F4-862A-809D59C80A4B (Listen er oppdatert!) Endret 29. april 2014 av deaf Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Like greit å gå for i5 4670k for gaming. R9 290 yter likt/bedre men er endel billigere enn 780. En bedre psu: https://www.komplett.no/xfx-proseries-core-edition-650w-psu/657686 650w holder til det oppsettet. Hvorfor så stor kabinett? Hva med fractal r4 istedenfor? Endret 29. april 2014 av PgUp Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Syntes det så greit ut jeg. Men jeg er enig i PgUp og ville lagt litt mer penger i en PSU. Tommelfingeren sier 10%. Jeg ville nok strukket meg til denne. I tillegg kan det jo nevnes at PWM vifter er så-så .. Jeg ville kanskje vurdert 3-pins vifter og en manuell viftekontroller. Ser du har satt opp 4 vifter ekstra, for å fylle resterende ledige vifteplasser. Kan vel nevnes at hvis du har to vifter i front, en på sidepanel og to i topp så burde dette være nok. Du kan m.a.o vurdere å droppe den bunnmonterte og den som går på bakveggen. Hvis du ikke skal redigere (du nevner gaming) kan du droppe 4770K og heller kjøpe den litt rimeligere 4670K som nevnt, men prisforskjellen er ikke gigantisk så det blir litt hipp-som-happ, Kan også nevnes at termisk pasta følger med CPU kjøler, så du trenger ikke egen tube. Men det er jo greit å ha noe liggende også .. Og personlig foretrekker jeg Asus sine hovedkort Kabinett skal jeg ikke uttale meg om, fordi dette er en smaks-sak. Helt til slutt .. Har du OS? Lykke til! Endret 29. april 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Må si meg enig med de andre to her. Hva skal du med så stort kabinett? Det holder med 8GB ram om den skal brukes primært til spilling. Gå for en 4670K og spar noen kroner der. Og de pengene kan du bruke på en bedre PSU, som den Kyrre foreslår. Bytt ut skjermkortet med et R9 290 og du får et bedre kort til en rimeligere penge. Og så er jeg enig med Kyrre om HK uten at jeg skal legge noen føringer der. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Like greit å gå for i5 4670k for gaming. R9 290 yter likt/bedre men er endel billigere enn 780. En bedre psu: https://www.komplett.no/xfx-proseries-core-edition-650w-psu/657686 650w holder til det oppsettet. Hvorfor så stor kabinett? Hva med fractal r4 istedenfor? Kabinettet er det ikke jeg som har valgt Var valget mellom 780 og 290, trodde at 780 var litt bedre men ja... jeg tok vist feil Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Syntes det så greit ut jeg. Men jeg er enig i PgUp og ville lagt litt mer penger i en PSU. Tommelfingeren sier 10%. Jeg ville nok strukket meg til denne. I tillegg kan det jo nevnes at PWM vifter er så-så .. Jeg ville kanskje vurdert 3-pins vifter og en manuell viftekontroller. Ser du har satt opp 4 vifter ekstra, for å fylle resterende ledige vifteplasser. Kan vel nevnes at hvis du har to vifter i front, en på sidepanel og to i topp så burde dette være nok. Du kan m.a.o vurdere å droppe den bunnmonterte og den som går på bakveggen. Hvis du ikke skal redigere (du nevner gaming) kan du droppe 4770K og heller kjøpe den litt rimeligere 4670K som nevnt, men prisforskjellen er ikke gigantisk så det blir litt hipp-som-happ, Kan også nevnes at termisk pasta følger med CPU kjøler, så du trenger ikke egen tube. Men det er jo greit å ha noe liggende også .. Og personlig foretrekker jeg Asus sine hovedkort Kabinett skal jeg ikke uttale meg om, fordi dette er en smaks-sak. Helt til slutt .. Har du OS? Lykke til! Kan vel kanskje vurdere noen av viftene ja, men tenker at han fikser sånt selv. Jeg får heller bare si fra, kjølepastaen tok jeg med da jeg har lest en del steder at sånne lønner seg ang kjøling. Men jeg kan ta feil der. OS har han fra tidligere, men om ikke så kjøper han nok det om han skulle trenge det. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Og personlig foretrekker jeg Asus sine hovedkort Hvilket ville du anbefalt? Er litt usikker på hovedkort generelt, er det en grunn til hvorfor du ville valgt Asus? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Og personlig foretrekker jeg Asus sine hovedkort Hvilket ville du anbefalt? Er litt usikker på hovedkort generelt, er det en grunn til hvorfor du ville valgt Asus? Grunnen til at jeg anbefaler Asus sine hovedkort er fordi jeg nå har bygd veldig mange maskiner med dette opp igjennom årene, og er stort sett alltid veldig fornøyd med det. Det virker for meg stabilt og overklokkingsvennlig, og jeg har svært sjeldent hatt kompatiblitetsproblemer. Når det er sagt blir jo dette fort litt "fanboi-aktig", og MSI, ASRock og Gigabyte vil sikkert gjøre en brillefin jobb de også. (Personlig liker jeg egentlig ikke Gigabyte sine hovedkort, har vært borti for mange av dem som har havarert..). Asus har holdt på med dette lenge og komponentene på et slikt hovedkort er av kvalitet (imo). Dette er et rimelig og bra hovedkort https://prisguiden.no/produkt/asus-z87-a-176702 Selv har jeg dette og er kjempefornøyd https://prisguiden.no/produkt/asus-maximus-vi-hero-176704 PS: Sistnevnte er et ROG kort, og det er visstnok problemer med denne serien ifm kompatibilitet til RAM-brikker. Jeg har hatt flere ROG kort og aldri merket dette selv, men kan være verdt å bite seg merke i (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1575533) 1 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Og personlig foretrekker jeg Asus sine hovedkort Hvilket ville du anbefalt? Er litt usikker på hovedkort generelt, er det en grunn til hvorfor du ville valgt Asus? Mitt inntrykk er at Asus sine kort er enklere mtp. overklokking om du skal holde på med det. også en snedig sak med at oppstarten tar kortere tid med en funksjon som de har. Og at mine Asus kort har bedre holdbarhet en andre merker. kan selvfølgelig bare være at jeg har hatt flax med mine kort da. Det er bare å lese denne testen fra HW.no http://www.hardware.no/artikler/asus-z87-a/153862 edit:Ble snipet der edit:edit: sjekk prisene opp mot netonnet.no. De er som regel en del billigere der og gode på service. Endret 29. april 2014 av bytrollet Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Selv har jeg dette og er kjempefornøyd https://prisguiden.no/produkt/asus-maximus-vi-hero-176704 Er det Haswell støtte på den da? Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1383044&su=C1903BA6-ACE0-42F4-862A-809D59C80A4B Da ser listen sånn ut, fått ned prisen ganske så mye. Minste forskjellen jeg ikke helt skjønte hvorfor folk reagerte på var skjermkort, der sparte han ca 7kroner Men tipper R9 290 er litt bedre enn 780. Leste litt ang kjølepasta og var en del folk som ble overrasket over kjølekapasiteten på den, tenkte at det ikke kan skade å legge inn 100kroner i en så bra kjølepasta. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Ja ASUS MAXIMUS VI GENE da vel? Står ikke noe om Haswell støtte på Hero Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Fy fy .. Det heter ikke kjølepasta Det heter termisk pasta. Funksjonen til denne er å glatte ut små porer i godset til CPU heatsink og CPU blokk, og slik skape full kontakt mellom disse to flatene. Det er et middel som leder varme, det kjøler ingenting i seg selv. Problemet med det skjermkortet du har satt opp er at det vil bli veldig varmt (alle 290x blir veldig varme, men det der er vel en versting (?)). Du kan jo selvsagt lage din egen kjøleløsning vba en NZXT G10, en lukket CPU-kjøler, en god 92mm vifte og noen kjøleribber...Alternativt gå for en annen versjon av det kortet. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Asus Maximus VI Hero er et socket 1150 hovedkort med Z87 brikkesett. Det støtter Haswell http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_HERO/ 1. gen intel core = Bloomfield 2. gen intel core = Sandy Bridge 3. gen intel core = Ivy Bridge 4. gen intel core = Haswell Endret 29. april 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Fy fy .. Det heter ikke kjølepasta Det heter termisk pasta. Funksjonen til denne er å glatte ut små porer i godset til CPU heatsink og CPU blokk, og slik skape full kontakt mellom disse to flatene. Det er et middel som leder varme, det kjøler ingenting i seg selv. Problemet med det skjermkortet du har satt opp er at det vil bli veldig varmt (alle 290x blir veldig varme, men det der er vel en versting (?)). Du kan jo selvsagt lage din egen kjøleløsning vba en NZXT G10, en lukket CPU-kjøler, en god 92mm vifte og noen kjøleribber...Alternativt gå for en annen versjon av det kortet. Hehe, jeg blir litt noob når jeg leser bare rett fra Komplett De andre anbefalte det istedet for 780, ikke veit jeg hvorfor. Hva er det beste valget mellom 780 og 290 om du kunne valgt? For prisen er ikke merkbar .. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 290x er et sprekt skjermkort, det er det ingen tvil om. Men gå nå for en variant med litt bedre kjøleløsning enn den du har satt opp der. Den der vil bråke og bli varm, det er det ingen tvil om. (Referansekjølere har en tendens til å suge litt ) Denne vil nok være en del bedre https://www.komplett.no/gigabyte-radeon-r9-290x-4gb-gddr5/806454 Alternativt, som jeg sier ... Referansekort + custom kjøleløsning Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Fy fy .. Det heter ikke kjølepasta Det heter termisk pasta. Funksjonen til denne er å glatte ut små porer i godset til CPU heatsink og CPU blokk, og slik skape full kontakt mellom disse to flatene. Det er et middel som leder varme, det kjøler ingenting i seg selv. Problemet med det skjermkortet du har satt opp er at det vil bli veldig varmt (alle 290x blir veldig varme, men det der er vel en versting (?)). Du kan jo selvsagt lage din egen kjøleløsning vba en NZXT G10, en lukket CPU-kjøler, en god 92mm vifte og noen kjøleribber...Alternativt gå for en annen versjon av det kortet. Hehe, jeg blir litt noob når jeg leser bare rett fra Komplett De andre anbefalte det istedet for 780, ikke veit jeg hvorfor. Hva er det beste valget mellom 780 og 290 om du kunne valgt? For prisen er ikke merkbar .. Jeg ville jo valgt 780, Anyday Man får jo også shadowplay og snart watch dogs med på kjøpet :=) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg angrer iallfall ikke et sekund på mitt 780 Classy med fullblokk fra EK. Relativt rå saker ^^ Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg angrer iallfall ikke et sekund på mitt 780 Classy med fullblokk fra EK. Relativt rå saker ^^ Har samme kort ^^ Men på luft da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå