Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjemmelaga turbo med startmotor - hastighet på luftinntak uten turbo ++


Anbefalte innlegg

Hehe blir nok til at jeg gjør det.. :) Men ser for meg ei himla mølle med papirer og arbeid, serru. Har jeg husket alt - gjøre alt mekanisk, benke bilen, få den godkjent? Virker litt uoversiktlig, så har venta litt med å begynne.

Hadde forresten bilen ute i dag og kjørte litt. Kongebil, nesten så jeg har lyst til å beholde den original.. :grin2: Som å kjøre en båt, og det med skikkelig godt drag i motoren. Tror ikke jeg har mista SÅ mange hest, gitt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tenningsbank skjer ved at luft/bensinblandingen selvantennes før eller når stempelet er på topp. (blandingen skal antennes av tennpluggen når stempelet er på vei ned igjen) Dette kan skje når du presser mer luft og bensin inn i forbrenningskammeret og trykket blir mye høyere. Når blandingen antennes for tidlig vil den motvirke stempelet som er på vei opp, og da kan du bøye råder, blåse toppakninger, sprekke motorblokker, you name it.

 

Du er inne på noe her, men jeg må få arrestere deg litt også. Tenningsbank KAN være pga selvantenning, men det behøver ikke være det. Dette må sees i sammenheng med tenningstidspunktet som under normal drift alltid er FØR øvre dødpunkt. Gnist med dertil antenning av drivstoffet skjer før stemplet har begynt å bevege seg nedover, sågar kan det enda være på vei oppover.

 

For å være ordentlig pirkete, har ikke enkelte moderne motorer flere separate innsprøytninger (og gnister) etter hverandre?

Lenke til kommentar

 

 

Tenningsbank skjer ved at luft/bensinblandingen selvantennes før eller når stempelet er på topp. (blandingen skal antennes av tennpluggen når stempelet er på vei ned igjen) Dette kan skje når du presser mer luft og bensin inn i forbrenningskammeret og trykket blir mye høyere. Når blandingen antennes for tidlig vil den motvirke stempelet som er på vei opp, og da kan du bøye råder, blåse toppakninger, sprekke motorblokker, you name it.

 

Du er inne på noe her, men jeg må få arrestere deg litt også. Tenningsbank KAN være pga selvantenning, men det behøver ikke være det. Dette må sees i sammenheng med tenningstidspunktet som under normal drift alltid er FØR øvre dødpunkt. Gnist med dertil antenning av drivstoffet skjer før stemplet har begynt å bevege seg nedover, sågar kan det enda være på vei oppover.

 

For å være ordentlig pirkete, har ikke enkelte moderne motorer flere separate innsprøytninger (og gnister) etter hverandre?

 

Innsprøytning skjer i forskjellige former. En av de første innsprøytningene, K-Jetronic spyler kontinuelig. Så kom nyere former som først hadde bank/batch-innsprøytning, typisk to og to sylindre på en firer, senere når miljøkravene ble strengere ble det tatt i bruk fullsekvensiell innsprøytning der én og én sylinder får innsprøytning på eksakt bestemt tidspunkt i durasjonen.

 

Tenning kom først med enkeltvis tenning via fordeler. Deretter ble det vanlig med dobbel coil med waste spark der to og to sylindre får tenning samtidig, men på sådan tidspunkt at kun én av dem har en ladning komprimert luft og drivstoff klar for tenning, i den andre sylinderen går gnisten til spille, waste... Så kom coil på vær enkelt sylinder ettevært. Disse kan fyres fullstendig separat eller i batch med waste om tenningsmodulen som er brukt har begrenset antall utganger.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på ting som BMW sin "High Precision Injection". Som de beskriver det selv, "Thanks to the piezo injectors, fuel can be injected in just 0.27 milliseconds, making it possible to introduce multiple injections of fuel within one single combustion process".

 

Som jeg har forstått det er tanken at man kan injecte+antenne en liten pre-charge mens stempelet fortsatt har ganske langt igjen til toppen, så man får en stor flammefront som raskere kan antenne hoved-injectionen som skjer når stempelet er nærmere toppen; det er også noe mekk med en senere injection for å "forbedre" eksosen rent miljømessig.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Det er mye moro man kan gjøre med en turbo

 

Kult. Men jeg tror jeg ville stått på god avstand, i tilfelle deler av kniven gir slipp og fyker av gårde... :mellow:

 

Det er litt mer avansert enn man først tror.

En toliters motor drar rundt regnet 3000 liter luft pr min på 6000 rpm helt på egen hånd.

For å få overtrykk må du levere betydelig mer enn motoren drar selv.

 

Her står det litt mer:

http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight_turbo_electric_supercharger/

Innen du kommer til 6000 RPM så burde vel en turbo være oppi fart og vel så det? Så vidt jeg vet, så fort turboen begynner å lage boost, så vil motoren lage mer eksostrykk -> mer boost -> vrooom. Greia blir da å få turboen fort opp i minimumshastigheten hvor den begynner å lage boost, så du slipper å vente på at den skal spinne opp.

 

Jeg tror dette allerede finnes:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_turbocharger

 

Dette virker temmelig avansert, men kanskje det går å lage noe enklere? F.eks. en elmotor som er mekanisk koplet på turboen via en "enveiskopling" alá det som sitter i navet på en tråsykkel? Så kan du trykke på en knapp for å "spinne opp" turboen, og dra avgårde :woot:

Lenke til kommentar

Joda, luftmengden vil jo halveres mer eller mindre når turtallet halveres, det var bare ment som et eksempel på hvor mye luft det er snakk om på "fult øs" :)

 

Det ble levert noen motorer med kompressor som hadde elektromagnetisk clutch for inn/utkopling av kompressoren. Her til lands vet jeg bare om noen Mercedesmodeller.

Det er litt komplisert å regne ut utvekslingsforholdet, men klarer man det er det fritt frem. (Mekanisk og termisk tap bare i kompressoren er vriene greier)

 

Jeg fant forresten en forenklet formel en gang for nettopp dette, men klarte desverre å miste linken. Kanskje noen her kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...