Gå til innhold

Bidrar spilling med noe mer konstruktivt enn underholdning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Lykke uten å ødelegge kroppen med alkohol som mindreåring.

og jeg lærte engelsk igjennom Runescape, begynte i veldig tidlig alder, sånn type førsteklasse :)

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Ja det tror jeg så absolutt. Det er nok ikke til spill en går til hvis en har for øye å bli flink på en mest mulig effektiv måte, men spill har mange fordeler som gjør at temaer som ellers har problemer med å fenge blir mer tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Vil påstå at jeg har lært temmelig mye av spilling oppigjennom, særlig språk og historie. Så spørs det om jeg ikke hadde lært mer om jeg satte meg ned og leste på noe spesifikt i steden :p

Det er flere motoriske egenskaper som kan trenes opp ved å spille, bl.a. reaksjonsevne og observasjonsevne, men det du sier i siste setning her er absolutt et viktig punkt i diskusjonen. De ferdighetene eller kunnskapen man tilegner seg gjennom spill kan i de fleste tilfeller tilegnes mye raskere, og med mye bedre resultat ved å trene det opp IRL. Men om man ser bort fra at IRL er et alternativ, så er det helt klart en masse ting man kan lære seg, eller bli flinkere i, ved å spille.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å begynne med konsoll vs PC igjen vil jeg tro FPSer på PC trener oss langt mer i hånd/øye-koordinasjon enn en FPS på konsoll. På konsoll har vi bare en liten gamepad og autoaim, så man lærer ikke stort der annet enn reaksjonsevne, og det kan læres i alt mulig.

Men ta bilspill, for eksempel. Det er ikke nok å bare kjøre på og håpe på det beste. Skal man bli flink må man lære seg å tenke fremover, langt forbi neste sving. Ikke bare skal man inn i svingen i så høy fart som mulig, men man må ut av den også med så stor fart som mulig. Dette gjøres best ved å slenge inn i svingen, rette seg opp mot utgangen og gi full gass ca halvveis gjennom svingen. Gjør dette i 200km/t med biler på alle kanter inn i en tunnell eller over en bakketopp, så sliter man jo litt om man ikke vet hva som kommer. ;)

Videre kan man ta det enda et steg lengre i spill der man jobber på lag. Det er alt fra BF og CoD til MMORPGer til alt mulig med co-op. Her lærer vi samarbeid og å stole på hverandre. Ta et MMORPG, for eksempel. Hele greia med tank, healer og DPS er godt kjent, men har noen tenkt på hvor mye man faktisk må stole på hverandre? Om tanken ikke gjør jobben sin dør hele gjengen. Det samme om healeren ikke gjør jobben sin, eller om DPSen ikke gjør det han skal. Dette igjen kan glatt videreføres til virkeligheten. Når du jobber med andre folk, er det ekstremt viktig at alle gjør det de skal. Om du gjør en dårlig jobb vil alle de andre også lide for det.

I samme gate kan vi lære å beholde roen under stress. Skal du bli flink i et spill der mye foregår på en gang må du holde deg rolig og behersket. Straks du flipper ut og får panikk har du tapt. Dette gjelder absolutt i det virkelige liv også. Kanskje ikke så mye at du dør av det, men det kan så absolutt være skadelig å lett få panikk når ting blir hektiske. Hva om du kjører en bil og får sleng? Får du panikk kræsjer du. Beholder du roen er det nok godt mulig du fortsatt kræsjer, men du kan nok lett minske skadene.

Dette er bare noen få eksempler på ting man kan lære en del faktisk ikke tenker noe over. ;)

Lenke til kommentar

Kan takke spill for at jeg er såpass god i engelsk, måtte jo lære for å forstå.

Mange spill kan man også lære en del historie av

Men for det meste er det vel samarbeid, reaksjonsevne, bli mer løsningsorientert o.l

Men det er også veldig mange spill der ute som man ikke lærer noe av

Lenke til kommentar

Men for det meste er det vel samarbeid, reaksjonsevne, bli mer løsningsorientert o.l

Jeg tror uansett man trener hodet ved å lære seg nye spill selv om spillet i seg selv ikke har noe å lære deg. Blir vel litt på samme måte som kryssord kan forebygge demens/Altzheimer etc.

Men disse spillene hjelper nok ikke direkte på historie/språk/gym karakterene nei :)

Lenke til kommentar

Jeg tror uansett man trener hodet ved å lære seg nye spill selv om spillet i seg selv ikke har noe å lære deg. Blir vel litt på samme måte som kryssord kan forebygge demens/Altzheimer etc.

Men disse spillene hjelper nok ikke direkte på historie/språk/gym karakterene nei :)

Stemmer det, gikk bare tom for tibg å liste opp :)

Lenke til kommentar

Tror alikevel at skal du lære enkelsk er det mer effektivt å lese engelske bøker, og skal du bli god til å kjøre bil må du kjøre bil, og skal du bli smartere innenfor noe må du studere innenfor det.

Spilling har noen fine side-effekter, men det er alikevel mer fornuftig bruk av tid. Derfor jeg har helt sluttet å spille/kaste bort tid på internett.

Siste post på diskusjon for meg.

Lenke til kommentar
  • Øye-til-hånd-koordinasjon.
  • Språk (kanskje mest aktuelt for vi som ikke har engelsk som morsmål). Jeg leste en artikkel hvor en funksjonshemmet gutt lærte seg å lese takket være dataspill.
  • Hjernetrim - kan lære seg å takle stress i enkelte situasjoner
  • Diverse kunnskaper som for eksempel historie.

Dessuten kan denne interessen videreføre seg til andre ferdigheter innenfor IKT. De som liker å spille data, er ofte interessert i selve datamaskinen i seg selv også. Det var via dataspill jeg fikk interesse for data. Jakten på å forbedre ytelsen i spillene, gjorde at jeg satt meg ordentlig inn i hva en PC bestod av. I 9. klasse begynte jeg å reparere PC-er i et lokalt datafirma.

Det er dette jeg kommer på i farta nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...