Gå til innhold

Regulerbar "gasspedal" til elektrisk sykkel


Anbefalte innlegg

Skal mekke meg sykkel med el-motor, men så har jeg liksom litt mer snøring på mekking enn det elektriske.. :ph34r:

 

Planen, som jeg ser den for meg i huet: Chopper-lignende sykkel med pedaler og motor. Må visst ha pedaler for at den skal være lovlig, så vidt jeg veit, dessuten er det greit å ha de om batteriet går tomt.

Jeg støter på 2 problemer sånn umiddelbart: Hvordan regulere turtall, og hvordan koble et slags system med dynamo slik at man kan utnytte fremdriften til å lade batteriet?

Forslag eller tanker? Hadde vært tøft å fått til noe der batteriet hadde holdt 3-4 mil, gjerne også mer. Startmotor er det en del som har brukt på gocarter, det hadde vel vært mulig å bruke her og?

Må vel også mekke meg en lader med vifte og greier - ser for meg at det kan bli litt store strømmer og temperaturer..

Budsjett er et moment her da, det skal helst ikke bli så dyrt. 3-4-5K hadde vært ok.. :) Startmotor har jeg liggende, rør til sveising av ramme får man vel alltids tak i i en butikk som selger sånt.. Batterier og diverse elektronikk blir kanskje den dyreste delen(?)

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok en del mer enn bare pedaler du trenger for at det skal bli lovlig.

http://www.vegvesen.no/_attachment/160537/binary/297984

 

Bla. finner du:

1) Motoreffekt maks 0,25 KW 2) Maks hastighet ved bruk av motor og pedalkraft 25 km/t 3) "eller tidligere hvis syklisten slutter å trå"

 

Ved ulovlig bruk av el-sykkel kan føreren vente ordinær straffeforfølgelse, på samme måte som hvis en bruker uregistrert moped.

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/advarer-mot-el-sykkel

 

Dynamo er det samme som elektromotor, og når du har elektrisk drift så har du naturligvis en El-motor. Denne kan da kobles på et slikt vis at strømmen den genererer når hjulene går rundt, og det ikke er pådrag, blir lagret i batteriet.

 

Turtallsregulering vil variere hva slags motor du bruker. En AC-motor vil måtte reguleres med en frekvensomformer, mens en DC-motor (sannsynligvis mest aktuelt) bare vil trenge en spenningsregulator. Altså en helt vanlig DC-DC konverterer, såkalt Buck-converter. Må naturligvis være av en grei størrelse for å takle høyt strømtrekk, da en slik sak kan trekke en del strøm i startsøyeblikket. 250W som er maksmotor på El-Sykkel er da regnet etter kontinuerlig drift, og ikke noen peak-effekt.

 

Det vanskeligste blir nok å få på et tachometer/sensorsystem som registrerer når du tråkker, samt måler maks-hastigheten. Hvordan lovligheten blir når du lager selv kan jeg i farta i ikke si så mye om.

 

Det var i hvert fall litt hjelp på veien, som jeg kjapt kunne nevne rett før leggetid. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ps:
Bare så det er sagt, en El-sykkel har i motsetning til fossile brødre, svært lite "mekking" innvolvert, og 95 % elektro. Krever en del lodding, arbeid med batterier (for å balansere dem etc.. om du har flere i parallell), samt kobling av litt forskjellig elektronikk. Kan derfor være greit å få hjelp av noen som kan litt slikt.

Lenke til kommentar

Mekkinga jeg tenkte på - skal bygge ramme osv sjøl fra bunnen. Dessuten har jeg bestemt meg for å gi en lang ball i regelverket. :)

 

Motoren blir nok en god del mer enn 250 watt, gitt.

Mye god info! Skal nok også klare å lese litt på saker og ting sjøl nå som jeg veit hva jeg skal se etter.

Takk takk! :)

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Deler og ideer kan du finne på nettet, har du sjekket denne siden?

http://goldenmotor.com/

 

Regenerering/lading i fart er vanligvis lite effektivt, det har kun noe for seg hvis man ofte må stoppe i bytrafikk eller har lange bratte bakker der man vil spare bremsene for å holde farten nede.

 

Man kan bruke startmotor og blybatterier til testing, men skal man bruke sykkelen til noe fornuftig bør man ha LiFePO4-batterier og motorer for 24V eller høyere. Selv har jeg en 36V 20A-pakke som gir meg 70km rekkevidde i 35km/t.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

70 kmt er jo ganske spenstig.. :) Vet det finnes mye sånt på nett, men litt av poenget er å lage "alt" sjøl. Det er jo litt av utfordringen og moroa.

 

Ladingen hadde vel vært mest interessant å ha i lange nedoverbakker, da gjerne også i sammenheng med bremsing. Men i forhold til levetida på batteriet - kan det være negativt om batteriet får litt lading nå og da; hadde det vært bedre å bare tømme det og lade det helt opp når det først skal lades, evt. sette det opp som på en bil der det konstant lader fordi motor driver både sykkel og dynamo?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

70 kmt er jo ganske spenstig.. :) Vet det finnes mye sånt på nett, men litt av poenget er å lage "alt" sjøl. Det er jo litt av utfordringen og moroa.

 

Ladingen hadde vel vært mest interessant å ha i lange nedoverbakker, da gjerne også i sammenheng med bremsing. Men i forhold til levetida på batteriet - kan det være negativt om batteriet får litt lading nå og da; hadde det vært bedre å bare tømme det og lade det helt opp når det først skal lades, evt. sette det opp som på en bil der det konstant lader fordi motor driver både sykkel og dynamo?

LifePO4 batterier aner jeg ikke med, men dyrere Lithium-Ion batterier har ingen slik effekt som du beskriver. Du lader når du kan lade, altså nå og da. Ja, det er slik f.eks nye Tesla-biler gjør det. Hver gang du slipper gassen så vil den lade. Det vil da være fordelaktig med mye start/stopp, og ikke minst lange bakker.

 

Edit: Var nok ikke 70 km/t det var snakk om, men rekkevidde på 70km. ;)

 

 

evt. sette det opp som på en bil der det konstant lader fordi motor driver både sykkel og dynamo?

 

Nei, det ville vært særdeles negativt. Lading slik du finner i normale fossile biler er svært lite effektiv måte å gjøre det på, og et nødvendig onde.

 

1. Du trenger da TO EL-motorer, hvor du dedikerer en til lading (en dynamo er det samme som El-motor). Dette legger på masse ekstra vekt.

2.Den ene vil kaste bort energi på å drive den andre. I praksis så vil du ta strøm, omgjøre det til mekanisk energi, hente opp denne energien som du igjen gjør om til elektrisk energi, som du igjen putter rett tilbake. Du vil bare bruke masse strøm, kontinuerlig.

3. Du senker toppytelsen til el-motoren som vil bli brukt til å drive den andre, som betyr dårligere akselerasjon og ytelse (om du legger til ekstra vekt så blir det enda dårligere).

Ja, det gir kort fortalt liten mening å gjøre det på denne måten. :wee:

 

Som sagt. En El-motor ER en dynamo, og med en gang du ikke putter strøm inn i den, så vil den som følge av fysiske lover generere en spenning i motsatt retning. Du kan da rett og slett slutte kretsen via batteriet (kan gjøres på finurlige måter) og dermed vil det gå en ladestrøm.

 

Når du da bruker sykkelen så vil den gasse som vanlig, men med en gang du slipper gassen, så vil du kjenne at sykkelen bremser. Dette er da regenereringen i aksjon.

 

Edit: Det vil også være lett å kunne ha en knapp som kobler ut hele ladedeler, slik at du triller bedre i stede for. Spesielt om ladesystemet har en del tap, så kan dette forbedre rekkevidden når du bare ønsker å trille med minst mulig motstand.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

70 km rekkevidde er jo knall, det er jo nesten dobbelt så mye som jeg hadde tenkt. :)

I forhold til lading i nedoverbakker - hvordan gjør man det med valg av motor? Er det sånn at et motor som har høy effekt og trekker mye strøm også lager mye strøm, eller er ikke dette automatisk tilfelle?

 

Gira på å greie ut litt om den finurlige måten man kan lade på? hehe

Lenke til kommentar

Tja, det koster nå litt. Men så får du også ut mye mer av batteriet. For mens Blybatterier bare får utnyttet nærmere halvparten av kapasiteten (kan ikke lades for dypt ut, samt spenningen faller drastisk), så kan du forvente å få ut en 80-95 % av noen Lithium-ion batterier.

Blybatterier har ikke noe problem med lading her og nå, og de har en fordel med at de er ganske hardføre og tåler godt litt overlading og noen spenningsvariasjon. Lithium-batterier trenger en egen dedikert ladekrets som er kontrollert, da de ikke tåler overlading overhode, og vil destrueres om de faller under et gitt nivå (gjelder delvis blybatterier også).

 

Du har dog mulighet til å kjøpe en del herfra: http://www.dx.com/p/genuine-panasonic-18650-3100mah-rechargeable-battery-with-protection-board-green-pair-121444#.U2A2rfl_tEU
Det er billig og man bør være skeptisk til kvaliteten, selv om du finner noen få genuine panasonic, som er godt innenfor. Disse har da også innebygget beskyttelse for over og underlading.
Gratis frakt, og under momsgrensa.

Kjøper du 20 slike pakker så snakker vi nær 460 Wh. Samme størrelse som et lite bilbatteri, bare mye lettere, til ca 2100kr. Tar du med det faktum at du får ut mye mer av batteriet, selv om det er Deep Cycle blybatteri, så er det på høyde med selv store bilbatterier i kapasitet. Og med en vekt som sikkert er 1/10 av et tilsvarende blybatteri.

Uansett, kan komme med litt mer mat i morra, for nå er det natta!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LiFePo4 er ikke spesielt dyre batterier, men batterier generelt blir dyrt når man skal ha litt kapasitet. 4x2 celler (4 og 4 i parallell) 8400mAh på 13.2V (Liten regulering så kan du få 12V). To av disse vil koste deg 160 USD ($80x2) som er rundt en tusenlapp, noe jeg anser som veldig gunstig for to batteri.

 

Vet ikke noe om kvaliteten på dette batteriet, men to av disse skal holde:

http://hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__14074__ZIPPY_Flightmax_8400mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

 

NiMh er også et alternativ du bør vurdere. NiMh har en fin utladningkurve og en tilstrekkelig energimasse.

http://hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__51193__Turnigy_SC_6_0V_4200mAh_High_Power_Series_NiMH_Receiver_Pack.html

Lenke til kommentar

De batteriene der var ikke dumme, Andrull! Har sett på sånne, jeg: http://altitec.no/12v-30ah-lifepo4-batteri-for-start-og-forbruk-perfekt-lettvektsbatteri.html

 

Er altså sykkel-batterier osv. satt sammen av mange slike små? Så ikke det helt for meg, gitt. Men så jo en kar på Youtube som kjøpte en haug med billige laptop-batteri som han satte sammen og drev sin sykkel med da..

 

Ikke dumme de batteriene der, Gavekort. Selv med frakt og moms blir det jo billigere enn å handle her hjemme.. Men slike pakker kan jeg vel lage sjøl med batteriene som Andrull linka til?

 

Jeg vil jo gjerne kunne kjøre/sykle i 50 kmt eller der omkring, så da er det vel flere ting som spiller inn, som størrelse på drev osv. Men i forhold til motoreffekt - noen pekepinn på hva jeg bør gå for? Aner ikke hva effekten er på en startmotor, men leser på en del amerikanske forum at det fort kan bli litt i overkant heftig.. Hva med noe a la dette? http://www.ebay.com/itm/48-Volt-1000-Watt-Drive-Motor-Scooter-Bike-48V-1000W-MY1020-ST12-/180796712406?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2a1852e5d6&vxp=mtr

Er kanskje 1000w litt lite? Selv er jeg rundt 95 kg; sykkelen blir sikkert 25-30 kg den og, og jeg vil jo gjerne cruise opp bakkene uten å trå i det hele tatt. Men så var det det med batterikapasitet vs motoreffekt igjen da. Og temperaturer...

 

Edit: En annen ting - en startmotor er vel langt sterkere enn det jeg trenger, men hva om man bruker et batteri med lavere spenning? Da går jo effekten ned(?) ... men man vil vel også få større strømmer..

Hva med børster vs børsteløs? Startmotorer har vel børster.. Hvor lenge kan man forvente at de varer?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

@ sedsberg - Hele poenget er jo at det skal være et billigprosjekt, så da blir det litt mot sin hensikt å kjøpe de greiene der. Da kan jeg jo like godt kjøpe et el-sykkel-kit fra Ebay eller noe, der motoren er i senter på selve hjulet. Noe som sikkert også hadde løst en haug med problemer.. :ph34r:

 

@ Gavekort - hehe åssen kunne jeg vite det a? :) Har ikke peiling på batterier, jeg, væitu!

 

Edit: For øvrig en gigantisk pain in the ass at linker i foruminnlegg ikke har target="_blank..

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...