The Lamp Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Hei! Går nå i 2. klasse, og har mange spørsmål ang. fagvalg til neste år. Fagene jeg har nå er S1-matte, kjemi og fysikk. Jeg valgte å droppe det tredje valgfaget fordi jeg tok morsmålseksamen. Jeg sliter både i kjemi og fysikk og vil derfor helst ikke fordype meg i det til neste år. Mine spørsmål er: Er valget til VG3 2 fag man må fordype seg i + 1 valgfritt fag? Hvis det stemmer vil jeg ta S2 og språk III. Må jeg velge fysikk 2 eller kjemi 2 i det valgfrie faget? Eller kan jeg ta et valgfritt fag nivå 1? Kan jeg velge kjemi 1 igjen? Endret 28. april 2014 av Kaffebord Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Bump. Noen som har svar? Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 1. Det er riktig, dersom morsmålseksamen din på vg2 regnes som et eget valgfag på 3 eller 5 uketimer. 2. Dersom du tar matte S2 og språk nivå 3 kan du velge det siste faget fra både vg2 og vg3, men du må oppfylle kravet om nok timer innen realfag (antar du følger realfagslinjen siden du hadde 3 realfag på vg2) og da må det siste faget ditt være et realfag, eks geofag 1. 3. Du kan ikke velge kjemi 1 på nytt, da vil det ikke regnes som et nytt fag, og du får ikke nok timer. Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 1. Det er riktig, dersom morsmålseksamen din på vg2 regnes som et eget valgfag på 3 eller 5 uketimer. 2. Dersom du tar matte S2 og språk nivå 3 kan du velge det siste faget fra både vg2 og vg3, men du må oppfylle kravet om nok timer innen realfag (antar du følger realfagslinjen siden du hadde 3 realfag på vg2) og da må det siste faget ditt være et realfag, eks geofag 1. 3. Du kan ikke velge kjemi 1 på nytt, da vil det ikke regnes som et nytt fag, og du får ikke nok timer. Det er feil. Det er riktig at TS må fortsette med to realfag. Disse to realfagene må likevel være en fordypning fra hva en hadde i vg2. Dvs at TS må fortsette med enten kjemi 2 eller fysikk 2 i tillegg til matematikk S2. Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 1. Det er riktig, dersom morsmålseksamen din på vg2 regnes som et eget valgfag på 3 eller 5 uketimer. 2. Dersom du tar matte S2 og språk nivå 3 kan du velge det siste faget fra både vg2 og vg3, men du må oppfylle kravet om nok timer innen realfag (antar du følger realfagslinjen siden du hadde 3 realfag på vg2) og da må det siste faget ditt være et realfag, eks geofag 1. 3. Du kan ikke velge kjemi 1 på nytt, da vil det ikke regnes som et nytt fag, og du får ikke nok timer. Det er feil. Det er riktig at TS må fortsette med to realfag. Disse to realfagene må likevel være en fordypning fra hva en hadde i vg2. Dvs at TS må fortsette med enten kjemi 2 eller fysikk 2 i tillegg til matematikk S2. Regnes ikke språk III som realfag? Kan jeg gjøre noe som helst for å unngå kjemi 2/fysikk 2 til neste år? Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 1. Det er riktig, dersom morsmålseksamen din på vg2 regnes som et eget valgfag på 3 eller 5 uketimer. 2. Dersom du tar matte S2 og språk nivå 3 kan du velge det siste faget fra både vg2 og vg3, men du må oppfylle kravet om nok timer innen realfag (antar du følger realfagslinjen siden du hadde 3 realfag på vg2) og da må det siste faget ditt være et realfag, eks geofag 1. 3. Du kan ikke velge kjemi 1 på nytt, da vil det ikke regnes som et nytt fag, og du får ikke nok timer. Det er feil. Det er riktig at TS må fortsette med to realfag. Disse to realfagene må likevel være en fordypning fra hva en hadde i vg2. Dvs at TS må fortsette med enten kjemi 2 eller fysikk 2 i tillegg til matematikk S2. Regnes ikke språk III som realfag? Kan jeg gjøre noe som helst for å unngå kjemi 2/fysikk 2 til neste år? Du kan melde deg opp til Biologi 2 (som ikke krever Biologi 1), samtidig som du tar Biologi 1 som privatist til høsten. Da ender du opp med fordypning i S og Biologi, som er godkjent kombinasjon. Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 10. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2014 (endret) Takk for innspill! Det tredje faget som jeg droppa var nettopp biologi da jeg ikke fant interesse i det. Slik som jeg ser det, er jeg ganske langt ute å kjøre med null håp.. Jeg fikk ikke så mye informasjon om de enkelte fagene i 1. klasse, og jeg angrer veldig mye på at jeg ikke tok IT da jeg leste om faget i ettertid. Er det noe jeg kan gjøre ang. dette? Ingen andre omvei? Jeg vil ikke ta et fag som jeg vet jeg får stryk i.. Endret 10. mai 2014 av Kaffebord Lenke til kommentar
signii Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Du kan ta IT2 uten å ha tatt IT1. Så da kan du gjøre akkurat som noen foreslo med biologien; ta IT1 som privatist samtidig. Det er et ganske lett fag. Stort sett HTML-koding, hvordan croppe bilder i Photoshop, bittelitt Flash om jeg ikke tar feil, pluss databaser. Sistnevnte var kanskje det vanskeligste, men i sin helhet er det et fag du fint klarer å ta som privatist. Læreboken er steg for steg på alt, og du finner masse tutorials i PS og HTML på internett. Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Tusen takk for svar, da vet jeg hva jeg skal gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå