Gå til innhold

[Løst] Oppdatere BIOS eller ikke?


sunnySR

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et Asus maximus vi gene hovedkort som jeg har litt problemer med. Med hovedkortet kom det et software som automatisk overklokker prosseoren i Al suite 3. 4-way optimization heter det. Tenkte jeg skulle prøve å se hvor mye krefter jeg klarte å skvise ut av mitt i5 4670k. Problemet startet når jeg skulle kjøre en test for å se hvor mye jeg klarte å overklokke CPUen. Jeg starter programmet og va skjer. Jo maskinen slår seg av som den skal, men når den slår seg på igjen krasjer hele maskinen og det kommer opp en sur munn (windows 8) og en melding om at det har skjedd en feil og en unchangeable error beskjed. Jeg klarer å få maskinen til å starte normalt igjen på en eller annen måte å maskinen fungerer normalt.

 

Tingen er at dette har skjedd før og da ble omfanget mye større. for et par måneder siden var jeg inne i BIOS å gjorde meg kjent. Jeg gjorde noen små endringer på maskinen. jeg lagret og restartet maskinen å da krasjet hele maskinen og samme melding kom opp. Utveien da var at jeg måtte formatere hele maskinen og installere alt av spill på nytt som tok meg evigheter.

 

Men så var det dette med BIOS, jeg var å sjekket versionen av BIOSen og fant ut at det var den første versjonen som kom den 03.06.13. Nå har det kommet mange oppdateringer å siste kom den 14.03.14. Så jeg tenkte for meg selv at problemet kan være at BIOSen er utdatert og at det er det som er årsaken til at maskinen kraskjer når jeg prøver å overklokke.

 

Noen som kan hjelpe meg? Kan det være lurt å oppdatere BIOS eller ligger problemet et annet sted? Tør ikke lenger gjøre endringer i BIOS eller som har med BIOS og gjøre for jeg er redd at maskinen kommer til å krasje igjen.

 

Takker for all hjelp jeg kan få.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har et Asus maximus vi gene hovedkort som jeg har litt problemer med. Med hovedkortet kom det et software som automatisk overklokker prosseoren i Al suite 3. 4-way optimization heter det. Tenkte jeg skulle prøve å se hvor mye krefter jeg klarte å skvise ut av mitt i5 4670k. Problemet startet når jeg skulle kjøre en test for å se hvor mye jeg klarte å overklokke CPUen. Jeg starter programmet og va skjer. Jo maskinen slår seg av som den skal, men når den slår seg på igjen krasjer hele maskinen og det kommer opp en sur munn (windows 8) og en melding om at det har skjedd en feil og en unchangeable error beskjed. Jeg klarer å få maskinen til å starte normalt igjen på en eller annen måte å maskinen fungerer normalt.

 

Tingen er at dette har skjedd før og da ble omfanget mye større. for et par måneder siden var jeg inne i BIOS å gjorde meg kjent. Jeg gjorde noen små endringer på maskinen. jeg lagret og restartet maskinen å da krasjet hele maskinen og samme melding kom opp. Utveien da var at jeg måtte formatere hele maskinen og installere alt av spill på nytt som tok meg evigheter.

 

Men så var det dette med BIOS, jeg var å sjekket versionen av BIOSen og fant ut at det var den første versjonen som kom den 03.06.13. Nå har det kommet mange oppdateringer å siste kom den 14.03.14. Så jeg tenkte for meg selv at problemet kan være at BIOSen er utdatert og at det er det som er årsaken til at maskinen kraskjer når jeg prøver å overklokke.

 

Noen som kan hjelpe meg? Kan det være lurt å oppdatere BIOS eller ligger problemet et annet sted? Tør ikke lenger gjøre endringer i BIOS eller som har med BIOS og gjøre for jeg er redd at maskinen kommer til å krasje igjen.

 

Takker for all hjelp jeg kan få.

Det skader ikke å ha den nyeste BIOsen. Om det vil hjelpe deg med problemet vet jeg ikke. Men det har uansett gjort systemet mitt mere pålitelig ved et par anledninger. Nå vet ikke jeg hvilket HK du har, men jeg har hatt ASUS x flere, og nyeste biosene til de 3 siste Hkortene mine er bare så enkle og oppgradere at en nesten tror det er for lett til å være sant. Mang sier at om du ikke merker noe ustabilitet så behøver du heller ikke oppdatere. Jeg mener at en aldri vet hva som vil komme, mener de sitter jo ikke og forbedrer BIOSen for moro skyld i lunsjpausen heller.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Har et Asus maximus vi gene hovedkort som jeg har litt problemer med. Med hovedkortet kom det et software som automatisk overklokker prosseoren i Al suite 3. 4-way optimization heter det. Tenkte jeg skulle prøve å se hvor mye krefter jeg klarte å skvise ut av mitt i5 4670k. Problemet startet når jeg skulle kjøre en test for å se hvor mye jeg klarte å overklokke CPUen. Jeg starter programmet og va skjer. Jo maskinen slår seg av som den skal, men når den slår seg på igjen krasjer hele maskinen og det kommer opp en sur munn (windows 8) og en melding om at det har skjedd en feil og en unchangeable error beskjed. Jeg klarer å få maskinen til å starte normalt igjen på en eller annen måte å maskinen fungerer normalt.

 

Tingen er at dette har skjedd før og da ble omfanget mye større. for et par måneder siden var jeg inne i BIOS å gjorde meg kjent. Jeg gjorde noen små endringer på maskinen. jeg lagret og restartet maskinen å da krasjet hele maskinen og samme melding kom opp. Utveien da var at jeg måtte formatere hele maskinen og installere alt av spill på nytt som tok meg evigheter.

 

Men så var det dette med BIOS, jeg var å sjekket versionen av BIOSen og fant ut at det var den første versjonen som kom den 03.06.13. Nå har det kommet mange oppdateringer å siste kom den 14.03.14. Så jeg tenkte for meg selv at problemet kan være at BIOSen er utdatert og at det er det som er årsaken til at maskinen kraskjer når jeg prøver å overklokke.

 

Noen som kan hjelpe meg? Kan det være lurt å oppdatere BIOS eller ligger problemet et annet sted? Tør ikke lenger gjøre endringer i BIOS eller som har med BIOS og gjøre for jeg er redd at maskinen kommer til å krasje igjen.

 

Takker for all hjelp jeg kan få.

Det skader ikke å ha den nyeste BIOsen. Om det vil hjelpe deg med problemet vet jeg ikke. Men det har uansett gjort systemet mitt mere pålitelig ved et par anledninger. Nå vet ikke jeg hvilket HK du har, men jeg har hatt ASUS x flere, og nyeste biosene til de 3 siste Hkortene mine er bare så enkle og oppgradere at en nesten tror det er for lett til å være sant. Mang sier at om du ikke merker noe ustabilitet så behøver du heller ikke oppdatere. Jeg mener at en aldri vet hva som vil komme, mener de sitter jo ikke og forbedrer BIOSen for moro skyld i lunsjpausen heller.

 

Som jeg skrev i starten av forrige post så har jeg et ASUS MAXIMUS VI GENE hovedkort. Prøvde å overklokke prossesoren i dag og det funket etter litt fikkling fram og tilbake. Eneste problemet mitt er at jeg sliter med stabiliteten. vet ikke om du har peiling på overklokking, men kjører på 4,3 Ghz på 1,225 volt. Den blir ikke stabil, må ganske mye opp i volt for at den skal bli stabil, som igjen fører til høye temperaturer. Tenkte kanskje at dersom jeg oppdaterer BIOS blir den kanskje mer stabil. Men kan jeg opdatere BIOS uansett om harddiskene er fylt med ting? Er kanskje et dumt spørsmål, men når jeg leser i manualen til asus anbefaler de å oppdater bios før du installerer OS. Men går det bra å oppdatere om jeg allerede har instllert OS + har fylt harddisken med spill?

 

Hvordan oppdaterer jeg ekentlig BIOS? er det bare å plugge inn en ekstern flash drive med nyeste oppdatering og oppdatere?

Lenke til kommentar

Det er bestandig lurt å oppdatere BIOS til nyeste versjon.

Det har ingen betydning at OS allerede er installert.

Det er flere måter å gjøre dette på og alle er godt beskrevet i manualen for HK. Har du ikke manualen liggende så er det bare å laste den ned fra ASUS.

Lenke til kommentar

Generelt vil jeg si at hvis man ikke har problemer trenger man ikke oppdatere BIOS.

Du kan lese changelog for de ulike BIOS-filene: Hvis det er noe der du føler du trenger kan du oppdatere.

Når det er sagt er det ikke spesielt farlig å oppdatere BIOS, men gjør det nå fra BIOS og ikke fra Windows. Det aller beste er å bruke minnepinne og flashback funksjonen til hovedkortet. Da kan du koble vekk øvrig hardware for å unngå at noe skjer med disse. Du trenger heller ikke ha PC på (strøm på) for å utføre en flashback. Det er folk på dette forum som har knekt SSD'n sin pga BIOS oppdatering ...

 

Når det gjelder AI Suite har jeg bare en ting å si: Fjern det. Det er bare noe dritt.

 

OC: Klokk deg oppover, mens du bencher/spiller og følger med på temperaturen på kjernene. Jeg har 4.6ghz/1250mV på min 4670K. Dette er for meg smertegrensen ifm termisk belastning. Jeg har relativt god vannkjøling, men etter 10-12 timer spilløkt på et lite lukket rom KOKER det her inne, og CPU kjerner kommer opp mot 80 grader. De tåler mer enn dette, men jeg har valgt at dette er så høyt jeg vil gå.

Lenke til kommentar

Generelt vil jeg si at hvis man ikke har problemer trenger man ikke oppdatere BIOS.

Du kan lese changelog for de ulike BIOS-filene: Hvis det er noe der du føler du trenger kan du oppdatere.

Når det er sagt er det ikke spesielt farlig å oppdatere BIOS, men gjør det nå fra BIOS og ikke fra Windows. Det aller beste er å bruke minnepinne og flashback funksjonen til hovedkortet. Da kan du koble vekk øvrig hardware for å unngå at noe skjer med disse. Du trenger heller ikke ha PC på (strøm på) for å utføre en flashback. Det er folk på dette forum som har knekt SSD'n sin pga BIOS oppdatering ...

 

Når det gjelder AI Suite har jeg bare en ting å si: Fjern det. Det er bare noe dritt.

 

OC: Klokk deg oppover, mens du bencher/spiller og følger med på temperaturen på kjernene. Jeg har 4.6ghz/1250mV på min 4670K. Dette er for meg smertegrensen ifm termisk belastning. Jeg har relativt god vannkjøling, men etter 10-12 timer spilløkt på et lite lukket rom KOKER det her inne, og CPU kjerner kommer opp mot 80 grader. De tåler mer enn dette, men jeg har valgt at dette er så høyt jeg vil gå.

Så det du sier er at før jeg oppdaterer tar jeg ut/koble fra ram brikkene, harddiskene og skjermkortet? Jeg lar kun CPUen stå igjen og strømmen?

 

Helt ening at AI Suite er noe dritt. Prøvde sånn auto OC på den og det førte til at maskinen krasjet og jeg måtte inn i BIOS å stille tilbake til default setting.

 

Du fikk vel en av de bedre i5 4670k modellene du, jeg har ikke sjans å få 4.6ghz på 1250 volt. Får jeg spørre hvilken vannkjøler du har? Jeg har en corsair h60 som jeg kjører i push/pull å når jeg kjører stock hastighet på cpu kommer den aldrig over 60 grader. Den blir heller ikke så varm når jeg overklokker, den har maks vært på 71 grader og da krasjer maskinen. Så jeg lurer da på om den får for lite volt eller va det er? Tenkte kanskje at en oppdatering av BIOS ville hjelpe på stabiliteten når jeg overklokker. hva tror du?

Lenke til kommentar

Du kan koble vekk ssd/hdd bare for å være på den sikre siden. Resten kan stå. Så leser du seg opp på flashback (den dedikerte USB porten og knappen på io panelet ditt).

 

Jeg har custom vannkjøling basert på d5 pumpe, ek blokker og ek radiatorer.

 

Sjekk kjerne temperaturene dine. Disse vil ligge høyere enn det den analoge "cpu temp" viser. Tj Max er i området 100 grader celcius og er absolutt Max.

Lenke til kommentar

Du kan koble vekk ssd/hdd bare for å være på den sikre siden. Resten kan stå. Så leser du seg opp på flashback (den dedikerte USB porten og knappen på io panelet ditt).

 

Jeg har custom vannkjøling basert på d5 pumpe, ek blokker og ek radiatorer.

 

Sjekk kjerne temperaturene dine. Disse vil ligge høyere enn det den analoge "cpu temp" viser. Tj Max er i området 100 grader celcius og er absolutt Max.

Klarte å få overklokken stabil i dag. på 4.3 ghz må jeg opp i 1250 volt for at den skal bli stabil. Har spilt bf4 i et par timer nå og ingen krasj. Eneste er at temperaturene beveger seg opp mot 80 grader. En core er oppe på 83 grader. er det ok? Er kjerne temperaturen temperturen per core? Jeg bruker core temp og real temp for å måle temperatur, så var litt usikker på hvor jeg finner kjerne temperaturen.

Lenke til kommentar

Du har 4 digitale temperatur transmittere , 1 per kjerne.

 

Hold deg under 90-95 her iallfall (logg alle 4).

Nå har jeg gjort meg riktig så godt kjent inne i BIOSen ved hjelp av manualen og litt videoer. Tør i alle fall å justere inne i BIOS uten å bli svett :) Har vel egentlig bestemt meg for å vente med å oppdatere BIOS i og med at alt fungere som det skal + at jeg leste litt rundt på forumet og der var det en del som hadde litt små problemer med den nye oppdateringen.

 

Har overklokket prossesoren til 4.2ghz/1180mV. Dette fungerer utmerket i spill. Har testet med bf4 og temperaturen stoppet ved 74 grader, noe som jeg synes er behagelig. Ser at jeg fint kan øke til 4.3-4.5, men da er jeg nødt til å få en bedre cpu kjøler. H60 I push/pull blir litt i svakeste laget spesielt siden jeg har to bitfenix vifter som bare spinne på 1200rpm, tenkte kanskje å kjøpe corsair sp 120mm high pressure vifter som spinner på 2350rpm for å se om jeg kan få ned temperaturen, men da igjen kommer maskinen til å bråke litt.

 

Takk for hjelpen :)

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

74 grader er ingenting :) kjør på :D

Du sier noe der :) tenkte kanskje jeg skulle vente litt med å justere opp CPUen før jeg får de nye viftene som jeg har bestilt. Hva vil du si er grensen når det kommer til grader i spill? Dersom jeg ligger rundt 80 grader er vel det ok. Er det ikke?
Lenke til kommentar

rundt 85grader er ingen problem, opp mot 95grader i stress test som intelburntest og prime95 går greit i korte perioder

 

det som er greit med disse cpu'ne er at det nesten er umulig å ødelegge de bare med temperatur (de slår seg av/klokker ned ved for høy temp)

Lenke til kommentar

rundt 85grader er ingen problem, opp mot 95grader i stress test som intelburntest og prime95 går greit i korte perioder

 

det som er greit med disse cpu'ne er at det nesten er umulig å ødelegge de bare med temperatur (de slår seg av/klokker ned ved for høy temp)

Veldig fint å høre, prøvde å kjøre prime95 på 4.5GHz her om dagen og da kom den ene coren opp i 98 grader, fikk litt små panikk og var litt redd for at jeg hadde kokt prossesoren, men det gikk heldigvis bra :w00t:

 

Men dersom jeg kun spiller spill på maskinen er det da relevant å kjøre stress test på maskinen? jeg mener jeg har aldrig kjørt stress test eller gjort noen form for benchmark på maskinen til nå, så da er det vel best å bruke spill til å teste temperatur.

 

Skal også ta en liten titt på power saving, så en tråd på asus forumet at man kunne spare 5-10 grader dersom man justerte inn riktig. denne: http://rog.asus.com/253612013/labels/rog-exclusive/maximus-vi-power-saving-power-tuning-guide/

 

Har bestilt inn to stk corsair sp120 high pressure vifter, så satser på at de kan kjøle ned radiatoren litt bedre enn bifenix spectre pro viftene som ikke er egnet som radiator vifte.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Ser ut som du har et ganske lite kabinett der.

Klarer du å montere H60'n i front? Altså hvis du har plass til den der, og slangen rekker bort, så vil det lønne seg å sette radiatoren i front og snu viftene slik at disse trekker luft inn i kabinettet. Det vil hjelpe.

 

H60'n er helt OK den, men ikke forvent at du kan klokke så ekstremt mye. Til det har du for lite radiatorareal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...