Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp med elektriske kretser

Anbefalte innlegg

Jeg har prøve i morgen i elektriske kretser og jeg er på god vei, men lurer på hvordan man regner ut strømmen(I)? er I=U/R det samme som I=q/t ? kan man regne ut strøm på begge disse måtene?

jeg skjønner ikke når man regner ut med spenning delt på motstand, og når man regner ut med ladning delt på tid? og ladning er jo vel bare pluss og minus så det går jo ikke? VÆRSÅSNILL HJELP MEG, takk på forhånd!!!

Endret av fjortistutta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

HEI, DET ER TRAVELT Å LESE STORE BOKSTAVER.

I=U/R er ohms lov. Den bruker du når du kjenner spenningen (volt) og resistansen (ohm). Mest i kretser og sånt.

I=C/t er amperes lov (??). Den bruker du når du kjenner ladningsoverskuddet og tiden. Mest i batterier og sånt.

Merk at siden strømmen kan defineres på disse to måtene kan også de kombineres. Dermed får en:

U/R=C/t

Lenke til kommentar

HEI, DET ER TRAVELT Å LESE STORE BOKSTAVER.

I=U/R er ohms lov. Den bruker du når du kjenner spenningen (volt) og resistansen (ohm). Mest i kretser og sånt.

I=C/t er amperes lov (??). Den bruker du når du kjenner ladningsoverskuddet og tiden. Mest i batterier og sånt.

Merk at siden strømmen kan defineres på disse to måtene kan også de kombineres. Dermed får en:

U/R=C/t

tusen takk !! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...