Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verkstedopphold som fikk bilen på verksted

Anbefalte innlegg

Skulle ha en liten service, eu-kontroll og verkstedet til å bytte dekk. Bremsene foran tok visst ujenvt og jeg måtte innom der en annen dag. Begynte på turen hjem fra verkstedet og kjenner bilen dra bittelitt til sida, og et par hundre meter lengre borte kommer en dunkelyd.

Jeg stoppet bilen ASAP og finner ut at mutterene på det ene forhjulet ikke sitter skikkelig. Jeg strammer til og tar meg en liten runde i 30km/t og alt virker ok, men jeg bestemmer meg for å stramme til litt ekstra når stanga som stikker ut brekker av. Jeg ringer veihjelp (som følger med når bilen har vært på service), han mener jeg trygt kan kjøre videre med tre muttere, meeeeeen jeg er litt skeptisk, så han kommer innom en stund seinere. Han strammer til litt ekstra, og jaggu rykere ikke en til av stengene som stikker ut. Han tar med bilen til verkstedet og jeg tar taxi hjem.

Det blir interessant å høre hva verkstedet sier i morgen. Lurer på om problemet med bremsene kan komme av at dekket ikke satt på skikkelig? Synes også det er litt rart at stengene som stikker ut skulle brekke av, men de var vel kanskje svekket av at bilen ble kjørt uten at dekket satt på skikkelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har glemt å stramme hjulet og du knakk nettopp 2 av pinneboltene.... eller...

Jeg har sett dette skje 2 ganger etter dekkskift. Noen har da glemt å ta av den senter-ringen som skal sitte på vinterhjulene inne felgen. Stikk ut å se om en av vinterfelgene mangler den.

Denne ringen sitter fortsatt fast på navet(den flaten som felgen ligger ann mot på bilen) og man har satt et hjul oppå den. Du får ikke dratt til skikkelig og du knuser bare den ringen, det føles helt merkelig når man strammer til, før det knekker.

VIl anta noe sånt siden du og han veihjelp fyren klarte det samme.

Edit : Dette er jo da en reklamasjon og noe du ikke skal betale for.

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verkstedet nevnte ikke betaling for å si det sånn, og bytta alle fire boltene på det hjulet for å være på den sikre siden.

Har bare sett andre bytte dekk på biler med stålfelger, hvor det skal godt gjøres å knekke noe som helst... Det kan mao godt være at jeg dro til for hardt, det er jo lettmetall-felger. Synes det er litt rart, for dro til litt for å sjekke om mutterne på de andre dekkene satt skikkelig, og de var ikke noe "give" der for å si det sånn.

Anyway, problemet er løst, og ingen skade skjedd (utenom litt bortkastet tid for meg og verkstedet). Har ihvertfall fått prøvd ut veihjelpen som følger med fordi jeg har service hos merkeverkstedet. ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at de ikke har dradd boltene skikkelig til. Slakken har gjort at hjulet har slamret fram og tilbake og det kan ha gitt bruddanvisninger i boltene. Når du trakk til mutrene var det siste kneppet som skulle til for at boltene røk. Det er en plausibel hypotese i alle fall.

Edit:
Jeg har selv opplevd at sentermutteren på drivakselen løsna. Det ga stor slakke mot hjullagret, som igjen knakk tre av fire hjulbolter. Boltene hang sammen bare i gjengen utpå boltmassen og ramla ut så snart jeg satte muttertrekkern på.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...