dan83 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 hei jeg har ett lite dilemma med at når jeg sliter litt med å tilfredsstille utseende på mine bilder både på en blank og matt skjerm. Hvis jeg feks. har redigert ett bilde på min matte eksterne eizo skjerm(kalibrert med i1 display pro), så kan det skje at jeg tilfører mer kontraster og farger en hva jeg hadde gjort hvis jeg hadde redigert dem på min blanke skjerm(som også er redigert med 1i display pro), og motsatt. Så har dere noe gode forslag? Jeg selv tenker slik at eizo skjermen er mest korrekt og vill nok vise mer slik det vill se ut på en utskrift, men når jeg tenker på at de fleste sitter å ser på bilder på blanke skjermer med mye kontraster og farger, så er det kanskje best å redigere i forhold til min egne blanke skjerm? Så kan jeg jo eventuelt gjøre små justeringer på eizo skjermen, hvis jeg skal skrive ut ett bilde? Høres det bra ut? Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Jeg vil slenge fram den påstanden at dette skyldes at du har litt lite erfaring med justering av bilder; øvelse gjør (som kjemt) mester. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Hvordan er syns-vinklingen på skjermene i forhold til omkringliggende lys ? Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Jeg vil slenge fram den påstanden at dette skyldes at du har litt lite erfaring med justering av bilder; øvelse gjør (som kjemt) mester. Alle kan vel være enige om at øvelse er viktig, at man aldri blir utlært osv, men jeg synes likevel at mer trening blir et litt for enkelt svar. Sitter man foran en kalibrert skjerm i et ikke alt for kraftig belyst rom har man et veldig godt utgangspunkt for justering av bilder. Er skjermens lysstyrke også justert med tanke på editering for print vil det være bra sjanse for god match på print, men det vil også være et oppsett som er veldig forskjellig fra en vanlig kontorskjerm som kanskje 95% av alle med desktop sitter med, og mange laptopskjermer vil også ha mye høyere lysstyrke enn editeringsoppsettet. Det er klart at det vil påvirke hvordan bildet vil se ut på et mer nromalt oppsett. Så da spørs det litt hvem man henvender seg til og vil optimalisere for. Man kan selvsagt anta at de som virkelig er interessert i bilder har et "bedre" oppsett enn snittet og justere for dem. Eller man kan optimalisere for gjennomsnittet og lage bildene for dem. Jeg har absolutt ikke noe fasitsvar, men spesielt med editeringsskjermen ganske mørkt justert synes jeg ofte bildene ser bedre ut på en "typisk" skjerm på nettet hvis de gjøres vel mørke under editering. Et alternativ kan være å gå litt opp i lysstyrke på editeringsskjermen i forhold en "printoptimalisert" skjerm, men igjen blir det snakk hva du vil optimalisere for. Når det gjelder farger tror jeg ikke du kan gjøre det bedre enn å optimalisere på den kalibrerte skjermen, og så eksportere bilder som skal på nett som sRGB. Endret 28. april 2014 av se# Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Så har dere noe gode forslag? Ta det som en god erfaring om at hvis det er måten du viser bilder til andre på, altså deling på en internettjeneste, så vil heller INGEN av de se bildene på akkurat samme måte. De sitter også foran ulike skjermer som enten er kalibrert eller ikke. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Bruk kalibrert skjerm og eksporter til sRGB, og så har du gjort det du kan. Konsentrer deg heller om å ta og behandle fine bilder, i stedet for å bekymre deg om hva eventuelle seere har. Det vil alltid finnes noen der ute med skjeve innstillinger på skjermene sine. Juster bildene etter en kalibrert skjerm, og så vil de interesserte, som også har kalibrert skjerm, se bildene "riktig". Og ikke bekymre deg unødvendig om alt mulig. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Problemet her er ikke hvordan andre opplever TS sine bilder men at han har to kalibrerte skjermer ved siden av hverandre og de gir ikke samme resultat. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Gå etter den skjermen som gir resultat som ligner mest på utskriften. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Gå etter den skjermen som gir resultat som ligner mest på utskriften. Ja, men hvis man tenker på at en stor andel sitter med blanke skjermer(feks imac), så vill alltid en blank skjerm gi litt mer farger og kontraster i forhold til en matt skjer, selv om begge skjermene er kalibrert korrekt. Det er i hvert fall min erfaring. Det er ikke snakk om store forskjeller, men hver gang jeg har sett bildene mine på min blanke laptop skjerm, så blir det liksom litt små skuffende å se bildene på den matte eizzo skjermen, pgr av mindre kontraster og farger. Skjermen fremstår som litt blassere, rett og slett. Men som visst, eizo skjermer er kjent for å være gode og det er nok den som er mest korrekt.Er vell også muligens snakk om en vane sak og hvis jeg hadde sittet kun foran eizo skjermen en hel uke, så hadde det kanskje hatt motsatt effekt!? Jeg får vell prøve å skrive ut noen bilder en dag og se hvordan bildene blir i forhold til begge skjermene. Men det kommer jo også sikkert litt an på om man skriver ut på matt, semi blankt eller helt blankt papir! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg tror du simpelthen bekymrer deg for mye, jeg. Ja - bilder ser forskjellig ut avhengig av papir- og skjermtype. Sånn fungerer ting. Folk oppfatter også farger forskjellig - noen er fargeblinde; noen liker sterke farger, noen liker duse. Bruk heller tid og krefter på ting som har mer effekt - komposisjon, motivvalg etc er mange, mange ganger så viktig som hypotetisk skjermtype for hypotetisk person som skulle komme til å kikke på bildet.. 1 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Jeg tror du simpelthen bekymrer deg for mye, jeg. Ja - bilder ser forskjellig ut avhengig av papir- og skjermtype. Sånn fungerer ting. Folk oppfatter også farger forskjellig - noen er fargeblinde; noen liker sterke farger, noen liker duse. Bruk heller tid og krefter på ting som har mer effekt - komposisjon, motivvalg etc er mange, mange ganger så viktig som hypotetisk skjermtype for hypotetisk person som skulle komme til å kikke på bildet.. Hvem har sagt at jeg ikke bruker tid og krefter på det? Men ja, mulig jeg bekymrer meg for mye, men det er ingen hemmelighet at farger og kontraster er en viktig del av bildebehandlingen, spesielt hvis man vill at ting skal vises så "riktig" som mulig. Det ingen god grunn til å ikke være nøye, også når det kommer til redigering Redigering har alltid vært en viktig prosess av foto . Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Men ja, mulig jeg bekymrer meg for mye, men det er ingen hemmelighet at farger og kontraster er en viktig del av bildebehandlingen, spesielt hvis man vill at ting skal vises så "riktig" som mulig. Det ingen god grunn til å ikke være nøye, også når det kommer til redigering Redigering har alltid vært en viktig prosess av foto . Jeg kjenner meg litt igjen i problemstillingen, men har kommet frem til at man må sette en strek et eller annet sted, og akseptere at slik er det. Jeg kan ikke endre andres skjermer, samtidig så ser jeg at bilder som er fornuftig redigert, stort sett ser greie ut. Jeg tror også det lønner seg å bruke to like skjermer hvis du skal ha mer enn en skjerm. Med det oppsettet jeg har nå, så får jeg utskriftene slik jeg vil ha de. Og det synes jeg er det viktigste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå