Gå til innhold

Flashe bios på gammel maskin, hvor er flash.bat?

Anbefalte innlegg

Jeg har en urgammetl Fujitsu Siemens Amilo D7800. Jeg prøver å flashe biosen. Jeg har funnet den "nyeste" bios zipen og pakket den ut. Readme fila ramser opp ti filer som skal legges inn på en diskett, alle disse filene har jeg. Deretter står det at jeg skal starte i dos mode og kjøre flash.bat fra disketten. Men så kommer problemet, denne flash.bat er ikke blant de filene som jeg fikk pakket ut fra zip arkivet. Den står heller ikke nevnt i readme fila at den skal puttes inn på disketten. Er denne flash.bat en generisk fil som finnes på maskinen allerede? Jeg prøvde å skirive flash.bat i dos vinduet men det skjedde ikke noe, kanskje jeg måtte navigere meg fram til den rette mappa i windows i såfall hvis den fila finnes i windows allerede? Noen forslag?

Kjører xp.

Edit: Link til beskrivelse http://download.ts.fujitsu.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=77567593-52B8-479D-B988-FFBB88B7AB8D#ABG

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.bat filer innholdet kun kommandoer og parametere for flash programmet om du liksågodt skriver på dos kommandolinjen selv.

Eks på en flash.bat

AWDFLASH Xxxx.BIN /py /sn /cc

Py = svare Y for yes program new bios

Sn = svare no for backup av eksisterende bios

CC = clear CMOS etter programmering

Xxxx.BIN = ny bios fil som programmet awdflash.exe skal programmere bios chip med.

Så det er ingen nødvendighet for batch filer til det.

Lenke til kommentar

Og !! merk du kan ikke gjøre bios oppdatering fra et "dos vindu" i xp.

Du må lage en floppy diskett med msdos operativsystem på som du starter PCen med (evt usb pen)

PCen må startes av en dos oppstarts diskett. Denne må også ha flash filene på seg i tillegg til msdos startup operativsystemfiler.

Hva står det i readme filen

Lenke til kommentar

Readmefilen finner du som et adobe dokument i linken i første post.

Nå holder jeg på å lage en dos oppstartdiskett.

Du trenger ikke det.

"FTS_BIOSDOSFlashDiscImageAMILOD6800D7800_F57_500101.EXE"

Er et image av en floppydisk med alt på.

Kjøres denne EXE filen på en maskin med A: og diskett i lages bios flash oppstart disken med alt du trenger.Da skal også den flash.bat filen med phflash16.exe parametrene være der.

Jeg har ikke noe med diskett stasjon lengre så får ikke hjelper deg med å teste.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt den EXE fila du ramser opp. Får opp en dialogboks på tysk hvor jeg velger å skrive til diskett. Kan og velge å rormatere diskett, skrive til fil osv. Da skrives alle filene untatt flash.bat til disketten. Så det koker fortsatt ned til at jeg ikke vet hvor denne flash.bat fila finnes.

Edit: Oki, da trenger jeg ikke dos oppstartdiskett, skjønner nå hvorfor det er så mange filer der, rett å slett for å starte maskinen på den disketten.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Ikke prøv å flashe maskinen din fra DOS-vindu inne i XP!

Dette systemet er designet for å flashes fra en bootbar diskett uten at du starter opp XP fra harddisken.

syar2003 forklarer hvordan du burde gjøre det.

Om flash.bat mangler og du er eksperimentell så er høyst sannsynlig H2r01f57.bin selve biosfilen, og den flashes sannsynligvis med en av .exe-filene.

Hvis du tør å kjøre dem så kanskje en av dem dumper ut info om hvordan du bruke den.

Har faktisk ikke flashet maskiner som bruker disse filene før.

Edit: Ninja'd

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Nevermind.

Sikker en grunn til å oppdatere siden det er noe temperatur greier som er rettet.

Men gamle diskett baserte bios flashinger på award/ami/Phoenix 'hovedkort' er risikable.

Jeg var bios modder en gang i tiden , så jeg vet en del om emnet.

Laptopper er værre siden bios plc chip ofte er loddet og ikke i socket. Så har man de nyere trusted plattform module greiene (tpm) hvor bios oppdatering ikke er fullt så risikofylt.

Lenke til kommentar

Det var bare å starte maskinen med disketten i så botet den rett i dos med valg for å flashe bios. Så enkelt som det kan bli. Tenke bare ikke at det var så enkelt, derfor jeg hengte meg opp i denne flash.bat fila som ikke er der i det hele tatt. Kun de filene som jeg ramset opp i innlegget lenger oppe som var og skulle være på disketten, de filene som ble pakket ut fra det imaget som jeg hadde hele tiden og som du pekte på, syar.

Lenke til kommentar

Hehe, ja, det spørs virkelig. Som sagt, mest for gøy og for museum :D

Men den har tidsriktig PCMCIA port og den har jeg delvis bruk for. Har en halvgammel programvare som jeg kan bruke for å forandre korttype på disse kortene med, dvs jeg bruker disse kortene til å overføre ny software og laste ut logg fra noen mikroprosessorer. Da legges det inn noe data i kortene som mikroen leser for å vite om den skal laste inn ny programvare eller laste ut logg. Den programvaren på pc-en som jeg ellers bruker for å lese logg/legge inn programvare på kortene med en PCMCIA-USB adapter kan ikke brukes til å forandre korttype med. Så kanskje jeg sporadisk må fyre opp denne ur pc-en alikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...