Gå til innhold

Bildefremvisnings program

Anbefalte innlegg

Har frem til nå brukt Faststone Image Viewer til å se på bildene mine, men har oppdaget at programmet gjør noe med fargene så bildene blir "ødelagt". Så jeg er dermed på utsikt etter et program som kan erstatte Faststone.

Programmet må kunne lese av raw filene til Canon. Burde være ganske så minimalistisk i og med det kommer kun til å bli brukt som bildeframviser, jeg redigerer bildene i lightroom. Liker å gå gjennom filene før jeg importerer de inn i lightroom og jeg synes lightroom er noe tregt til å kun bla i bildene. Programmet må absolutt ikke gjøre noe med fargene på bildet. Hadde vært en fordel om programmet var gratis.

Så hva bruker dere og har å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ugunstig å bruke råformat til bildefremvisning siden bildeprogrammet nødvendigvis må gjette seg frem til hvordan råformatet skal tolkes. Det gjelder spesielt for hvitbalanse og eksponering. Hvis det ikke skal gjette på egenhånd må du instruere programmet om hvordan det skal tolkes.

Det beste er å vise frem ferdigproduserte jpeg-filer. De er ferdig tolket.

Lenke til kommentar

Sant nok det, men det programmet driver også å forandrer drastisk fargene på jpeg filene også. Jeg synes det er er kjekt program for å flippe fort gjennom mange bilder så jeg var egentlig ute etter et program som var mer eller mindre lik uten den farge forstyrrelsen.

Lenke til kommentar

Også tar Dpp hensyn til innstillingen på kameraet. Der man stiller inn hvordan jpeg'en skal bli mtp skarphet kontrast osv., altså hvordan kameraet skal tolke rawfilen. Det er det man ser på kameraskjermen. Et tredjeparts(?) program vil ikke ta hensyn til noe av det når de tolker rawfiler. F.eks. kan man nederst i LR sin develop-modul velge om man skal bruke en av kamera-profilene eller om man skal bruke adobe sin profil.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Hvilken fargeprofil bruker du på kameraet?

Er ikke sikker, vet du hvordan man sjekker det?

Men uansett så er det ikke selve raw filene som er problemet. Det er at programmet forandrer farger på bildene, jpeg filene, de som jeg har redigert ferdig i Lightroom. Jeg kan se store forskjeller i Lightroom og i FastStone på bildene. Bildene blir lik i Lightroom og Firefox så det er tydeligvis FastStone som er problemet.

Lenke til kommentar

Du sjekker det i menyen når du er i kreativ sone. Fargerom kalles det på norsk. Om du bruker motivprogram, f.eks. fjell-blomst-osv vil det være valgt sRGB, mens om du er i p-Av-Tv,M eller Bulb (altså kreativ sone) så kan det være at det er valgt adobeRGB. Anbefaler å bruke sRGB på kameraet, for det er det som brukes ellers stort sett. Og når du tar RAW kan du endre det i ettertid om det er nødvendig.

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet Irfanview? Har alltid brukt det og vært fornøyd.

Fått testet det i dag og det ble bra når jeg fikk slått på color management i programmet, valgte current monitor profile. Da ble det likt som det vises i lightroom. Kan det bli bedre med custom ICC eller hva er den til?

Sjekket min Faststone og så at der er en "tab" under Instillinger som heter CMS. Der kan du velge

"Aktiver Color Management System (CMS). D.v.s. Color Space Aware."

Har ikke prövd, men det höres ut som det kanskje er noe for deg?

Prøvde det ut, men hjalp ikke. Fant dette på wikipedia om Faststone,

• Color space management (partial, it ignores the monitor profile)

Så tydeligvis så virker ikke color space management til Faststone noe særlig bra (det ble også bekreftet etter litt googling)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...