Gå til innhold

VG.no virus, flash popup med nedlasting

Anbefalte innlegg

Har i det siste plagdes med et merkelig virus eller spyware. Det forekommer bare på vg.no. Opplever det på flere maskiner i huset, og på Android mobilen.

Se vedlegg, jeg blir redirected rett til den siden. Og starter laste ned: install_flashplayer_12_x32_64_msaa_aax_latest.exe

Tenker det må være noe med Google Chrome, for jeg får det ikke i firefox. Og siden Chrome er syncet så høres det jo logisk ut at det kommer på mobilen også? Noen som kanskje kan komme med noen tips?

Virustotal.com forteller meg:

SHA256: 82deebda0f1ac0d7c1e599c54b4ecca89eb8a8ff79f2de3b7c213593cbdf56ca File name: install_flashplayer_12_x32_64_msaa_aax_latest (1).exe

Detection ratio: 6 / 51 Analysis date: 2014-04-28 15:29:54 UTC ( 0 minutes ago )

post-40049-0-93716400-1398698936_thumb.jpg

Endret av Stig Jøran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke noe virus eller spyware det her, men Adobe Flashplayer som brukes ved avspilling av video osv, helt uskyldig altså.

Hvis du er usikker, oppdater flashplayer uten å gå inn gjennom siden, men gjør det manuelt gjennom adobe.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Er nok ikke noe virus eller spyware det her, men Adobe Flashplayer som brukes ved avspilling av video osv, helt uskyldig altså.

Men det merkelig er at om jeg går inn selv på adobe og laster ned oppdatering til flashplayer så får jeg følgende fil:

install_flashplayer13x32_mssd_aaa_aih.exe

Som er over 1mb, i forhold til den andre som er 77kb.

EDIT:

Nå får jeg det også når Chrome starter. Selv etter at jeg manuelt la inn siste versjon av flash player.

EDIT 2:

Fjernet chrome, og la inn på nytt. Kom levert med to Extensions:

Fun Media Bar V10

MyHarmony Chrome Plugin

Endret av Stig Jøran
Lenke til kommentar

Virustotal.com forteller meg:

SHA256: 82deebda0f1ac0d7c1e599c54b4ecca89eb8a8ff79f2de3b7c213593cbdf56ca File name: install_flashplayer_12_x32_64_msaa_aax_latest (1).exe

Detection ratio: 6 / 51 Analysis date: 2014-04-28 15:29:54 UTC ( 0 minutes ago )

Hei, dette er ZBOT Malware. At du scannet den hos VT var helt riktig. Den ekte filen fra Adobe er clean:

> https://www.virustotal.com/en/file/e1c2c431a0fbb2a4a34e0aa40528f71acbbd2bb14e0e77554a0ef77287115a32/analysis/1398700997/

Det kan være at du har et infisert nettverk. Du burde scanne alle Device i nettverket og finne hvor malware sitter. Anbefaler Malwarebytes Anti Malware.

Jo, det er Malware. Forsiktig med å gi råd når man ikke er sikker/vet hva man snakker om

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, det er Malware. Forsiktig med å gi råd når man ikke er sikker/vet hva man snakker om

Legger meg lett flat når jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar

Du har nok noen ulumskheter på minst en av maskinene på nettverket. I slike tilfeller kan det også være mer målrettede angrep der f.eks. en av naboene dine har kommet seg på det trådløse nettverket og forsøker å ta kontroll på en av maskinene. Jeg tror imidlertid ikke at det er tilfellet her, for det lukter botnet av opplegget. Kudos for å oppdage det, trådstarter. Det er jo en del signaler, blant annet grammatiske feil, at de spiller på frykt (scareware) og det faktum at vg.no vises i adressefeltet mens du er på "Adobe-siden", men det der er det garantert mange som går på.

Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg har hatt det nå. Kjørte en del scans med JRT & Hitman. JRT fant en del ting som ble fjernet.

Siden det ikke har vist seg på flere dager nå aner jeg ikke hvor jeg skal lete om det ligger noe skjult.

Tøm temp mappene, mye dritt legger seg der. Bruk vis skjulte filer i utforsker.

Endret av Junk Inbox
Lenke til kommentar

Hm, og plutselig var det tilbake....

Veldig merkelig. Også på en nyinstallert Win 8.

EDIT:

Kjører jeg chrome i incognito mode, så kommer jeg til VG istedenfor den virus siden.

Samme gjelder om jeg bruker en annen nettleser.

Endret av Stig Jøran
Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat samme problemet kun på VG.no på min mac og Chrome. Har aldri lastet ned programmet i popupen, men fikk den med en gang jeg logget på et trådløst nett i utlandet.

Noen som vet om gratisprogrammer de anbefaler for å bli kvitt denne irriterende popupen?

Lenke til kommentar

Husker jeg også fikk virus da jeg var på VG, dog for mange år siden. Fikk en pop-up, og uvitende som jeg var lastet jeg det ned og installerte det. Som om det ikke var nok, hadde jeg også lyst til å kjøpe det siden den hevdet maskinen hadde tusenvis av virus :p

Endret av Relio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...