Gå til innhold

Asus med ny 4K-monitor

Anbefalte innlegg

Blir gøy nå som 4k blir den nye 1080p. Med en slik standard blir det derimot tyngre å drive en del spill, men det er nå selvsagt en del av det å gå opp i oppløsning. Selv tror jeg at jeg sitter med min 144 Hz og venter til en 4k skjerm med tilsvarende oppdateringsfrekvens kommer ut, gjerne til under 4000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har også fått en 10-bits båndbredde, hvilket betyr at du for eksempel får en jevnere overgang mellom ulike graderinger av samme farge enn med en båndbredde på 8-bit.

Nå trenger man nVidia Quadro eller AMD FirePro for å utnytte 10 bit fargedybde, som er mange ganger dyrere enn GeForce og Radeon kort som kun støtter 8 bit. Dårligere på spill er de også.

Tror ikke du får så god utnyttelse av 10 bit i spill uansett da de er laget i 8 bit.

Håkki

GeForce støtter faktisk 10-bit under Linux.

Men problemet så langt er at det er begrenset til 10+10+10+2 bits FBO, som betyr to bits til alpha. Hvis noen spill skal bruke det må de altså først rendre til en midlertidig buffer med høyere dybde (f.eks. 16-16-16-16) og deretter kopiere denne til skjermens FBO.

Lenke til kommentar

*Snip*

*Snip*...og når jeg brukte prosjektor i ikke-optimal oppløsninger...*Snip*

I og med at du skrev feil tre ganger: 2560x1440p. :thumbup:

Ingen er perfekte, men det er bra vi retter på hverandre! :D

Heter forresten projektor, da den projiserer, den prosjekterer ikke så vidt jeg vet ^^,

Akkurat som denne får nemlig Asus PB287Q et TN-panel som har en pikseltetthet på 157 piksler per tomme, noe som betyr omtrent fire ganger så mange punkter i forhold til en tradisjonell Full HD-skjerm.

Det er vel ganske så nøyaktig som 4 ganger mer hvis størrelsen på skjermene er like store, da det er 4 ganger så mange piksler?

28" syns jeg er or stort for mitt bruk, hva med å komme med en 20-24" variant? Dette er antakeligvis mer attraktivt for folk flest, og vil også skape en høyere PPI. Samsung Galaxy 3 er en AMOLED 1080x1920 på 5,7", noe som vil si at det burde være mulig å lage en 11,4" med 4k hvis man bruker samme produksjonsutstyr? Er det evt. vanskelig å lage en større skjerm med flere piksler hvis man holder seg innenfor samme PPI-tall? Hvis det ikke er det kunne man jo laget 22,8" 8K til de som vil ha, men siden det ikke er gjort er det kanskje ikke mulig? Noen som kan noe om dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, så er det størrelsen OLED sliter mest med, og ikke pikseltettheten.
Selv om sannheten nok ligger litt midt mellom de to.

*Snip*

*Snip*...og når jeg brukte prosjektor i ikke-optimal oppløsninger...*Snip*

I og med at du skrev feil tre ganger: 2560x1440p. :thumbup:

Ingen er perfekte, men det er bra vi retter på hverandre! :D
Heter forresten projektor, da den projiserer, den prosjekterer ikke så vidt jeg vet ^^,

Hehe, whoops, thanks, well said. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...