Habla Møberg Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Forøvrig er det ingenting som tyder på at denne bilen har problemer med bremsene eller vil få det, til tross for at det er en fransk bil. Skivene er i dårlig forfatning etter mye småkjøring på salta veier. Har hatt endel franskt oppigjennom tidene. Eneste dårlig jeg var borti der var en Citroën CX som hadde et eget sett med klosser/stempler til håndbrems, framme. Der funket håndbremsen alltid dårlig. Ellers har alle de franske jeg har hatt, hatt helt ordinær bremser som ikke har gitt noen problemer, til tross for mye kjøring på nedsaltede veier. Sant å si er de eneste bilene jeg kjenner til som har hatt mye tull med korrosjon på bremsedetaljer, er VAG fra slutten på 90 og tidlig 00... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Mazda har også noe problemer med rust på skivene. Subaru kom seg etter 2008 da det ble innført som årlig servicepunkt å ta av klossene og rengjøre. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Klavebremser er ikke lagd for norske saltforhold i allefall.. Stempler i mild stål som ruster fast i calipperen for ingenting.. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Ja, det er jo nødvendig å behandle metallet med "noe", nesten uansett hvilket metall man snakker om. Men mange produsenter får dette fint til. Kan gi et eksempel jeg var borti nylig: Skulle overhale bremsene på en `03 Honda mc. Her er det Nissin 6-stemplede kalippere. Sykkelen har vært seriøst neglisjert av eier siste 3-4 år, og har blitt kjørt litt på saltede veger. Bremser hang, var usikker om jeg klarte å redde det. Det gikk bra: Bløtgjøring i såpevann (zalovann), halvannen time med pussing med tannbørste på hver kalipper, og de ble som nye. Stemplene var 99% strøkne etter vaske og smørejobben. Nissin har stålstempler, men med et gulaktig belegg. Belegget letter gliden og hindrer korrosjon. Kan lett skrape vekk dette belegget, da ruster de. Men det går ikke vekk av seg selv. Tilsvarende belegg hadde jeg på min forrige bil, en `04 Opel Vectra (usikker hvem som har produsert de). Der og: null korrosjon, kun å rengjøre sot og skitt, smøre opp, så var det gode greier På den Honda MC-en er det 2 skiver framme. Den ene er originalvare (fra 03), den andre er enn uoriginal (fra `06, kjent merke, men husker ikke hvilket). Den originale ruster ikke, den uoriginale ruster så den må nok byttes til neste år. Vil tro en kan finne samme utfordring blant de forskjellige merkene skiver til biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå