ostenxx Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Brembo vs. Bosch bremseskiver og bremseklosser - hva ville dere valgt og hvorfor? Jeg skal på sikt skifte ut skivene og klossene foran på min Renault Kangoo. Det er ønskelig om begge deler varer lengst mulig. Bilen har trommelbremser bak. De koster ca. det samme på mister-auto, men Brembo er noen kroner dyrere. Endret 28. april 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 forskjellen er ikke stor på en sånn type bil. Men skal du ha til noe kjappere, velg Brembo Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Vet ikke forskjellen, ene og alene fordi jeg ikke kjenner til Bosch. Brembo derimot har jeg byttet på hundrevis av biler og har aldri hatt eller hørt om reklamasjon i ettertid, så jeg kan uten tvil gå god for dem. Endret 28. april 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) vet ikke ang bosch, men brembo skivene er i hvert fall 1000 ganger bedre enn de skivene som biltama selger. etter å ha gått fra biltema til brembo var det virkelig en a ha opplevelse. De har sittet på i flere år nå å det er null vibrasjoner, nesten ingen antydning til slitasje og de er så å si frie for rust. Endret 28. april 2014 av Januar333 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Visste ikkke at Bosch lagde slik. Brembo er kvalitet, så der er du trygg :-) Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Visste ikkke at Bosch lagde slik. Brembo er kvalitet, så der er du trygg :-) Fikk anbefalt Brembo av det lokale verkstedet. Men ble overrasket over en pris på 2400 kr inkl. mva for jobben om jeg legger den bort til et verksted. Jeg gjør nok jobben selv. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Bilverksteder koster vel fra 8-900,- og oppover (eks MVA) per time, så det blir fort peng av det :-) Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Kan gå god for Brembo jeg også. Lite tull med de. For de som skrur mye bil se alltid etter produsent på delene som går i søpla. Det går stort sett i Bosch/valeo. Styr unna de produsentene hvis det lar seg gjøre uansett del. Bosch er uglesett fra min side bortsett fra kjøleskapet mitt Ellers fins det et hav av skive leverandører. Brembo er av de dyre. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Brembo produserer utrolig mye av orginale bremseskiver og klosser. Så til orginal erstatning er de ikke så gale i pris Men skal du opp i brembo til feks STI, så koster det det hvite ut av øyet her i landet.. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Brembo produserer utrolig mye av orginale bremseskiver og klosser. Så til orginal erstatning er de ikke så gale i pris Men skal du opp i brembo til feks STI, så koster det det hvite ut av øyet her i landet.. Jeg skal liksom ikke ha keramiske bremser på varebilen - kun erstatte de originale i like god kvalitet. I følge Renault koster nye bremseskiver 1600 kr per stykk og klosser 495 kr. Jeg sparer ekstremt mye på å kjøpe Brembo eller Bosch. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) vet ikke ang bosch, men brembo skivene er i hvert fall 1000 ganger bedre enn de skivene som biltama selger. etter å ha gått fra biltema til brembo var det virkelig en a ha opplevelse. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Man kjøper ikke bildeler på Biltema! Det eneste jeg kan vurdere å sette på bilen min fra den kjeden der er de dyreste vindusviskerne de selger. De er overraskende bra. Utover det, så sparer man ingenting i lengden på å handle der. Man må som regel skifte delene etter halvparten av tiden som mer anerkjente merker varer. Det betyr dobbelt opp med verksted-timer. Endret 29. april 2014 av LiamH Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 30. april 2014 Forfatter Del Skrevet 30. april 2014 Det bremseskiver og klosser fra Brembo. Knappe 1400 kr inkl. ny hylse til bilnøkkelen samt frakt. Absolutt en overkommelig pris! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Kan ikke klage på den prisen. Så tar du en kjapp rengjøring av stemplene og smører opp glidebolter, så har du bremser for flere år bekymringsløse år fremover Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Nåja, det er en Renault da... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Nuvel De bruker vel nokså standard vare på denslags deler vel? En eller annen kjent produsent som har snekret sammen noe ordinære bremser? Det ville vært rart om Renault gidder å prøve å finne opp kruttet for å lage bremser til en varebil... Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Nåja, det er en Renault da... Hva er det du antyder??!! Snakker du nedlatende om min lille røde Ferrari? Fra spøk til alvor Ble anbefalt Brembo i alle bauger og kanter, også fra mitt lokale bilxtraverksted hvor jeg kjenner godt mekanikeren. Spurte merkeverkstedet til Renault om hva de pleide å sette på bilen, og svaret var at det ble det Renault til enhver tid leverte. Virker som det er ganske mye forskjellig. I all hovedsak er det montert mye valeoutstyr på bilen originalt. Forøvrig er det ingenting som tyder på at denne bilen har problemer med bremsene eller vil få det, til tross for at det er en fransk bil. Skivene er i dårlig forfatning etter mye småkjøring på salta veier. Endret 1. mai 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Kan ikke klage på den prisen. Så tar du en kjapp rengjøring av stemplene og smører opp glidebolter, så har du bremser for flere år bekymringsløse år fremover Jepp, skal gjøre det. Jeg bør vel bruke kobberpasta til smøring? Tenker da på smøring av glidebolter, bolter generelt og baksiden av bremseklossene. Hvilket stempelverktøy anbefaler du/dere? Endret 1. mai 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Jeg stemmer i Brembo-koret. Så vil jeg anbefale deg å slipe av bremseklossene litt der de ligger an i bremseklaven. Litt ekstra klaring mellom kloss og klave gjør at det er mindre sjans for at klossene dine ruster fast. Eneste negativ konsekvens er at om du sliper litt i meste laget vil klossene kunne lage en klikkelyd første gang du bremser i en retning og klossene setter seg. Når du så endrer retning, altså f.eks rygger og du bremser vil klossene flytte seg til motsatt anleggspunkt og lage et klikk. Det skjer altså kun første gang du berører bremsepedalen i den retningen bilen kjører. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Ha også på kobberfett på flatene der klossene skal gli mot klaven Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Det jeg pleier å gjøre er å skyve stempelet litt lenger ut enn den posisjonen den sto i (ikke for langt, da detter den ut, da får du straks litt mer jobb.....), rengjøre med noe enkelt såpevann og en tannbørste på selve stempelet, inntil det blir glatt igjen. Trenger ikke noe verktøy til stempelet, om du har bremser som funker noenlunde likt som på "vanlige" biler. Det er helst der en har håndbrems i kombinasjon at det er skrustempler, men svært få (om noen idag) biler har håndbrems framme. Så litt bremsefett på stempelet og dytte det inn/trykke det ut et par ganger så bremsefettet også kommer litt inn i støvhetten. Ellers rengjøre så godt det lar seg gjøre, og så tar jeg litt aluminiumspasta (i stedet for kobberpasta) og gnir på alle flater hvor klossene kommer til å berøre (klaver og andre flater). Jeg tar bare litt pasta på fingeren og gnir dette inn i stålet. Også låsepinnen(e) som holder klossene. Det er knapt synlig at jeg har hatt fett på, det er et veldig tynt lag. Men det er nok til at det ikke ruster noe særlig til neste gang, og alt beveger seg som det skal. Det tar litt tid, gjerne en god halvtime per kalipper, men så lenge det er ens egen bil, så.... :-) Glidepinner fettes også inn, men der pleier jeg å bruke noe fett som tåler litt varme, eller bare helt ordinært fett. Det skal jo normalt likevel beskyttes av gummihetter. Nå er sikkert ikke det jeg gjør helt etter boken, men det funker gull. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå