Gå til innhold

Hva var din første jobb som ingeniør?


Anbefalte innlegg

Er ferdig utdannet maskiningeniør nå i mai, og har søkt en del jobber som serviceingeniør allerede. Ser ut til at det er litt kamp om disse, og at arbeidsgivere ser etter de med lang erfaring. Tenker å begynne å søke litt andre jobber etter hvert, i håp om å slippe å gå på NAV. Lurer litt på hva som er realistisk å få uten 5+ års erfaring, om jeg bør søke på jobber som assistent, salgsingeniør o.l.

 

Så: Når du var nyutdannet ingeniør, hva var din første jobb og hvordan fikk du den? :)

 

Legg gjerne på hvilket år det var også, og hvilken utdanning du tok og hvor lang tid det tok før du fikk jobb ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Service ingeniør er jo praktisk arbeid(Også teoretisk) så da ønsker jo arbeidsgiveren mennesker med praktisk erfaring OG gode teori kunnskaper. Så kanskje du skal satse på en "vanlig" ingeniør stilling slik at du kan få vist deg litt for så å hoppe over på service? om dette er målet?

 

Jobber selv som service ingeniør og er utdannet automatiker. Startet 1 måned etter jeg tok fagbrevet, jeg har altså 1 mnd erfaring..

Lenke til kommentar

Startet som serviceingeniør

 

Hvordan klarte du å få jobben? :) Jeg har fagbrev i salgsfaget, lang erfaring som kundebehandler/rådgiver, gode skriveferdigheter og erfaring (ikke utdanning) som bilmekaniker. Får ikke jobb som serviceingeniør uten relevant erfaring.

 

Vanskelig å få jobb som maskin-ing? Bachelorgrad..

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar

 

Startet som serviceingeniør

 

Hvordan klarte du å få jobben? :) Jeg har fagbrev i salgsfaget, lang erfaring som kundebehandler/rådgiver, gode skriveferdigheter og erfaring (ikke utdanning) som bilmekaniker. Får ikke jobb som serviceingeniør uten relevant erfaring.

 

 

Jeg hadde relevant erfaring.

(Jeg ble leid inn av et annet firma som assistent til de som drev igangkjøring. Lærte meg triksene fort og viste meg litt frem etc før jeg søkte et halvår etterpå og fikk jobben)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Startet som serviceingeniør

 

Hvordan klarte du å få jobben? :) Jeg har fagbrev i salgsfaget, lang erfaring som kundebehandler/rådgiver, gode skriveferdigheter og erfaring (ikke utdanning) som bilmekaniker. Får ikke jobb som serviceingeniør uten relevant erfaring.

 

Vanskelig å få jobb som maskin-ing? Bachelorgrad..

 

Hva mener du?

 

 

Tja, litt flaks er vel alltid involvert. Selskapet søkte etter folk og jeg søkte nå på det meste som lå ute av tilsvarende stillinger. Antallet ansatte på avdelingen var på det tidspunktet såpass greit at det var uproblematisk å ansette noen som trengte opplæringsperiode for å kunne reise på egenhånd. Det varierer fra selskap til selskap, men de fleste av de store selskapene ansetter ofte rett fra skolebenken siden de uansett gir grundig opplæring (NOV, Rolls Royce, Wartsila, Aker Solutions for å nevne noen). Spørs jo litt hva man ser for seg å jobbe med

 

Det vil ikke være dumt å gå for noe ala Rolls Royce propulsion eller Wartsila, riggselskaper er alltid interessert i folk med slik erfaring.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har søkt hos de fleste nevnte selskapene her, NOV, MacGregor, Rolls-Royce, FMC, Kongsberg, Wärtsilä og Aker Solutions. Har holdt på å søke siden januar, har ringt og snakka med en del på forhånd, har hatt søknad og CV vurdert av NITO og fått høre at begge er svært bra. De gangene jeg har fått telefon etter intervju med beskjed om at de går videre med en annen kandidat, har jeg spurt høflig om det er noe jeg bør tenke på til neste intervju. Tror jeg gjør det ok på intervju, har kommet til intervju nr. 2 også, men gjør åpenbart noe feil da jeg har søkt over 50 ledige stillinger fordelt på drøyt 20 annonser og ikke blitt vurdert som godt nok kvalifisert.

 

Mangel på ingeniører? Hvor?

 

Men noen som har noen gode råd? Tar imot alle råd med takk.

Lenke til kommentar

Om det er noe trøst, så fikk jeg ikke så mye respons på søknadene inntil de siste ukene før jeg var ferdigutdannet. Man hører jo endel om mangel på dataingeniører også, men jeg registrer samtidig at det er mange nyutdannede med mastergrad, og utlyste stillinger blir alltid besatte. Men jeg har hørt om stillinger andre steder i landet hvor de har hatt vansker med å finne kandidater. Lokale forhold er nok en viktig faktor her.

 

Søker du bare på stillinger innenfor ett visst geografisk område, eller er du fleksibel og søker på nye lokasjoner?

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...