Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kaste ut leietager (med hodet først ut av døra..)

Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er strøm løsøre? Merkelig å ikke definere det som tjeneste på linje med internett, TV, avisabo?

Hvis man ikke betaler TV mister man TV, hvis man ikke betaler avisen får man ikke avisen, betaler man ikke for nett så klippes nettilgangen - Huseier er her tjenesteleverandør til leietager, kan han ikke da klippe tjenester som ikke blir betalt for?

Lenke til kommentar

Er huseier tjenesteleverandør? Det må du vise meg hvor han har skrevet.

Jeg deduserer det ut fra at det ser ut til leieboer ikke har noen egne kontrakter med strøm/TV/internettleverandør - men har en avtale med huseier om at slike tjenester skal være tilgjengelige. Da er det vel likegyldig hvor huseier henter disse tjenestene fra?

Leietager har bare en avtale med huseier at husrom, strøm/tv/internett skal være tilgjengelig mot oppfylt kontrakt(betalt leie) - dersom leietager da ikke betaler vil det være naturlig å kutte tilgangen til nevnte tjenester.

Hvis mot formodning leietager har eget sikringsskap og egen avtale med eks. Los i eget navn og regningen der er betalt, er situasjonen selvsagt en helt annen.

På sidelinjen: Hvorfor sorterer immaterielle tjenester under løsøre?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at jeg ikke ser at utleier har skrevet noe som helst om at strøm er inkludert i husleien.

Strøm er definert som løsøre i straffeloven (ikke generelt) fordi det var en lovteknisk enkel måte å slippe å måtte lage egne bestemmelser for tyveri mv. av strøm.

Lenke til kommentar

Dersom leieboer har eget strømabennoment er det vertfall 'høl i haude' å ta strømmen..

Selvsagt. Forslaget om å ta strøm som sanksjon fordrer 100% at strøm betales gjennom huseier, enten inkludert eller som separat tjeneste.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...