Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir sjalu hver gang denne jenta havner i et forhold, men vet godt vi ikke fungerer sammen.

Anbefalte innlegg

Mann 25 her. Kjenner ei jente på 21 som jeg er ganske så god venn med. Vi har en ok kontakt men det har blitt mindre kontakt siste tiden på grunn av ting som skjer i livet mitt, og at hun har bodd et stykke unna meg siste tiden. Det var slik at vi møttes flere ganger i måneden før.

Nå nylig flyttet hun til samme område som jeg bor i og vi begynte å ta kontakt igjen. Snakket sammen for to uker siden der jeg var innom og så på leiligheten hun leier nå. Men på grunn av mye som skjer for tiden rundt meg har jeg ikke rukket å ta kontakt igjen. Vi pleier å se film sammen, eller bare sitte og snakke løst og fast om ting. Har vel gått inn i vennesonen med henne for lenge siden, og egentlig så trives jeg godt der.

Men allikevel blir jeg sjalu og småekkel i magen hver gang hun annonserer sitt nye forhold på Facebook. Dette er vel det andre forholdet hennes i år og tredje forholdet hun har hatt noen sinne.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg blir slik. Jeg vet det ikke blir mer enn vennskap mellom oss, og at jeg som sagt trives der. Men om det kanskje er fordi jeg har vært singel i noen år nå, og ønsker meg et forhold selv eller om det er andre ting som ligger bak denne magefølelsen jeg får.

Er dette en normal reaksjon?

[/forvirra]

Anonymous poster hash: 10090...bb7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde hun villet ha deg hadde dere vært sammen nå, hun vil ikke ha deg, du vil ha henne, vennskap mellom dere er dermed bare tull, slett fra facebook hvis det sårer deg å se statusoppdateringer fra henne. Det er lov å tenke på seg selv i en slik situasjon, hvis hun spør hvorfor får du bare være ærlig, det er ikke noe galt i å bare si at "Jeg synes ikke det er noe gøy å se statusoppdateringer om at du får deg kjæreste, kan ikke noe for at jeg føler det sånn"

heeelt greit å si, ingen som reagerer negativt på det.

Anonymous poster hash: 322bb...1e1
Lenke til kommentar

Du får avgjøre selv hvor mye og lenge du vil pine deg selv med dette. Det virker som, for meg, at du allerde har utviklet følelser for henne, selv om du prøver å tro på det motsatte. Men ja, det er en generell situasjon som fleste går gjennom. Avsluttet selv et venneforhold noen måneder siden fordi jeg ikke klarte tiltrekningen til henne og diverse andre ting som trakk henne ned som en venn i det hele tatt.

Hvis dere har et godt forhold, kommer godt overens, hun tar like mye initativ som du (jeg syns det er viktig med gjensidig forhold), og du er sikker på at det ikke går utover deg langsiktig ellers, så ja, kan fortsette som nå.

Du velger selv å være i denne situasjonen, kan kanskje være en forbedring å kutte henne på facebook iallfall.

Lenke til kommentar

Det funker som regel svært dårlig å være "venn" med en du er tiltrukket av og kanskje har følelser for. Og det er som oftest slitsomt og plagsomt for enten den ene eller begge partene, fordi "ingen" lever opp til forventningene og slik en selv gjerne skulle ha hatt det. Fordi følelsene og relasjonen ikke er gjensidig, litt som Myst er inne på.

Og hva er en god venn? En som prater 95% om deg og knapt 5% med deg? For å så klage over krav til andre som en selv overhodet ikke enser? Haha. Det er nødvendigvis ikke slik i din situasjon TS, men bare et spørsmål for å understreke og vise hvor galt et "vennskap" kan bli.

Og du velger jo selv hvilken situasjon du ønsker å være i, og ikke. Og i sånne tilfeller er nok det beste å gå videre, etter min mening. Og bruke tiden sin på noen som faktisk ser på deg som en reell venn heller, eller noe annet for den del forsåvidt, men hvor følelsene og relasjonen er gjensidig ihvertfall.

Og man må gjerne syntes at slikt er vanskelig.. Men er det umulig av den grunn? For selvsagt føles slike ting vanskelig der og da og det er helt naturlig, men hvis man klarer å få det litt på avstand så ser man kanskje hvor ille det egentlig var, og kanskje hvor mye bedre en gjensidig relasjon kan være.

Lenke til kommentar

Hvis hun bytter type flere ganger i året er hun sikkert ikke noe å spare på uansett.

(...Får jeg kjeft nå?)

Nei, ikke i fra meg. Enkelte mennesker er helt avhengig av å ha en partner for å fungere. Det er ikke negativt fordi hun er løs nødvendigvis, men fordi hun trenger noen å støtte seg på hele tiden.

Lenke til kommentar

Hvis hun bytter type flere ganger i året er hun sikkert ikke noe å spare på uansett.

(...Får jeg kjeft nå?)

Nei, ikke i fra meg. Enkelte mennesker er helt avhengig av å ha en partner for å fungere. Det er ikke negativt fordi hun er løs nødvendigvis, men fordi hun trenger noen å støtte seg på hele tiden.

Den eneste måten å lære å leve alene på, er å leve alene.

Kjipt er det, men det funker.

Jeg sa ikke at hun var løs. Den kan være mange grunner til at ei dame ikke er noe å ta vare på:)

Lenke til kommentar

Hun har en psyke som gjør at det sjeldent fungerer i så nære relasjoner som et forhold. Dette mye på grunn av Aspergers og ADHD. Heldigvis er ikke dette noe problem når jeg kun er venn med henne, for da er det mye enklere å ta en kortere pause en gang i blant.

Det er deler av personligheten og utseendet som gjør henne (for meg) veldig attraktiv.

Etter en runde i tenkeboksen så har jeg kommet frem til at jeg blir omtrent like sjalu (misunnelig?) på kompiser som finner seg partner.

Lenke til kommentar

Jeg vet om folk med ADHD og Asberger som har dame.

Det er ikke heller at hun får litt noia når ting blir seriøst ? Eller at mennene trekker seg unna.

Husk at når man blir sammen får man innblikk i mange sider man ikke hadde før.

Etter en runde i tenkeboksen så har jeg kommet frem til at jeg blir omtrent like sjalu (misunnelig?) på kompiser som finner seg partner.

Da er det nok mer at du generelt vil ha dame, og ikke nødvendigvis henne ;)

Få kjeft..? Hvorfor det? Jeg kan være enig i det. :)

Jeg pleier få kjeft/påpakk om å moderere meg når jeg kaller spader for spader:)

Edit: Dobbelpost slått sammen, Tvillingsjel

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

Det å være avhengig av å alltid støtte seg på noen er jo ganske normalt egentlig. Og folk støtter seg på ulike mennesker i livet sitt, som kjæreste, venner og perifere bekjente, alt ettersom hvordan en ønsker å fordele det. Og det å kun støtte seg på 1 person totalt tviler jeg på kan være sunt for noen. Å gi en person absolutt alt av ansvar for støtte i livet er ganske dårlig gjort mot den personen ihvertfall og det føles vel som verden største krise da hver gang den personen ønsker å gjøre noe annet i tillegg i livet sitt. Og hvis det skulle taes en pause bare, ramler man fullstendig i kjelleren da fordi det ikke finnes noen andre punkter å støtte seg på? Og så når pausen er over så må en starte med gang med å kompensere for pausen da?

Men Asbergers og ADHD ja. Er vel ikke de enkleste forutsetningene, men det burde jo ikke være umulig likevel. Og det er jo trist at andres lykke gir en kjipe følelser og misunnelse da. I en sådan situasjon vil jeg tro at 90% avhenger av innstillingen og ut i fra den, hvordan muligheter man skaper for å finne seg en partner. Og hvor aktiv man er i letingen sin etter en partner da, noe som igjen bunner seg i innstillingen sin.

Og noia når ting blir seriøst..? Ja, kommer det konsekvent av egne, oppblåste og snodige forventninger muligens? Eller blir forventningene sånn fordi henne er en kjempestor tilhenger av push & pull behandling? For dette pleier jo heller ikke å kødde til forventninger generelt vel.

Og finnes det virkelig bare enten eller? Man må enten prøve å skape større eller en mindre avstand ?

For dette er ganske slitsomt for andre og mest sannsynlig store deler av årsaken for at menn trekker seg unna. Og selv kan jeg bare relatere til mennesker som synes det egentlig ikke er store greiene som er verdt å spare på. Hva skjedde med en mellomting og å bare være nøytral forøvrig? Ved å ikke ligge verken mer eller mindre i det, og sådan så blir det gjerne ikke så skuffende heller siden det ikke var forventninger til noe utover det vanlige. Kan anbefales.

Og hun bytter vel ikke ut type så mange ganger i året heller vel, men hun bytter jo fort fokuset sitt og oppmerksomheten sin alt ettersom hvordan følelser og humør som det oppstår den dagen. Og hvem hun har blitt kjent med og/eller pratet med i det siste. Reaksjonene og forandringene kan komme av hva som helst så det er som oftest ganske uforutsigbart når hun fordeler oppmerksomheten 3-4 steder samtidig gjerne, om ikke flere. Også lever hun i øyeblikket og planlegger fremtiden ved å utsette alt utover det som allerede har vært planlagt i åresvis og tror at verden vil være den samme da som den er nå? Virker ikke som henne har så mye bakkekontakt ihvertfall, men da blir vel spørsmålet bare, hva burde man forvente da? Etter en stund slutter man å forvente noe som helst og ingenting overrasker lengre, og det helt uavhengig av hvor mye usikkerhet og angst hun skulle ha. Så reaksjonene hennes kommer og går dem og henger ikke på greip i det hele tatt.

Litt som et sirkus i grunn, bare med en depressiv musikk i bakgrunnen i stedet.

Kan vel kanskje også anses som underholdning også hvis en finner den slags observational comedy morsom.

Få kjeft..? Hvorfor det? Jeg kan være enig i det. :)

Jeg pleier få kjeft/påpakk om å moderere meg når jeg kaller spader for spader:)

Åh? Når en kaller spader for spader som en selvinnsikt for en selvinnsikt?

Og hva er egentlig mest konstruktivt da synes du?

Endret av Skallekos
Lenke til kommentar

Sirkus var det nok av med begge eksene jeg har hatt. Den første hadde enda mer psykiske plager, dette var tiden før jeg lærte hvordan en cocktail av manisk depressiv, bipolar jente med ADHD fungerte.. Frarådes sterkt å gå inn i et slikt forhold uten grundig research på forhånd..

Nummer to var blitt hjernevasket av moren sin og helt låst i sin tankegang. Moren og storesøstera hennes plantet tanker om at jeg var utro med andre fordi jeg skulle være borte noen uker.

Litt derfor så leter jeg ikke etter noen å bli sammen med for tiden. Sårene leges sakte men sikkert, og merket at ting normaliserte seg for et halvår siden.

Lenke til kommentar

Og hva er egentlig mest konstruktivt da synes du?

Tja, hva synes du?

Spiller det noen rolle hva jeg synes? Og jeg spurte deg da...?

Næh. Og det spiller ingen rolle hva jeg synes heller. :)

Høh. Jeg la vel litt opp til den. Angret litt på det etter jeg skrev det der, men håpte vel på at du skulle styre unna likevel. Dumme meg.

Men jo, det spiller jo en rolle hva du synes og ellers hadde jeg vel ikke giddet å ta meg det bryderiet å spørre deg vel? :) At du unngår å svare og bare spør det samme i retur derimot er jo bare uhøflig.

Lenke til kommentar

At du unngår å svare og bare spør det samme i retur derimot er jo bare uhøflig.

Jeg er egentlig en veldig uhøflig person. :hm:

Du er egentlig det? Tvilsomt. Men at du liker å fremstå som en tviler jeg heller ikke på.

Endret av Skallekos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...