Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hybeltvert kasta vårt heimebrygg og utstyr, kva kan me gjere?

DividedByZer0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer også på nokon fleir ting; kan me melda han han for brot på brannsikkerhet då det berre er brannvarslar i gangen, som ikkje har batteri?

Og at det ikkje er noko form for brannstige eller sikker rømningsveg?

Siden alt ølet er borte så antar jeg at det er tørsten etter hevn som gjør at dere nå vurderer å anmelde utleier?

I stedet for å skape konflikter så anbefaler jeg dere å gå i dialog med husvert angående manglende brannsikringstiltak.

Et manglende batteri i en røkvarsler er ikke husverts ansvarsområde, her må dere ta litt ansvar selv!

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Har han lov til å kaste ølet som me oppbevarte på det ledige rommet (som me tidligare fekk beskjed om at me kunne låna til å ha blant anna klesstativ på så lenge det ikkje vart leigd ut, men han hadde nylig sotte klesstativet i gangen samt låst døra uten å gjedd beskjed om at me ikkje fekk fortsetta å bruke rommet)?

2. Har han lov til å kaste vårt utstyr på kjøkenet viss han ser på det som "rot"?

3. Kan han krevje 1000,- for å ha vaska kjøkenet uten våres samtykke?

Lurer også på nokon fleir ting; kan me melda han han for brot på brannsikkerhet då det berre er brannvarslar i gangen, som ikkje har batteri?

Og at det ikkje er noko form for brannstige eller sikker rømningsveg?

Og under oppsigelsestid, har ein rett til å bu ut heile oppsigelsestida, og kan evt. oppsigelsestida bli fjerna viss hybelvert har brote sikkerheitsreglar?

1. Han har uansett ikkje lov til å kaste dine eigendelar, men her er du fort oppe i ein situasjon der det er forskjell på å ha rett og å få rett. Dersom du f.eks trekker tapet frå neste husleige så betyr dette nesten det samme som at dere seier opp hybelen. Når ein kjem såpass på kant med utleiger så er det ikkje noke særlig å bu der lenger.

Dersom dere hadde tillatelse til å bruke rommet så kan ikkje huseigaren trekke tilbake dette, men det er litt avhengig av kva som blei avtalt. Det er blant anna stor forskjell på få sette tørkestativet på rommet, kontra det å bruke rommet som gjæringsrom då dette setter lukt og liknande. Dersom dere har tatt dere til rette over det som var avtalt så vil det mest korrekte være å kreve leige for den delen av det ledige rommet dere har benytta, eller å gi dere ein skriftlig advarsel om brudd på husleigeavtalen.

2. Etter husleigelova § 10-4 så kan utleigaren kaste det som er skrot. Men eg kan ikkje sjå at denne paragrafen slår inn før leigeforholdet blir avslutta og det blir etterlatt gjenstandar i boligen. Eg kan derfor ikkje sjå at det foreligger hjemmel for å kaste ditt rot, uansett kor verdilaust det måtte virke.

3. Dersom leigetida er over så kunne utleigaren ha krevd dekka kostnadane til f.eks utvask, men dei utgiftene må dokumenterast. Ein kan ikkje berre kreve 1000 kr utan å begrunne kvifor. Men så lenge dere fortsatt er leigetakere så er det dere som skal sørge for tilstrekkelig med reinhold.

Dette med brannvarsleren må du berre droppe fyrst som sist, etter § 5-3 så er det leigetakaren som plikte å vedlikeholde og teste brannvarslaren. Utleigeren skal berre sørge for at boligen er utstyrt med brannvarsler. Så dersom brannvarsleren mangler batteri så er det dere som har brutt lova, ikkje utleigaren.

Det finnes to måter å avslutte leigeforholdet på, enten så leverer leigetaker vanlig oppsigelse og bur der ut oppsigelsestida.

Eller så kan utleigaren heve kontrakta, dette krever vesentlig misslighold frå leigetakaren sin side.

Som leigetaker så kan du ikkje gå på dagen utan at utleigaren godtar det. Det nærmast du kjem er å kunne trekke frå på husleiga dersom det foreligger mangler som gjer boligen ubeboelig.

Lenke til kommentar

Det første først.

Dersom dere har avtalt at dere skal disponere rommet sålenge det ikke er utleigd så kan det forventes at dette skal være i tålig stand til en fremvisning. Jeg vil som lekman si at det er ganske stor forskjell på å tørke noe klær som i forhold til en visning virker ganske naturlig forann å bruke rommet til ett mikrobryggeri. Ølbrygging avgir ganske mye lukt.

For det andre når det kommer til denne saken så har dere ved å samtykke i huseiers løsning faktisk påtatt dere ett ansvar ovenfor en godkjenning av at han rydder opp på en hensiktsmessig måte. Det gjor dere her

Me sa det som det var, og han sa han skulle rydde det, men han krevde 1000,- på neste betaling av husleige. Samtidig sa han at han skulle kasta dei 50 litrane med øl. Samt kasta han dunkane, gjærlåsane, tilogmed alkoholmeteret som låg på disken.

Me sa okai då me ikkje hadde moglegheit til å gjære så mykje der og då, og å krangle med han øve telefonen virka ikkje som ein god idé.

Så fremt jeg ser utav dette frafaller alt krav på det overnevnte av den enkle grunn at han sa han kom til å gjør det og dere godkjente det ved å ikke legge inn noen form for innsigelse.

Dersom han kastet mer enn det som var avtalt og ting som i utgangspunktet ikke var innenfor rammeavtalen om det disponible rommet har han gjort ett overtråkk. Men jeg vil ikke anse det som ett spesielt grovt ett med omstendighetene tatt i betraktning.

Jeg vil i grunn si at uavhengig av hva som har blitt gjort og ikke gjort i fra huseier sin side så vil jeg si at han sto ved sin fulle rett til å fjerne utstyret, selv om han gjerne kunne ha fjernet det midlertidig og eventuelt satt det på ett av deres private rom (som for øvrig er en løsning dere burde/kunne ha presentert) så burde ikke slikt oppholde seg i ett fellesareal. Det gjør leiligheten mye vanskligere å fremstille på en positiv måte.

Røyking inne burde dere klart å lavær siden det helt klart står ett forbud om i leigekontrakta, så det å krangle med huseier ser jeg ikke dere lønt med dersom han har bort i mot oversett dette. Plutselig står dere uten varmtvann, strøm eller lignende.

Røykvarsleren er deres ansvar siden det vedgår i det daglige vedlikeholdet av leiligheten.

Det dere kan gjøre er å inngå ett kompromiss, noe som mest sannsynlig er det enkleste er nok den løsningen jeg ville ha prøvd å presentere, litt avhengig av hva som har blitt avtalt. Men dersom han kastet utstyret deres som vel å merke var i fellesarealet så har han gjort ett overtrampt i forhold til hva han har autoritet til så da kan det være greit å spørre om ett avslag på de 1000,- kronene. Gjerne ned til 500 eller lignende. Det er dog med tanke på røykingen inne ikke spesielt sannsynlig at det går igjennom. Hadde dere vært mine leietakere hadde jeg sørget for at dere hadde dratt i løpet av en uke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blei litt missforståelser her, brukte ikkje rommet som eit mikrobryggeri, men oppbevarte ølet på flaske i det ledige rommet.

Så med andre ord er det ikkje relevant om det er heimebrygg eller ikkje, kunne vert industripils kjøpt på butikken.

Utleiaren har dog ikkje gjedd noko formell eller skriftleg bevis på at me kan låne hybelen mens den er ledig, dette skjedde muntlig og me fekk ikkje noko beskjed seinare om at me ikkje fekk lov å låne rommet.

Angåande dokumentering av vaskinga så har han sikkert tatt bilde fyst, kjenne eg han rett, så dokumentert er det nok.

Me prøver vel eigentlig berre å utnytte loven når det kjem til brannsikkerheita. Det er nok fleire strategiske fordelar me kan skaffe oss ved å undersøke hybelen litt til då det er langt i frå noko middels standard på hybelen. Eigentlig driter eg i det då me flytter ut snart uansett, er berre på jakt etter noko å ta han for viss me treng det. Men at det ikkje finnest noko brannvarslar på kjøkenet eller nokon andre rom enn gangen må då ha noko å sei? Og, rømningsveg? (Einaste måten er ut vindauge eller ned trappa, hopper du ut vindauge brekk du nokon bein).

Verker kansje litt smålig, men me e berre veldig irritert på korleis hybelverten har behandla hos i det siste. Og fordi han tømte ut alt ølet vårt (som me blei veldig fornøyd med) 2 veker før mai. Det verker som han driter i norske lover å rettferdigjerer det med at me har alkohol på hybelen (generelt, ikkje berre på ledige hyblar) då eg trur han ikkje er så hypp på alkohol.

Lenke til kommentar

Men at det ikkje finnest noko brannvarslar på kjøkenet eller nokon andre rom enn gangen må då ha noko å sei? Og, rømningsveg? (Einaste måten er ut vindauge eller ned trappa, hopper du ut vindauge brekk du nokon bein).

Brannsikkerhet ved utleie:

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Brannvern/Aktuelt/Denne-brannsikringen-har-du-som-leier-krav-pa/

Krav til rømningsvei:

http://norgesvinduet.no/index.php?id=70

Lenke til kommentar

Blei litt missforståelser her, brukte ikkje rommet som eit mikrobryggeri, men oppbevarte ølet på flaske i det ledige rommet.

Så med andre ord er det ikkje relevant om det er heimebrygg eller ikkje, kunne vert industripils kjøpt på butikken.

Utleiaren har dog ikkje gjedd noko formell eller skriftleg bevis på at me kan låne hybelen mens den er ledig, dette skjedde muntlig og me fekk ikkje noko beskjed seinare om at me ikkje fekk lov å låne rommet.

Angåande dokumentering av vaskinga så har han sikkert tatt bilde fyst, kjenne eg han rett, så dokumentert er det nok.

Me prøver vel eigentlig berre å utnytte loven når det kjem til brannsikkerheita. Det er nok fleire strategiske fordelar me kan skaffe oss ved å undersøke hybelen litt til då det er langt i frå noko middels standard på hybelen. Eigentlig driter eg i det då me flytter ut snart uansett, er berre på jakt etter noko å ta han for viss me treng det. Men at det ikkje finnest noko brannvarslar på kjøkenet eller nokon andre rom enn gangen må då ha noko å sei? Og, rømningsveg? (Einaste måten er ut vindauge eller ned trappa, hopper du ut vindauge brekk du nokon bein).

Verker kansje litt smålig, men me e berre veldig irritert på korleis hybelverten har behandla hos i det siste. Og fordi han tømte ut alt ølet vårt (som me blei veldig fornøyd med) 2 veker før mai. Det verker som han driter i norske lover å rettferdigjerer det med at me har alkohol på hybelen (generelt, ikkje berre på ledige hyblar) då eg trur han ikkje er så hypp på alkohol.

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Det er derimot vanskligere å bevise. Men at det ikke finnes brannvarsler på kjøkkenet er ikke noe dere kan bruke som motvekt, dere kan selvfølgelig påpeke det og utleiger kan kjøpe en til 25 kroner på Europris og dette er uavhengig av det kravet han har stilt mot dere. Det kan selvfølgelig være slik at han ber dere om å kjøpe en og kravet faller i fra 1000 kroner til 975 kroner.

Om jeg ikke tar helt feil er det krav til at vinduet skal være høyere enn 5 meter før det blir krav til brannstige. Dersom det er lavere enn 5 meter er det regnet som rømingsvei.

Det er ikke bare smålig, dersom dette går ned den veien å klager kan det være at depositumet forsvinner til 'utbedring av skader ved røyking inne'

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...