Gå til innhold

Hvordan få bedre Internett?

Anbefalte innlegg

Har ganske dårlig Internett, også kan jeg ikke så mye om internettlevrandører, router og sånt, så lurte på hvordan man får bedre Internett? Antar at det ikke kun har med internettlevrandøren å gjøre som avgjør hvor godt Internett du har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må gjøre er å finne ut hva slags hastighet det er meningen at du skal få.

Finn ut hva slags hastighet det er meningen at leverandøren din skal levere (står ofte spesifisert på faktura e.l.). Gå så til www.speedtest.net, kjør test og sammenlign tallene du får der, med hva det er meningen at du skal ha.

Hvis disse tallene samsvarer sånn noenlunde, så bør du undersøke med din leverandør om du kan få høyere hastighet.

Hvis tallene ikke samsvarer, og det du får fra speedtest.net er mye lavere enn hva linjen din skulle tilsi bør du ringe kundeservice hos din leverandør.

Lenke til kommentar

Høres ut som mobiltbredbånd eller ADSL på et øde sted.

ADSL lingdner veldig på gammel RJ11 telefonkabel, så om det er ganske lik den kabelen som fasttelefonen har er det nok det.

Mobilt bredbånd (3G/4G) kan lingne på vanlige routere men har som regel kun RJ45 plugger i maskinen uten videre samt trådløs internet. Så om maskinen din ikke er koblet til router så vil jeg heller tro vi snakker om mobil brebånd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

På Speedtesten din har du "TeliaSonera", som er moderselskapet til Netcom. Jeg antar du har mobilt internett, og det blir aldri "bra".

1) Finn ut hvordan du får internett

2) Finn ut hvem som kan levere internett til deg. Sjekk kapaks (google it), og eventuelt hør med andre lokale nettleverandører.

Her må du ta i et tak selv. Vi kan ikke trylle for deg når du ikke prøver å finne ut av ting selv :fun:

Lenke til kommentar

Kapaks hadde jeg ikke tenkt på :p

Gå hit: http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

Logg inn med det som står der (brukernavn: skapaksprovider, passord: prov)

Du kan velge enten tlf nr eller adresse. Bare velg ett av ADSL produktene i listen (f.eks ADSL basis) og trykk utfør søk. Midt på skjermen skal det da komme opp en masse greier, bl.a. noen linjer som heter "Mulig produktklasse". Bare kopier disse og legg igjen her på forumet så kan vi se hva du kan få.

Hastigheten ser forøvrig ut som en gammel adsl linje av typen 4/0.5 MB som var ganske vanlig (og forsåvidt er ganske vanlig) i mer griskrente strøk. Iom. at speedtest er koblet til en server i sunndalsøra er det vel trygt å anta at det også her dreier seg om et griskrent strøk hvor det mest sansynlig bare er de som bor i sunndal sentrum som har tilgang på gode hastigheter.

Lenke til kommentar

Ny linje, [MIN ADRESSE]

Resultat av validering: (11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.
Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen.
Merknader: Måledata ikke tilgjengelig, hastigheten er derfor teoretisk beregnet. Ukjent støy kan forekomme på linjen.
Mulig produktklasse: ADSL 4864/512

Adresseinformasjon Fylke: TROMS

Kommune: [sENSURERT]

Adresse: [sENSURERT]

Postnr/sted: [sENSURERT]

FAR ID: 0 Produktinformasjon

Søkt produkt: ADSL-BASIS

Høyeste produktklasse: ADSL 4864/512

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 4864

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 512

Produktkode: 106

Estimert netto nedlastingshastighet: 5000

Estimert netto opplastingshastighet: 500

Estimert brutto nedlastingshastighet: Ikke tilgjengelig

Estimert brutto opplastingshastighet: Ikke tilgjengelig

Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256

Mulig produktklasse: ADSL 480/128

Mulig produktklasse: ADSL 864/192

Mulig produktklasse: ADSL 1248/256

Mulig produktklasse: ADSL 1856/384

Mulig produktklasse: ADSL 2464/384

Mulig produktklasse: ADSL 3616/448

Mulig produktklasse: ADSL 4864/512

Informasjon om termineringspunkt

Koplingspunktets utstyrstyper: Koblingspunktet har eDSLAM

Linjeinformasjon Telefonnummer: 0

Linjenummer: 99999999

Fysisk linjeid: 0

Signatur for modersentral: TØ

Endret av Toppitus
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at Toppitus allerede har ADSL, men som man ser av kapaksmålingen er største mulige hastighet 4,8/0.5 mb. Ut fra speedtest.nets måling ser det ut til at nåværende linje er den på 3,6/0.4 mb så her er det desverre ikke mye å hente, men om det er mulig å oppgradere til 4,8 vil det hvertfall gjøre det mulig å f.eks få strømmet "HD" via Netflix o.l. uten nevneverdige problemer.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Tror nok han sitter på en ADSL linje ja. 3,6/0,4 høres ut som en akseptabel variasjon fra maxlinjen kapaks oppga. Må være trist å sitte på noe som er såpass tregt, uten mulighet til å få noe raskere. Han får håpe på at 4g blir bygd ut i området innen noen år, da dette vil være en bedre løsning en hva han har i dag. Selv 3g mobilt bredbånd ville vært raskere en dette, gitt relativt god mobildekning.

Alternativt kan han sjekke om kansje altibox eller fiber er bygd ut i området rundt, mulig det går å betale for å koble seg til en linje i nærheten(Legge ned kabel selv). Avhengig av hvor øde han bor, kan det ofte være fiber i nærheten uten at dette er oppgitt.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

Men som oftest er områder utbygget med fiber også innenfor en viss rekevidde på ADSL (har fra før noenlunde hastighet). Med mindre man bor et sted der det er over et visst antall innbyggere som også har stor betalingsvilje for å få utbygd fiber er det sjelden "tilfeldigvis" utbygd om man bor i utkantstrøk.

Jeg fant forøvrig en leverandør i sunndalsøra. Trådstarter kan jo alltids kontakte dem og høre dersom det er den mest nærliggende byen?

http://www.sucom.no/kundeservice.asp?art=122

Lenke til kommentar

Basert på siste svar så vil jeg anta mobilt internett, men Tromsø mener jeg skal ha fiber tilgjengelig fra Altibox, riktignok er det en eller annen kraftleverandør som står bak.

Hvem er det som leverer strøm lokalt hos deg da Toppitus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...