Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Glemt å levere egenmelding

Ogeilert

Anbefalte innlegg

I januar måned glemte jeg å levere inn egenmelding pga sykt barn. Trodde jeg hadde levert helt til jeg oppdaget at jeg hadde blitt trukket en dag i lønn på mars-lønninga. Nesten 2000kr.... Jeg fikk ingen hint eller advarsler om at jeg ikke hadde levert, så overraskelsen var derfor stor da jeg oppdaget lønnstrekket. Dette er selvfølgelig helt og holdent mitt eget ansvar, men sier feks arbeidsmiljøloven noe om at jeg feks må varsles på forhånd hvis jeg skal bli trukket i lønn. Jeg overlever en måned med litt mindre i lønn, men det er prinsippet og regelverket jeg er ute etter her. Noen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av folketrygdloven § 8-18 (3) at sykepenger ytes tidligst fra den dag arbeidstaker har gitt melding om fraværet til arbeidsgiver, såfremt det har vært mulig å gi melding. Dette gjelder både for egenmelding og sykemelding fra lege. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for omsorgspenger ("sykt barn"-fravær), se folketrygdloven § 9-8 (1). Meldingen trenger ikke være skriftlig, og bestemmelsen i folketrygdloven § 8-26 om at egenmelding skal bekreftes skriftlig når man er på jobb igjen gjelder ikke for "sykt barn"-fravær, se følgende uttalelse fra Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden:

En arbeidsgiver kan ikke avslå omsorgspenger med den begrunnelse at arbeidstakeren ikke har oppfylt arbeidsgiverens krav om en skriftlig egenerklæring om barnets sykdom når arbeidet gjenopptas, slik som ved egen sykdom. Dette følger bl.a. av kjennelse fra Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden i ankesak nr. 34/1984:

Arbeidstakeren gav muntlig beskjed om at hun var borte fra arbeidet på grunn av at hennes sønn var blitt syk. Samme dag var hun hos lege med barnet. Hun var borte i to dager. Arbeidsgiveren avslo å utbetale omsorgspenger (sykepenger etter gammel lov) med den begrunnelse at arbeidstakeren hadde glemt å levere skriftlig egenerklæring om at barnet hadde vært sykt da hun gjenopptok arbeidet. Arbeidsgiver fikk ikke medhold i saken. Ankenemnda viste til at forholdet ble regulert av lovens § 3-22 og § 3-6 nr. 4 (henvisningen gjelder gammel lov, aktuell bestemmelse i dag er § 9-7). Bestemmelsen om skriftlig egenerklæring i § 5 i forskriftene gitt i medhold av lovens § 3-12 nr. 1 (henvisningen gjelder gammel lov, aktuell bestemmelse i dag er § 8-26) kom dermed ikke til anvendelse.

Så lenge du har meldt fra muntlig første fraværsdag er du sikret.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Skal ikke gå så avansert til verks her, men kort og presist så hadde egentlig ikke arbeidsgiveren din lov til å trekke deg i lønn så lenge du i alle fall har gitt muntlig beskjed om grunnen til fraværet (som jeg regner med at du har gjort).
Det har vært rettssaker tidligere som går på akkurat dette, da har arbeidsgiver nektet å utbetale omsorgspenger til arbeidstaker fordi at arbeidstaker har glemt å levere skriftlig egenmelding. Disse rettssakene har arbeidsgiver tapt. Dette står ikke eksplisitt i loven, men følger av tolkning av loven.

Loven som er relevant i ditt tilfelle er folketrygdloven kapittel 9, spesielt § 9-7 om dokumentasjon av sykdom.

Lenke til kommentar

Jeg sa fra dagen jeg var borte om at jeg var hjemme med sykt barn. Jeg er kommuneansatt, i på egenmeldingskjemaet vi fyller ut etter sykdom, må vi krysse av for enten sykdom eller barns sykdom, altså grunnen til fraværet i utganspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg sa fra dagen jeg var borte om at jeg var hjemme med sykt barn. Jeg er kommuneansatt, i på egenmeldingskjemaet vi fyller ut etter sykdom, må vi krysse av for enten sykdom eller barns sykdom, altså grunnen til fraværet i utganspunktet.

Hvis jeg var deg hadde jeg enten:

1) Forklart at du ga beskjed om at du var hjemme med sykt barn, men glemte å fylle ut egenmelding til nærmeste leder. Jeg hadde bedt om at lønnen for den sykedagen ble utbetalt ved neste lønning. Det er slik enhver ordentlig bedrift hadde gjort det.

2) Gitt blanke, du kommer sannsynligvis ingen vei uansett.

Lenke til kommentar

Det er du som arbeider som har pliktene her.

Du plikter å melde fra om ditt fravær så snart som mulig.

Du plikter å levere skriftlig sykemelding første dag etter fraværet.

Anonymous poster hash: ef6d7...45a

Dersom du har gitt muntlig beskjed har du meldt i fra. Det er engang slik at vi som arbeidsgivere må forholde oss til at ikke alle ansatte faktisk kjenner til hvordan systemet her egentlig fungerer og at det er lov å glemme ting.

Det er dog veldig fint om vi opplyser om at vi forbeholder oss om en 'rett' til å trekke dem i lønn slik at dem får ordnet opp i dette før vi trekker dem.

Det jeg ville ha gjort dersom jeg var trådstarter er ganske enkelt å levere skjemaet nå og høre om du kan få pengene betalt på neste lønning. Dersom dem ikke går med på dette er dem fryktelig trangsynte.

Lenke til kommentar

Hva slags tøv er dette? Plikten til å levere skriftlig egenmelding (ikke sykemelding) første arbeidsdag etter sykdom gjelder for eget fravær, ikke for barns fravær.

For syke barn skal den leveres innen en uke etter første arbeidsdag er det jeg fått opplyst av min HR-avdeling.

Det kan være greit at dersom du mener noe er såpass feilaktig at du velger å i vektlegge det med ett eget innlegg at du korrigerer korrektheten i det også. For å gi kunnskap videre.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Hva slags tøv er dette? Plikten til å levere skriftlig egenmelding (ikke sykemelding) første arbeidsdag etter sykdom gjelder for eget fravær, ikke for barns fravær.

Kaller du alle som tar litt feil for tøv?

Husk at du er moderator her inne og det dermed ikke er automatisk at du er unntatt høflighet.

Lenke til kommentar

Når man kommer med feilaktige påstander uten verken kildehenvisning eller problematisering av at det man sier er i direkte strid med andre brukeres bedre dokumenterte påstander så får man tåle å få passet påskrevet.

Like mye som man burde tåle kritikk for å avvise noe uten å faktisk vise til hva som er riktig.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Les mitt innlegg #2 i denne tråden. Gjør det gjerne til en vane at du leser innleggene i tråden for å se om noen andre har svart riktig på spørsmålet før du svarer feil.

Husk at du er moderator her inne og det dermed ikke er automatisk at du er unntatt høflighet.

Nei, jeg kaller direkte feil og misvisende løgner i den åpenbare hensikt å villede trådstarter for tøv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når man kommer med feilaktige påstander uten verken kildehenvisning eller problematisering av at det man sier er i direkte strid med andre brukeres bedre dokumenterte påstander så får man tåle å få passet påskrevet.

Les mitt innlegg #2 i denne tråden. Gjør det gjerne til en vane at du leser innleggene i tråden for å se om noen andre har svart riktig på spørsmålet før du svarer feil.

Nei, jeg kaller direkte feil og misvisende løgner i den åpenbare hensikt å villede trådstarter for tøv.

Nå må dere som er moderatorer her inne vise tilliten verdig og HØFFLIG.

Om noen tar feil, så er det ikke løgn, så slutt å kall det for tøv eller løgn, når en person tar feil.

Ver høffelig, eller bli rapportert.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det nå, er det slik at så lenge jeg har varslet muntlig at jeg er hjemme med sykt barn, så har jeg gjort det jeg skal. Er det snakk om egen sykdom, må jeg levere egenmelding. Virker som jeg har mitt på det tørre her faktisk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal me sjå. Siste oppdatering. Etter å ha oppdaget at jeg kan gi skriftlig eller muntlig beskjed om sykt barn, konfronterte jeg min arbeidsgiver om dette. Han svarte da at min kommunes bystyre har bestemt at egenmelding pga sykt barn må gis skriftlig. Høres dette logisk ut? Kan kommunens bystyre "overgå" eller tolke folketrygdloven som de vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...