Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøpe nytt High-End skjermkort og RAM


Asus

Anbefalte innlegg

Litt off topic, men det handler ikke om hvor mange flere frames det er i rene tall, men prosent. Det er den prosentvise forskjellen som teller. Fra 80 til 90 er det jo bare 12% elns. Mens fra 15 til 25 er det nesten 100%! Pluss at det har litt diminishing returns etter ett hvis punkt, men det varierer fra person til person.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sry folkens jeg har vært mye opptatt i det siste så jeg har ikke fått mye tid til dette her.

 

Etter det jeg har lest her i det siste, så har jeg plutselig mista lysten til å kjøpe meg en ny pc. En person sier her at du trenger ny prosessor derfor du mister fps i game, men den andre sier at du kommer ikke til å merke noe forskjell fra i7 920 til Intel Core i7-4930K i spill. at jeg kjøper nytt pc er jo fordi jeg vil ikke mista konstant fps fra 120 og helt ned til 70. Jeg vil ha stabil fps. Den pc jeg har nå spiller jeg alt på lav og har mye fps downs selv om jeg spiler på max 120 fps i bf4.

 

Slik som det er noe så tror jeg bare kjøper nytt skjermkort.

Endret av Asus
Lenke til kommentar

Kravene til TS er egentlig ikke diffuse.

I post #20 i denne tråden skriver han at PC skal brukes "mest eller bare til gaming". I tillegg ønsker TS stabil, høy FPS, og han snakker om "futureproof".

 

Dette var grunnen til at blant andre jeg anbefalte å ikke bruke 25 tusen++ på en 2011 plattform. Det var også elementer i denne tråden som pekte mot at TS ikke helt visste hvilken hardware som kan være smart å kjøpe. Det enormt dyre brikkesettet ble påpekt, og skjermkort ble påpekt.

 

Det er jo tydelig at TS er forberedt på å bruke en god slump penger på ny PC. Det er på ingen måte dårlige komponenter du hadde satt opp, problemet er at iløpet av relativt kort tid (noen år) vil flere deler av dette mest sansynlig være "utdatert" og få problemer med de siste spill på høy oppløsning med stabil, høy FPS. Da er det kjipt å tenke på at du har brukt såpass mye penger på det. I tillegg vil du iløpet av disse årene ikke ha utnyttet hardwaren din, fordi spill utnytter ikke flere kjerner per i dag i noe særlig grad.

 

Vi har bare forsøkt å lære deg noe, og har ikke forsøkt "å ta fra deg lysten til å kjøpe ny PC". Hvis det er dette du har tatt med deg fra denne tråden er det ikke noe greit .. I tillegg vil det alltid være subjektive meninger på et forum.

Lenke til kommentar

Over 120 som minimum FPS med 1920*1080 og high eller høyere er vel bortimot uoppnåelig i nevnte spill.

http://www.google.com/webhp?client=tablet-android-samsung&source=android-home#q=bf4+high+1920+1080+120fps+cpu+requirements

 

TS sier ikke noe om ønske om settings med nye komponenter.

Om det er akseptabelt med low,medium eller high + + og i 1920 x 1080 ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Kanskje kravene dine er litt vanskelige og diffuse , og det derfor er vanskelig for forum medlemmer.

Se gjennom denne:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=382066

 

Du fant ikkje en eldre benchmark vel? Kanskje fra Alpha versjonen :p

 

 

Hjelp meg litt her, og forklar hvorfor TS ikke klarer å holde 120 fps selv med laveste settings i bf4 med en 580 gtx og i7 920@stock.

 

Prøver å forklare at det er CPU som er problemet..

Lenke til kommentar

Hvis man vil ikkje vil ha fps drops i multiplayer i Bf4, så er det første bud å ha prosessoren kraftig nok. Bf4 liker flere cputråder, så da er det lurt å ha en i7 4 kjerner av nyere type med HT, eller en 6 kjerner intel.

 

Flere tråder enn 4 hjelper for minimumfps, altså for fps drops. Jeg ville ha kjøpt en 4770k eller en Haswell refresh 4790K, som kommer i juni. Dette sammen med raskt RAM. Helst 2400mhz+.

Skjermkortet gtx580 ville jeg ha beholt, siden du liker å spille med alt på low.

 

Deretter kommer du tilbake i denne tråden for å fortelle at du ikkje har særlig fpsdrops lengre :wee:

 

Om du plutselig finner ut av at du vil ha 120fps + med 1080p og ultrasettings, så smeller du til med 2x 780ti eller 2x 780 classified. Dermed får du minimumfps på ca 120+fps med god grafikk.

 

4770k kan byttes ut med 4930k, hvis du ikkje har noe budsjett å forholde deg til. 6 kjerner er også litt bedre i BF4 med tanke på minimumsfps. Særlig når man har flere skjermkort som trenger enda mere cpukraft for å få nok å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man vil ikkje vil ha fps drops i multiplayer i Bf4, så er det første bud å ha prosessoren kraftig nok. Bf4 liker flere cputråder, så da er det lurt å ha en i7 4 kjerner av nyere type med HT, eller en 6 kjerner intel.

 

Flere tråder enn 4 hjelper for minimumfps, altså for fps drops. Jeg ville ha kjøpt en 4770k eller en Haswell refresh 4790K, som kommer i juni. Dette sammen med raskt RAM. Helst 2400mhz+.

Skjermkortet gtx580 ville jeg ha beholt, siden du liker å spille med alt på low.

 

Deretter kommer du tilbake i denne tråden for å fortelle at du ikkje har særlig fpsdrops lengre :wee:

 

Om du plutselig finner ut av at du vil ha 120fps + med 1080p og ultrasettings, så smeller du til med 2x 780ti eller 2x 780 classified. Dermed får du minimumfps på ca 120+fps med god grafikk.

 

4770k kan byttes ut med 4930k, hvis du ikkje har noe budsjett å forholde deg til. 6 kjerner er også litt bedre i BF4 med tanke på minimumsfps. Særlig når man har flere skjermkort som trenger enda mere cpukraft for å få nok å gjøre.

Det fortjener en +1 (godt sammenfattet)
Lenke til kommentar

Hvis man vil ikkje vil ha fps drops i multiplayer i Bf4, så er det første bud å ha prosessoren kraftig nok. Bf4 liker flere cputråder, så da er det lurt å ha en i7 4 kjerner av nyere type med HT, eller en 6 kjerner intel.

 

Flere tråder enn 4 hjelper for minimumfps, altså for fps drops. Jeg ville ha kjøpt en 4770k eller en Haswell refresh 4790K, som kommer i juni. Dette sammen med raskt RAM. Helst 2400mhz+.

Skjermkortet gtx580 ville jeg ha beholt, siden du liker å spille med alt på low.

 

Deretter kommer du tilbake i denne tråden for å fortelle at du ikkje har særlig fpsdrops lengre :wee:

 

Om du plutselig finner ut av at du vil ha 120fps + med 1080p og ultrasettings, så smeller du til med 2x 780ti eller 2x 780 classified. Dermed får du minimumfps på ca 120+fps med god grafikk.

 

4770k kan byttes ut med 4930k, hvis du ikkje har noe budsjett å forholde deg til. 6 kjerner er også litt bedre i BF4 med tanke på minimumsfps. Særlig når man har flere skjermkort som trenger enda mere cpukraft for å få nok å gjøre.

Jeg får ikke drops (ikke merkbart ihvertfall, Holder seg over 60fps) med 780 Classy, i5 4670K, 8gb Ram (1600mhz) og win8 pro :)

 

EDIT: TS vil jo ha over 60fps da...

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du dobler FPS så dobler du også kravet til CPU og GPU. Dobler du pixler og slikt øker bare kravet på GPU. Så det å kjøre 120 fps er mye mer krevende enn å kjøre 1440p.

 

Men 8 GB ram og en firekjerner intel er minstekravet for å prøve, anbefalt er i7 4770k som er overklokket.

Lenke til kommentar

ASUS jeg er en "glad" amatør, I motsetning flere andre her, jeg er mest opptatt av at ting skal virke godt nok rett ut av boksen, kanskje kun med en lett overclock som ikke innebærer justering av strøm etc.

På mitt Asus Rampage Black har jeg brukt auto overcklock i bios på min 4930K til 4.5ghz.

Har så 2 stk EVGA GTX 680 Classified 4 gb kjørende I SLI

 

Tok akkurat nå 2 stk forenklet "test" I BF4 kart Langangdam (ping 39). Begge med CPU på 4.5ghz gjort med auto overclock i bios, mitt 2400mhz 16gb Ram satt til 2133.(helt sikkert verdiløst ifølge noen, kanskje dog en pekepinn)

 

Har en Asus 27" kjørende på 144hz. og spill satt høyest tilgjengelig oppdaterings hastighet i Nvida panel(ingen anelse om instilling I Nvida panelet har betydning)

 

Har også 2 stk Samsung 250 gb evo basic I raid 0

 

Med standard instilling på skjermkort:

Ultra 120 - 140 fps

High 180 - 192 fps

Medium 190 - 200 fps

Low 190 - 200 fps

 

Lett OC på skjermkort: Power target 131% - Gpu Clock +50 - mem clock +300.

Ultra 135 - 150 fps

High 178 - 199 fps

Medium 200 fps

Low 200 fps

 

Dette reflektere slik jeg husker det normalt er når jeg spiller BF4, kan variere noe.

 

Har lest på nettet at Evga GTX 770 Classified 4 gb yter omtrent det samme som mine 680 Classy. Så får andre som har mer peiling eventuelt bekrefte eller avkrefte.Som nevnt tidligere merker jeg I Nyere spill ingen SLi problemer.

 

Hadde tidligere Asrock extreme4 2011, med 3820, Kan ikke huske FPS I BF4 med dette oppsettet, men spilte på medium/High og kan ikke huske at bildet og stabliteten var dårligere. Men det kan kanskje skyldes at begge oppsett er såpass at det er skjermen min som er det svakeste punktet(?)

 

Har fått kjøpt meg igår et brukt 680 Classy til, så det blir 3 x Classy, ikke sikkert at det hjelper på fps, men får da satse på lavere temp på skjermkorta.

 

Angående temp under BF4 spilling:

Skjermkort opp til 45 grader(Endret vifte kurven)

CPU: Kan ikke huske over 42 grader (Corsair 100i, full speed pumpe og vifte hele tiden))(når skriver dette CPU 29 og GPU 26 grader)

Rommet: 20 grader

 

Jeg er ingen expert, men erfart at på strømforsyningen, ikke er delen man kniper inn på kronene for og komme I mål på et gitt budsjett,

 

Hadde 2 stk Gigabyte GTX 580 SOC og da jeg byttet til 680 Classy'ne åpnet en ny verden seg.

 

De Giga korta var ikke dårlige 580 kort, kan fortelle at en som drev egen PC verksted/butikk kom og ga meg 2 stk standard Asus GTX680 + 2000 kr for disse korta og var meeeeget fornøyd.

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen - veldig bra forklart!


De prosessorene du snakker om som kommer i juni kommer de til være bedren en i7-4930K? I7-4930K for 13.231 score i benchmark ser jeg. Den CPU jeg har nå for bare 5.009 i benchmark.


Du sier at jeg skal beholde 580gtx siden jeg liker spille alt på lavt. men ligger ikke fps først å fremst i skjermkort? Jeg tenker hvis jeg beholder den pc jeg har nå og bare kjøper 780 Ti kommer jeg da fortsatt til ha fps drops? eller har jeg så dårlig CPU at det er best å kjøpe nytt pc uten skjermkort?


Nesten alle har jo fps drops når det skjer voldsomt explosioner i bf4, men det er ikke den fps drops jeg er bekymret for. Det jeg er bekymret for er hvis møter en motspiller 1v1 så mister jeg 35-25 fps i angrep når vi skyter hverandre og det er den fps dops jeg ikke liker. Jeg kommer her i fps ubalanse som igjen gjør at jeg mister mine skudd på motspiller.

Lenke til kommentar

Det hjelper nok ikke noe særlig å putte masse mer penger på desverre. Socket 2011 trenger man ikke til spill, så det blir dumt å kjøpe noe man ikke benytter potensialet til. Vær litt fornuftig :)

 

Edit: Og GTX Titan må du ikke kjøpe. GTX 780 TI er veien å gå.

Kan også nevne at du har satt opp et hovedkort med wifi, og så en ekstra wifi adpater også. Dette kan jo ikke være noe vits. Den ekstra adapteren trenger du bare hvis du kjøper et HK uten integrert wifi.

 

Er ikke Socket 2011 til spill pga den har 6 core? :) men det gjør vel ikke dårligere på fps en 4 core håper jeg?

 

Og var er galt med GTX TITAN Black folkens? :) alle sier til meg gå for 780 TI men hvorfor det lurer jeg på. Den slår jo 780TI hvis man ser her.

Endret av Asus
Lenke til kommentar

Med standard instilling på skjermkort:

Low 190 - 200 fps

 

For du under 190fps? Jeg ligger på gjennomsnittlig 110 fps tror jeg når jeg tar alt på low. Fps min kan komme helt ned til 80fps med det er sjelden. på 95 fps er jeg ofte når det skjer mye i bf4. Jeg spiller på max fps 120.

Endret av Asus
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje kravene dine er litt vanskelige og diffuse , og det derfor er vanskelig for forum medlemmer.

Se gjennom denne:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=382066

 

Du fant ikkje en eldre benchmark vel? Kanskje fra Alpha versjonen :p

 

 

Hjelp meg litt her, og forklar hvorfor TS ikke klarer å holde 120 fps selv med laveste settings i bf4 med en 580 gtx og i7 920@stock.

 

Prøver å forklare at det er CPU som er problemet..

 

 

Jeg skal kjøpe ny CPU :) det ser ut som det blir ny pc for meg men uten skjermkort.

 

Trenger jeg kjølepasta på den Corsair H110 Hydro? Er litt usikker om man trenger kjølepasta på såne typer cpu kjølere.

Endret av Asus
Lenke til kommentar

Kun i går jeg testet på low setting uten GPU OC, så da ikke under 190 fps. Som nevnt kun i ett kart.

Første gang jeg har testet low med eller uten OC.

 

Asus og bruke for mye krefter og tanker når en skal handle ny pc eller oppgradere den gamle er stort sett bortkastet energi.

Jo mindre en vet, jo større blir ofte forvirringen og vanskligere blir valget ettersom velmenede råd tikker inn. Ni lesing på nettet gjør som regel saken ikke bedre

 

Har også opplevd og bli veiledet feil av nettbutikker, særlig hos de største.(oppdaget når det har vært for sent)

 

I fjor vår fant jeg en PC sjappe i Oslo(avd i trondheim) www.digitalimpuls.no og de skiller seg betraktelig ut fra de andre mener nå jeg.

Ring dem, helst besøk dem om du ikke bor for lang unna, oppgi budsjett, ytelse ønsker og hovedformål så garanterer jeg at du får et tydelig, enkelt og presist svar.

Har du "låst" deg til et merke eller socket oppgi dette også, samt hva du har nå.

Så får du vurdere om det kjennes som rett for deg

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe ny CPU :) det ser ut som det blir ny pc for meg men uten skjermkort.

 

Trenger jeg kjølepasta på den Corsair H110 Hydro? Er litt usikker om man trenger kjølepasta på såne typer cpu kjølere.

 

Alle kjølere trenger pasta, men det følger så og si alltid med nok på kjøleren til å montere den en gang.

 

Den kjøleren er ment for kraftig overklokking, er dette noe du kommer til å gjøre? Hvis ikke kan du spare masse penger uten å ofre støy ved å velge en billigere en.

 

Anbefaler deg å kjøpe med en tube kjølepasta, veldig kjekt å ha i bakhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...