Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøpe nytt High-End skjermkort og RAM

Asus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ditt bruk så kjøp en intel 4 kjerner, i5 og den billigste du finner, billigste 1150 hovedkortet som har de tilkoblingene du trenger og 8 gb 1600 mhz ram og du er good to go. Regner med at du ikke kommer til å begynne med overklokking, så du kan spare en håndfull på å kjøpe deler som ikke kan overklokkes.

Lenke til kommentar

Komplett har ikke akkurat de samme delene, men her er relativt tilsvarende oppsett.

Dette er bare som et eksempel og kan selvsagt justeres til ditt behov.

Eksempel

Den ser veldig bra ut! Men jeg har penger så hvorfor ikke kjøpe bedren en det :D Jeg tenker setter jeg 8 tusen lapp til så kan jeg nesten kjøpe det beste som finnes og som kan vare i mange år fremover. Jeg er ikke en som kjøper deler hvert år. Jeg kjøper helt ny pc hvert 4 år.

Endret av Asus
Lenke til kommentar

Taake98 - er ikke 6 kjerner bedre? :) Om det blir utdatert så trenger jeg bare kjøpe nytt skjermkort om 3 år som kan kjøre nye spill :D

Slik som det er nå så har jeg valgt denne pc her. Denne pc lista her er med med skjermkort i lista. Jeg tenkte å kjøpe uten skjermkort pga det blir alt for dyrt. Det kommer jo snart 800 serie.

Endret av Asus
Lenke til kommentar

Komplett har ikke akkurat de samme delene, men her er relativt tilsvarende oppsett.

Dette er bare som et eksempel og kan selvsagt justeres til ditt behov.

Eksempel

Den ser veldig bra ut! Men jeg har penger så hvorfor ikke kjøpe bedren en det :D Jeg tenker setter jeg 8 tusen lapp til så kan jeg nesten kjøpe det beste som finnes og som kan vare i mange år fremover. Jeg er ikke en som kjøper deler hvert år. Jeg kjøper helt ny pc hvert 4 år.

Eneste som varer i et pc bygg viss du bruker litt penger på det er:

Strømforsyning

Kabinett

SSD/HDD

Skjerm

CPU-kjøler

Ram (kommer snart DDR4, men det er nå noen år til før dette er kommet så lavt ned i pris at det er verdt det)

Lenke til kommentar

Yepp ... Som sveibuen sier ...

Kjøper du en skikkelig god PSU så vil denne vare lenge, kanskje 10 år

Kabinettet har du til du er lei av det og vil ha nytt.

Selve plattformen (HK+CPU+RAM) ender man gjerne opp med å bytte etter 4-5 år.

Skjermkort kanskje 3 år. Dette har selvsagt med utvikling å gjøre og ikke dato. Det kommer gjerne noe som er en vesentlig forbedring iløpet av noen år.

SSD/HDD kan du bruke til de dauer

Det hjelper nok ikke noe særlig å putte masse mer penger på desverre. Socket 2011 trenger man ikke til spill, så det blir dumt å kjøpe noe man ikke benytter potensialet til. Vær litt fornuftig :)

Og som Taake89 nevner: Hvis du ikke kan overklokke, og ikke har tenkt å lære dette så kan du spare en god del penger ved å gå for f.eks en i5 4440 og et H81 brikkesett. Da trenger du ikke rare CPU-kjøleren heller, og kan dermed skrelle av noen kroner der også.

Edit: Og GTX Titan må du ikke kjøpe. GTX 780 TI er veien å gå.

Kan også nevne at du har satt opp et hovedkort med wifi, og så en ekstra wifi adpater også. Dette kan jo ikke være noe vits. Den ekstra adapteren trenger du bare hvis du kjøper et HK uten integrert wifi.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Utdatert ...fort og fort.

Det kommer litt an på hva man velger og når man kjøper og utviklingen hos intel,nvida,amd etc for brikkesett,prosessorer og skjermkort teknologien.

Vi har en dedikert game/skole PC som i utgangspunktet blei bygd 2011.

Z68 , intel sandybridge i5 2500k , nvidia gtx680 og 8gb xms3 ddr3/1600mhz, cricial m4 ssd og wd black 1tb hdd.

Solid psu,kabinett og CPU kjøler så klart.

Siste som ble gjort med den i vinter var ny Samsung EVO 500gb SSD.

Gtx680 ble innkjøpt 2012 (byttet ut fra Asus DCII HD6950)

Er ikke veldig mye å hente med hovedkort/CPU/skjermkort oppdatering føreløpig på denne.

Ny skjerm , speakers og slikt men det er eksteriør.

Men 4 år er lenge.

24-36 måneder ja okay om man velger riktig topp utgavene skjermkort og rett hovedkort/prosessor.

Og at det ikke oppstår kvantehopp i utviklingen plutselig som intel p4 til core2duo f.eks eller noen av hoppene til skjermkort arkitektur har brakt med seg veldig store ytelsesboost.

Mores lov gjelder ikke lengre sies det nå , men kunne forsvares til langt inn på 2000 tallet.

Vi ser en utflating av den bratte ytelses kurven til sammenlikning med en 6- 10 år siden.

Lenke til kommentar

For mitt bruk er 1366 (i7 920) en flaskehals da den ikke takler bf3/4 i 120 fps veldig godt. Jeg hadde også overklokket den til 4 ghz som gir ca 50% høyere ytelse. Dog etter sandy bridge har det ikke kommet mye å rope hurra for.

Asus, en 6 kjerner er 50% bedre i applikasjoner som kan bruke det. I spill så er det bare battlefield jeg vet om som utnytter dette, og kanskje crysis 3 i liten grad.

De som kjøpte de første 6 kjernene fra Intel må fremdeles oppgradere skal de ha 120 fps så stabilt som mulig, da det er få kraftige kjerner som er best, ikke mange.

Har du lyst har du lov, men du vil ikke merke forskjell i spill.

Lenke til kommentar

For mitt bruk er 1366 (i7 920) en flaskehals da den ikke takler bf3/4 i 120 fps veldig godt. Jeg hadde også overklokket den til 4 ghz som gir ca 50% høyere ytelse. Dog etter sandy bridge har det ikke kommet mye å rope hurra for.

Asus, en 6 kjerner er 50% bedre i applikasjoner som kan bruke det. I spill så er det bare battlefield jeg vet om som utnytter dette, og kanskje crysis 3 i liten grad.

De som kjøpte de første 6 kjernene fra Intel må fremdeles oppgradere skal de ha 120 fps så stabilt som mulig, da det er få kraftige kjerner som er best, ikke mange.

Har du lyst har du lov, men du vil ikke merke forskjell i spill.

Dårlig skrevet spillemotor.....
Lenke til kommentar

Hentet fra www.digitalimpuls.no

ASRock X79 Extreme4, Socket-2011 (116519)

Intel® Core i7-4820K 3.7Ghz (Quad Core)(124194)

Avexir Core Series DDR3 2400MHz 4x4GB (126542)

2 X Samsung SSD 840 EVO 500GB Basic I Raid 0(123109)

Asus BW-16D1HT, SATA Blu-Ray Writer (124384)

Corsair H100i Hydro Series CPU Kjøler (119801)

Fortron AURUM PRO, 1000W, 80 GOLD (122223)

Cooler Master HAF X Big Tower Sort (113576)

Prisen på dette blir slettes ikke så gal.

Har ikke tatt med GPU bevist

Tall i parentes er Digitalimpulse sine vare nr.

ELLER du kan prøve deg og prutte litt på denne, da den har hvert tilsalgs en stund hos Digitalimpuls: http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Stasjonær-PC/Stasjonær/DI-Gamer/DI-Lightspeed-Orange-Extreme-46Ghz---16GB-2400Mhz---780TI--LD-V7-126457-p0000078682.aspx

Extreme4 HK mener jeg er et undervurdert kort, vell samme som extreme9(eller var det E6?) bortsett fra at det er 4 ramslots og en Pcie x8 slots mindre.(meget viktig og sørge for at siste bios er instalert, pga stablitet, selv med liten grad av OC)

Har selv hatt dette kortet, gikk over til Asus Rampage Black, for og si det enkelt: Bortkastede penger. (Vell og merke om du ikke skal tune utover basic OC)

I spill kan jeg ikke merke forskjell visuelt eller på FPS med ellers samme hardware og samme basic OC.

Merket selv ikke forskjeller av betydning med E4 med 3820 eller 4930K, derfor 4820K

Skal du ha Asus Black mener nå jeg at du bør fylle opp med max antal GB med rask 2400 ram og benytte deg av RAMDISK funskjonen, siden du er såppass opptatt av FPS etc, dette er noe av det som er unikt med dette HK

Har selv 2 stk GTX 680 Evga Classified. Merker ikke noe SLI problemer i nyere spill.

Hvis du skal kun ha en GPU og ikke er intresert i lære deg litt basic OC, støtter jeg forslaget om Gigabyte GTX 780Ti Ghz eventuelt Gigabyte GTX 780 Ghz om du skal spare litt på GPU.

Kjøper du pc hos digitalimpulse setter de nok opp en basis oc som cpu til 4.5 og noe opp på GPU'n om du ønsker det.

Har samme skjerm som deg, rask og problemfri skjerm: Ja, men det er også alt, for og si det slik. Testet andre skjermer på mitt/tilsvarende oppsett og angrer dette kjøpet dypt

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...