Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøpe nytt High-End skjermkort og RAM

Asus

Anbefalte innlegg

Off-topic: Tråden din ble startet basert på ønske om nytt skjermkort og RAM. Men nå diskuterer vi nytt bygg. Det er helt OK for min del altså, jeg bare nevner det. Det kan være vanskelig for andre medlemmer å kommentere et innholdet i en tråd, som ikke samsvarer med topic'en. De klikker seg rett og slett ikke inn her :)

-----

Hvis du skal bruke maskinen til gaming ville jeg aldri aldri brukt over 13K (!!) på HK+CPU+RAM.

Dette er overkill av en annen verden mener nå jeg. Jeg vil tro at du vil bli like fornøyd med en socket 1150, som tilsammen vil gi en pris på ca 4500,- på disse komponenter.

Videre kan du vurdere om du har behov for 1200W strømforsyning. Hvis du skal vannkjøle og overklokke MYE så kommer du opp mot et slikt krav, men du kan nok like gjerne gå for en litt rimeligere variant. Lydkortet du har satt opp er bra, men hva skal du bruke det mot? Du bør ha et rimelig high-end headset før du går for et add-on lydkort, og ikke bare bruker hovedkortet sin utgang.

I sum vil jeg påstå at for en gaming-rigg kan du komme unna med å bruke ca. halvparten av den summen du har landet på, og få en tilsvarende god opplevelse i det meste av spill.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off-topic: Tråden din ble startet basert på ønske om nytt skjermkort og RAM. Men nå diskuterer vi nytt bygg. Det er helt OK for min del altså, jeg bare nevner det. Det kan være vanskelig for andre medlemmer å kommentere et innholdet i en tråd, som ikke samsvarer med topic'en. De klikker seg rett og slett ikke inn her :)

-----

Hvis du skal bruke maskinen til gaming ville jeg aldri aldri brukt over 13K (!!) på HK+CPU+RAM.

Dette er overkill av en annen verden mener nå jeg. Jeg vil tro at du vil bli like fornøyd med en socket 1150, som tilsammen vil gi en pris på ca 4500,- på disse komponenter.

Videre kan du vurdere om du har behov for 1200W strømforsyning. Hvis du skal vannkjøle og overklokke MYE så kommer du opp mot et slikt krav, men du kan nok like gjerne gå for en litt rimeligere variant. Lydkortet du har satt opp er bra, men hva skal du bruke det mot? Du bør ha et rimelig high-end headset før du går for et add-on lydkort, og ikke bare bruker hovedkortet sin utgang.

I sum vil jeg påstå at for en gaming-rigg kan du komme unna med å bruke ca. halvparten av den summen du har landet på, og få en tilsvarende god opplevelse i det meste av spill.

Når jeg starta tråden så var planen min få hjelp til kun skjermkort og ram, men nå har jeg bestemt at jeg kjøper heller helt ny PC isteden for bare ram og skjermkort.

For 13K kan man kjøpe bra pc men jeg tenker setter jeg par tusen lapper til så kan jeg kjøpe det beste av det beste som kan vare i mange år fremover. Som du ser så er alle mine ting billig unntak ram,cpu og skjermkort, og de 3 tingene er viktigeste så beste å bruke par tusen lapper mer her å sån at det kan hold mange år og det er her man får mye FPS som du vet :D Denne PC jeg har nå kjøpte jeg i sommer 2009 for 20.000kr og da har holdt ut i mange år. På bf4 har jeg problmer med denne pc.

Ja, jeg tok din råd å bytta den med Corsair AX 860i istedenfor og sparte 1000 kr :D Jeg trodde 860w var lite. Jeg kommer ikke til OC eller ha meren et skjermkort.

Endret av Asus
Lenke til kommentar

Før du går til innkjøp av en helt ny pc, kjøp deg nytt HK, CPU og RAM. Jeg tror ikke flaskehalsen din ligger i skjermkortet, så dumt å kjøpe nytt da.

Ja, jeg også tenkte på det først å kjøpe nytt pc uten skjermkort og se åsen det går med min 580gtx. prosessor min er jo gammel tillegg så har jeg bare 3 gb ram.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bruke 4800kr på ram det er helt idiotisk men de har ikke den i 16gb så jeg har ikke noe valg å kjøpe 32gb. Jeg tenkte å selge 16gb siden jeg ikke trenger 32gb. At jeg kjøper den ram typen er pga den er sykt rask :) Og bruke 20/25 tusen på pc er mye men har man hobby så gir man blaffen hva ting koster :)

Endret av Asus
Lenke til kommentar

Vel ...

Disse vil vel gjøre en vel så godt jobb.

http://www.multicom.no/8GB-2666MHz-DDR3-Non-ECC-CL11-Kit-KINGSTON/cat-p/c/p5201259

Brøkdel av prisen. 2666mhz. CL11 kontra CL12.

Men vær advart ... Frekvensen på rambrikkene har ikke så enormt mye å si.

Men det er sant, du må ha 4 brikker :\

Edit: Jeg skal ikke være vanskelig eller kranglete :) Jeg prøver bare å advare deg litt mot å bruke såpass mye penger på RAM. Det du skriver om å selge 2 av brikkene gir for meg ikke mening, fordi da vil du ikke lenger dra nytte av 4-kanals arkitekturen til socket 2011. Jeg tror at hvis du legger en fornuftig penge i et 4-brikkers sett med 2133 mhz / 16 GB f.eks vil du bli mer en godt nok fornøyd :)

Det kan vel også legges til at DDR4 kommer i løpet av året (?). Hva man da må ha ellers i riggen har jeg ikke lest noe som helst om ...

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

PC til over 25 k

Så skal du ha den med SLI med 2 x Stk GTX 760 (skjønner jeg ikke)

Noen andre valg der jeg ikke var helt med på også.....

SLI? Jeg skal ikke kjøpe 2 kort av kun en :) Det er en kort men bare 2 780 gtx i et kort.

Lenke til kommentar

Jeg går ikke for ram til 4800 kr likevell. Jeg tror jeg tar den som kosta 2000 kr for 16 gb. Også går jeg ikke for dual skjermkort.

En som forteller meg på hw privat meld sier til meg at: (Les litt om microstuttering så vil du skjønne hvorfor man bør unngå dual gpu kort/sli konfigurasjon. Veldig interessant lesing.)

Jeg ble skeptisk til å kjøpe dual kort nå jeg. Skal lese litt mer om microstuttering som han sier. Jeg trodde dual kort er bare postivt med sån 2xcpu i et kort. De sier jo at den er raskere til og med GTX titan som koster 8.000 og oppover. Jeg husker jeg hadde 295gtx og den hadde dual. og jeg hadde ikke noe problemer den så vit jeg husker, men ting jeg husker at den den ble f**n meg ekstremt varmt OMG! helt opp til 108c kom jeg ofte.

Endret av Asus
Lenke til kommentar

Vel ...

Disse vil vel gjøre en vel så godt jobb.

http://www.multicom.no/8GB-2666MHz-DDR3-Non-ECC-CL11-Kit-KINGSTON/cat-p/c/p5201259

Brøkdel av prisen. 2666mhz. CL11 kontra CL12.

Men vær advart ... Frekvensen på rambrikkene har ikke så enormt mye å si.

Men det er sant, du må ha 4 brikker :\

Edit: Jeg skal ikke være vanskelig eller kranglete :) Jeg prøver bare å advare deg litt mot å bruke såpass mye penger på RAM. Det du skriver om å selge 2 av brikkene gir for meg ikke mening, fordi da vil du ikke lenger dra nytte av 4-kanals arkitekturen til socket 2011. Jeg tror at hvis du legger en fornuftig penge i et 4-brikkers sett med 2133 mhz / 16 GB f.eks vil du bli mer en godt nok fornøyd :)

Det kan vel også legges til at DDR4 kommer i løpet av året (?). Hva man da må ha ellers i riggen har jeg ikke lest noe som helst om ...

Neida ikke tenkt på det at du er kranglete! Jeg syns at det er bra at dere sier det til meg jeg vet lite om pc. Men hav mener du med at jeg må ha 4 brikker?

Lenke til kommentar

PC til over 25 k

Så skal du ha den med SLI med 2 x Stk GTX 760 (skjønner jeg ikke)

Noen andre valg der jeg ikke var helt med på også.....

SLI? Jeg skal ikke kjøpe 2 kort av kun en :) Det er en kort men bare 2 780 gtx i et kort.

Ja okay - det er et dual gpu kort basert på GTX760 (ikke 780 - det er en betydelig forskjell)

Og det er uansett SLI med 2,stk GTX760 med 2GB hver bare lagt på samme kretskort og SLI/PCI.Ex broen er internt på kortet.

Og som du sier problemer med SLI og at enkelte spill bare benytter ett kort det unngås med singel kort.

Velg heller 1 singel High End først fremfor 2 mid end i SLI og det lønner seg da med 780TI som sagt.

Lenke til kommentar

Jeg slenger ut en anbefaling til TS. Her har du kraft nok, og vil spare mye penger ... Man kan helt sikkert diskutere noen av valgene mine, men jeg får inntrykk av at du ønsker litt 'high-end' så dermed har jeg gått for dette

ekr1.jpg

Du må selvsagt kjøpe akkurat det du vil, men det kan jo være en fordel å vite litt om hva du kjøper. Hvis det viser seg at du absolutt ikke har behov for det du ønsker deg, blir det jo dumt å bruke såpass mye penger på det. Da kan du heller ta deg en ferietur, eller spandere en 6-retters på en Michelin restaurant på en nydelig dame :) for pengene som blir til overs.

Lenke til kommentar

Kan du noe som helst om overklokking? Hvis ikke burde du bare kjøpe en i5/i7 til 1150. 16gb ram er mere enn nok for ditt bruk.

Om du er interessert i å lære og legge egeninnstats i det så kan jeg lære deg om pc og hva du burde kjøpe.

Nei, jeg kan lite om pc :) Jeg kan ikke en gang bygge et pc. Men gå på komplett.no og fortell meg hva du hadde valgt :)

Endret av Asus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...