AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Poster som anonym, da dette er et veldig flaut emne for meg. Jeg er kvinne. Da jeg var liten, hadde jeg problemer med blæren og urinrøret. På ett år hadde jeg urinveisinfeksjon, nyrebekkenbetennelse og noe annet som jeg ikke husker. Etter det hadde jeg problemer med å tisse når jeg gikk på do. Det gjorde veldig vondt etter sykdommene, så det kan hende jeg ikke gikk på do fordi jeg var redd for smerten, men det utviklet seg altså sånn at jeg holdt meg så lenge jeg kunne, og kun gikk når blæren var helt sprekkfull og det nesten var for sent. Etter hvert begynte jeg å slite med inkontinens. På den måten at jeg ikke kjente meg tissetrengt før det var for sent. Dette varte helt til jeg var i 18-års alderen. Så kom det seg og jeg hadde normale do-rutiner i mange år. Nå er jeg i slutten av 20-årene og de siste ukene har jeg merket at jeg har måttet tisse oftere enn det som har vært vanlig for meg. Jeg har en jobb der jeg ikke kan springe på do i hytt og pine, så det har vært dager jeg har holdt meg helt fra jeg kom på jobb til jeg kom hjem. Og da har jeg så vidt rukket toalettet noen ganger. Så, de siste 3 dagene har jeg begynt å merke noe kjent, og veldig urovekkende. Nå kjenner jeg noen ganger ikke at jeg må tisse før det nesten går galt. Ikke alle gangene, men oftere og oftere. I dag gikk det faktisk så langt at det begynte å strømme før jeg hadde fått satt meg ned på do. Dette fordi trangen kom HELT plutselig uten forvarsel og jeg holdt på å tisse der jeg satt, så jeg kunne ikke reise meg før jeg hadde fått det noen lunde under kontroll. Jeg vet jeg burde gå til legen, men jeg klarer ikke tanken på en gynekolog-sjekk. Jeg hater det, og har kun vært i stolen 3 ganger i mitt voksne liv. Jeg vil vente og se om det returnerer til normalt igjen før jeg oppsøker lege. Men er det noen som har erfaringer med dette problemet? I så fall setter jeg veldig pris på om dere deler dem og kommer med informasjon om hvordan de håndteres hos legen. Tusen takk, på forhånd. Anonymous poster hash: 512d6...eab Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Urgeinkontinens: http://nhi.no/sykdommer/nyrer-urinveier/urinlekkasje/urinlekkasje-sterk-trang-urge-2601.html?page=1 Dette kan komme feks. ved urinveisinfeksjoner. Du bør absolutt ta kontakt med lege. Det kan være noe så enkelt som en litt atypisk urinveisinfeksjon som kan løses med noen dagers tablettbehandling med antibiotika. Alt du i så fall trenger å gjøre på legekontoret er å levere en urinprøve. Det er heller ikke bra å gå og holde seg en hel dag. Det svekker lukkemusklene og blærefunksjonen ytterligere og gir mange kvinner problemer ettersom de blir eldre. Du bør ta deg tid til å gå på do i løpet av dagen. Er det lagt opp slik at dette ikke er en mulighet må du ta det opp med sjefen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå