Twinflower Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Hei, Jeg har et problem med at PC'en bokstavlig talt sliter seg ut. Dette har vart i flere måneder nå, og nå er jeg lei. Viftene går og går på nærmest full guffe og CPU-tempen ligger på rundt 80 grader idle. Jeg aner ikke hva det er som trekker denne CPU-kraften ettersom Task Manager ikke røper noe. Vedlagt er noen bilder: 1) Oversikt over prosessene i Task Manager, sortert etter CPU-bruk 2) CPU Oversikt 3) Trend over 8 timer med CPU load og temperatur. Den viser 40-45% load på én kjerne og noe lavere på andre kjernen. Dette er mens jeg er ute av huset og ingen programmer som jeg vet om jobber med noe som helst, bortsett fra Firefox som hadde noen nyhetssider oppe. Den har uansett aldri utmerket seg på cpu load. Forøvrig har jeg installert Symantec Endpoint Protection som ikke sier noe om noe virus. Det samme gjelder Microsoft Security Essentials. PC'en er en HP Elitebook 8570p, med 8GB ram og SSD-disk. Bilde 1: Bilde 2: Bilde 3: Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Husk å huke av på "show processes from all users" hvis ikke får du ikke med alt. Velg "View - Select columns" og huk av "CPU time" så får du sett sammenlagt bruk av hver prosess. Endret 27. april 2014 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Kjør LatencyMon, mens den ene kjernen blir belastet. http://www.resplendence.com/latencymon Du vil forhåpentlig få opp hvilken prosess som kødder til. Ofte er det drivere som er årsaken. Endret 27. april 2014 av Uderzo Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Husk å huke av på "show processes from all users" hvis ikke får du ikke med alt. Velg "View - Select columns" og huk av "CPU time" så får du sett sammenlagt bruk av hver prosess. Aha! Der tror jeg at jeg fant synderen: Jeg aner ikke hvem dette er, men jeg skal google litt for å finne ut hvorfor pokker han er så opptatt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 http://support.microsoft.com/kb/969530 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 http://support.microsoft.com/kb/969530 Takk for linken, men jeg har ikke dette installert. Tror jeg. PCen er dog en klient i et stort corporate nettverk, og jeg vet ikke om alt de har dyttet inn i PCen min. Fant også denne tråden fra Technet: http://social.technet.microsoft.com/Forums/systemcenter/en-US/35ce8268-3998-406e-80c7-9316140ff83d/windows-excessive-disk-activity-and-ccmexecexe?forum=sms Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 PCen er dog en klient i et stort corporate nettverk, og jeg vet ikke om alt de har dyttet inn i PCen min. If you have had your laptop on a corporate network where they are using SMS (Systems Management Server), then you might have this problem. SMS pushes out patches and keeps your software updated via an SMS agent that are installed on your computer. This particular SMS agent shows up in task manager as CcmExec.exe (ccm = change and configuration management), and in your Windows services list as the SMS Agent Host. Følg oppskrift i linken her,eller snakk med administrator av nettverket og forklar problemet. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Ja, jeg fant den i Services og disablet den. Resultatet ble ganske mye bedre: Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Problemet er jo ikke løst av den grunn. Du sa PCen var del av et stort corporate domain. Noen timer etter at du er på jobbens domain kommer det nok en gpo refresh som sikkert enabler den igjen. Det riktige er å feilmelde dette til intern IT. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Problemet er jo ikke løst av den grunn. Du sa PCen var del av et stort corporate domain. Noen timer etter at du er på jobbens domain kommer det nok en gpo refresh som sikkert enabler den igjen. Det riktige er å feilmelde dette til intern IT. Jeg skal ta det opp med IT/india Heldigvis jobber jeg utenfor bedriften 99.999% av tiden og bruker VPN for å koble meg til å sjekke intranettet, outlooken etc. Jeg vet ikke helt hvor langt inn i PCen min de snuser, men tror du at de kan gå inn og endre på settinger i Services? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Problemet er jo ikke løst av den grunn. Du sa PCen var del av et stort corporate domain. Noen timer etter at du er på jobbens domain kommer det nok en gpo refresh som sikkert enabler den igjen. Det riktige er å feilmelde dette til intern IT. Jeg skal ta det opp med IT/india Heldigvis jobber jeg utenfor bedriften 99.999% av tiden og bruker VPN for å koble meg til å sjekke intranettet, outlooken etc. Jeg vet ikke helt hvor langt inn i PCen min de snuser, men tror du at de kan gå inn og endre på settinger i Services? Åjada. Det kan ligge i group policy hvilke services som skal være enabled/disabled/manual/automatic for din maskins konto i ad. Du har nok en fullt ut en centrally managed pc. Litt avhengig av vpn oppsett du bruker hos bedriften om group policy er enforced remote tilkoplet eller ei. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Problemet er jo ikke løst av den grunn. Du sa PCen var del av et stort corporate domain. Noen timer etter at du er på jobbens domain kommer det nok en gpo refresh som sikkert enabler den igjen. Det riktige er å feilmelde dette til intern IT. Jeg skal ta det opp med IT/india Heldigvis jobber jeg utenfor bedriften 99.999% av tiden og bruker VPN for å koble meg til å sjekke intranettet, outlooken etc. Jeg vet ikke helt hvor langt inn i PCen min de snuser, men tror du at de kan gå inn og endre på settinger i Services? Åjada. Det kan ligge i group policy hvilke services som skal være enabled/disabled/manual/automatic for din maskins konto i ad. Du har nok en fullt ut en centrally managed pc. Litt avhengig av vpn oppsett du bruker hos bedriften om group policy er enforced remote tilkoplet eller ei. Har jeg mulighet til å sjekke slike policier selv? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Du kan jo trigge en group policy update . Du må være i kontakt med domene kontroller , eks vpn type føre Windows innlogging. Eller på lokalnettet i bedriften. Du må åpne en administrator cmd prompt å starte manuelt en refresh av full gpo. Skrive GPUPDATE /FORCE http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc775423(v=ws.10).aspx Nede på siden her under: Userenv Logging Ser du hvordan du kan enable klient debug logging i registeret som tar med seg gpo relaterte innstillinger. Må enables først. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Ok, dette må jeg sette av litt tid til Takk for tipsene! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Det er enklere på server siden. Jeg hadde ikke kastet bort så mye tid på det om jeg var deg. Hadde bare meldt via en mail til IT (eller eget skjema/rutine om dere har det) om funnene og bare si at den eller den servicen måtte settes disabled for å kunne være i stand til å jobbe uforhindret. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Ja, jeg ser den. Slik jeg forstod det fra technet-forumet så måtte SMS-tjenesten være enablet for at de skal kunne "fjernstyre" pcen eller noe slikt. Problemet var bare at den var ganske dum siden den begynte med diverse scans og oppdateringer selv om pcen var i bruk Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 ccmexec.exe tilhører Microsoft System Center Configuration Manager. Den brukes for å kunne gi deg alt fra applikasjoner du trenger i jobbsammenheng til oppdateringer av programvare, windows updates. I tillegg scanner den maskinen din for installert programvare og kartlegger hva slags hardware du har og rapporterer om eventuelle feilinstallasjoner osv. Er egentlig et komplett verktøy for å fjernadministrere maskinen din uten å røre den.Vil anbefale deg å åpne programvaresenter /Software Center å se om det ligger noe i lista der som det står at du MÅ ha. installer dem. Se også under "options" så har du kanskje (avhengig av oppsett) muligeheten for å se/endre når slik oppgaver skal kjøres. Kan fort havne mye i køen der. Husk at maskinen tilhører bedriften å ikke deg så da må du nok bare finne deg i det. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 ccmexec.exe tilhører Microsoft System Center Configuration Manager. Den brukes for å kunne gi deg alt fra applikasjoner du trenger i jobbsammenheng til oppdateringer av programvare, windows updates. I tillegg scanner den maskinen din for installert programvare og kartlegger hva slags hardware du har og rapporterer om eventuelle feilinstallasjoner osv. Er egentlig et komplett verktøy for å fjernadministrere maskinen din uten å røre den. Vil anbefale deg å åpne programvaresenter /Software Center å se om det ligger noe i lista der som det står at du MÅ ha. installer dem. Se også under "options" så har du kanskje (avhengig av oppsett) muligeheten for å se/endre når slik oppgaver skal kjøres. Kan fort havne mye i køen der. Husk at maskinen tilhører bedriften å ikke deg så da må du nok bare finne deg i det. Takk for info. Software Center sier fra en gang eller to i uken om ting jeg må installere (sikkerhetsoppdateringer hovedsaklig), og dette installerer jeg (når det passer). Det stod ingenting i SC om oppgaver som skal kjøres, annet enn et valg om å suspende SC hvis PCen var i presentation mode. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 ccmexec.exe tilhører Microsoft System Center Configuration Manager. Den brukes for å kunne gi deg alt fra applikasjoner du trenger i jobbsammenheng til oppdateringer av programvare, windows updates. I tillegg scanner den maskinen din for installert programvare og kartlegger hva slags hardware du har og rapporterer om eventuelle feilinstallasjoner osv. Er egentlig et komplett verktøy for å fjernadministrere maskinen din uten å røre den. Vil anbefale deg å åpne programvaresenter /Software Center å se om det ligger noe i lista der som det står at du MÅ ha. installer dem. Se også under "options" så har du kanskje (avhengig av oppsett) muligeheten for å se/endre når slik oppgaver skal kjøres. Kan fort havne mye i køen der. Husk at maskinen tilhører bedriften å ikke deg så da må du nok bare finne deg i det. Takk for info. Software Center sier fra en gang eller to i uken om ting jeg må installere (sikkerhetsoppdateringer hovedsaklig), og dette installerer jeg (når det passer). Det stod ingenting i SC om oppgaver som skal kjøres, annet enn et valg om å suspende SC hvis PCen var i presentation mode. Da er dette deaktivert fra IT avdelingen din, Hør med dem om det er mulighet for å lette litt på restriksjonene slik at du får styre noen ting selv. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 ccmexec.exe tilhører Microsoft System Center Configuration Manager. Den brukes for å kunne gi deg alt fra applikasjoner du trenger i jobbsammenheng til oppdateringer av programvare, windows updates. I tillegg scanner den maskinen din for installert programvare og kartlegger hva slags hardware du har og rapporterer om eventuelle feilinstallasjoner osv. Er egentlig et komplett verktøy for å fjernadministrere maskinen din uten å røre den. Vil anbefale deg å åpne programvaresenter /Software Center å se om det ligger noe i lista der som det står at du MÅ ha. installer dem. Se også under "options" så har du kanskje (avhengig av oppsett) muligeheten for å se/endre når slik oppgaver skal kjøres. Kan fort havne mye i køen der. Husk at maskinen tilhører bedriften å ikke deg så da må du nok bare finne deg i det. Takk for info. Software Center sier fra en gang eller to i uken om ting jeg må installere (sikkerhetsoppdateringer hovedsaklig), og dette installerer jeg (når det passer). Det stod ingenting i SC om oppgaver som skal kjøres, annet enn et valg om å suspende SC hvis PCen var i presentation mode. Da er dette deaktivert fra IT avdelingen din, Hør med dem om det er mulighet for å lette litt på restriksjonene slik at du får styre noen ting selv. Jeg har fulle adminrettigheter ettersom jeg er serviceingeniør og er utenfor kontoret 95% av tiden. Kobler meg opp via VPN når jeg henter inn mail og sjekker siste nytt på intranettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå