Reeve Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Det har vært en del snakk i media om at lærere truer med å streike som følge av uenighet rundt antall arbeidsuker, og mangel på lønnsvekst. Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at det ikke blir enighet, og ender med streik? I så fall, når vil den ramme, og er det mulig å anslå hvor lenge den kan vare? Jeg vet selvsagt at man ikke kan sette tall på det, men en med mer inngående kunnskap enn meg kan i hvertfall komme frem til et bedre estimat enn det jeg klarer. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Nå kjenner jeg ikke saken rundt dette noe mer enn det helt overfladiske at der er en uenighet. Men jeg vil anse uenigheten som såpass liten at det ikke blir noe omfattende streik med det første. Dem diskuterer vell hvorvidt en lærer skal jobbe noen og 40 uker fremfor noen og 30 som dem har idag. Lenke til kommentar
xyzxyz Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Det har vært en del snakk i media om at lærere truer med å streike som følge av uenighet rundt antall arbeidsuker, og mangel på lønnsvekst. Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at det ikke blir enighet, og ender med streik?5-10 % sannsynlighet. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Jeg ville nok heller betegne sannsynligheten som stor. Det er stor missnøye blant lærerne anngående lav lønnsvekst og arbeidsvilkår. Mye er pga at arbeidstiden skal bli mer låst, mye at de skal jobbe i sommerferien (som forøvrig er tvungen avspassering, ikke ferie slik som mange tror). Lærerne jobber i komprimerte arbeidsår, altså like mye som alle andre, men over kortere tid. Akkurat sånn som plattformarbeidere har 2 uker på og 4 uker av, så jobber lærerne gjennom hele året og avspasserer i sommerferien (de har 4 uker ferie som alle andre + all avspasseringen). Dette er fordi alt mulig av planlegging, retting, foreldresamtaler o.l. må skje aktivt gjennom året mens elevene er på skolen. KS ønsker å fjerne denne måten å jobbe på slik at lærerne skal jobbe sånn som i alle yrker: Fra 8-16 hele året, inkludert alle ukene de egentlig avspasserer om sommeren. Samtidig virker det til at KS ønsker å fjerne leseplikten, som legger begrensninger på hvor mange timer en lærer kan undervise, dette vil veldig fort gjøre at kommuner med dårlig økonomi kan tyne lærerne sine så mye som mulig, akkurat som i Danmark. Lærerne er lei av å hele tiden bli kjelt ut av arbeidsgiver og generelt samfunnet for å tydeligvis være veldig dårlig, mens samfunnet gjør alt de kan for å gjøre lærerjobben vanskeligere og mindre attraktiv. Det later til at arbeidsgiver ønsker å gjøre det komprimerte året om til et normalarbeidsår, men ikke ser at det er nærmest umulig for veldig mange lærere. En kan ikke ha foreldresamtaler eller rette prøver gjennom sommeren, sånn må skje mens elevene er på skolen. Det er også relativt vanskelig å planlegge timen du skal gjennomføre 28 april året etter sommeren året før. Så arbeidsgiver ønsker vel egentlig bare å utvide året, og håper at lærerne har såpass mye yrkesstolthet at de bare jobber som før (Hvilket er hva som skjer hver gang, men nå er begeret nådd). Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Jeg ville nok heller betegne sannsynligheten som stor. Det er stor missnøye blant lærerne anngående lav lønnsvekst og arbeidsvilkår. Mye er pga at arbeidstiden skal bli mer låst, mye at de skal jobbe i sommerferien (som forøvrig er tvungen avspassering, ikke ferie slik som mange tror). Lærerne jobber i komprimerte arbeidsår, altså like mye som alle andre, men over kortere tid. Akkurat sånn som plattformarbeidere har 2 uker på og 4 uker av, så jobber lærerne gjennom hele året og avspasserer i sommerferien (de har 4 uker ferie som alle andre + all avspasseringen). Dette er fordi alt mulig av planlegging, retting, foreldresamtaler o.l. må skje aktivt gjennom året mens elevene er på skolen. KS ønsker å fjerne denne måten å jobbe på slik at lærerne skal jobbe sånn som i alle yrker: Fra 8-16 hele året, inkludert alle ukene de egentlig avspasserer om sommeren. Samtidig virker det til at KS ønsker å fjerne leseplikten, som legger begrensninger på hvor mange timer en lærer kan undervise, dette vil veldig fort gjøre at kommuner med dårlig økonomi kan tyne lærerne sine så mye som mulig, akkurat som i Danmark. Lærerne er lei av å hele tiden bli kjelt ut av arbeidsgiver og generelt samfunnet for å tydeligvis være veldig dårlig, mens samfunnet gjør alt de kan for å gjøre lærerjobben vanskeligere og mindre attraktiv. Det later til at arbeidsgiver ønsker å gjøre det komprimerte året om til et normalarbeidsår, men ikke ser at det er nærmest umulig for veldig mange lærere. En kan ikke ha foreldresamtaler eller rette prøver gjennom sommeren, sånn må skje mens elevene er på skolen. Det er også relativt vanskelig å planlegge timen du skal gjennomføre 28 april året etter sommeren året før. Så arbeidsgiver ønsker vel egentlig bare å utvide året, og håper at lærerne har såpass mye yrkesstolthet at de bare jobber som før (Hvilket er hva som skjer hver gang, men nå er begeret nådd). Lærere påstår at dem arbeider mye mer enn andre arbeidstakere, men det finnes veldig lite håndfast på dette. Dem nevner ting som foreldremøter og telefoner på kveldstid samt retting av oppgaver og lignende. Men at dette kvalifiserer til større avspasering enn vanlig kontorarbeidere gjerne har betviler jeg ytterst mye. Sammenligne lærere med plattformarbeidere er litt feilaktig, Platformarbeidere og offshorepersonll øvring jobber henholdsviss 1:1 eller 1:2 turnuser (alt i fra 2:4 - 6:6 og lengre turnuser) er påtvunget fravær i fra sin familie i lengre perioder og jobber også 12 timers dager. At dette kompanseres med mer fri må anses som rimlig. En lærer har i vertfall muligheten til å reise hjem hver dag. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg trodde streik var blitt en obligatorisk del av forhandlingene. At alt før streik var bare skuespill. Bortkastet tid og penger. Partene møtes, ser på hver andre og blir enige om at de står for langt fra hverandre. Mekling igangsettes, men det er bare "job security" for meklingsmannens kontor. Så får arbeidstagerne sin planlagte ekstraferie og så kommer nye tilbud på bordet. Tilbud som er forveksling like de opprinnelige. Og så kan de som ikke har noe med saken å gjøre trekke et lettelsens sukk. De stakkarene som har kjent streiken på ryggen. De som ingen ønsker å belaste, men som alle driter i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå