Snublemor Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Vi skal leie ut vår leilighet, og har fått leieboere, et par som skal flytte sammen, der hun har to barn fra før. Jeg blir litt usikker når hun spør om det er greit at bare hun skriver under kontrakten. Har sagt at jeg må undersøke rundt dette, og skal gi henne beskjed. Jeg har også spurt om grunnen til at de vil ha det sånn, men har ikke fått svar ennå. Hva er fordelene og ulempene ved dette for oss ? Vi leier ut for ett år i utgangspunktet, og kommer til å få det med i kontrakten. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Få begge til å skrive under så de er solidarisk ansvarlige om noe skulle skje. Da står du mye sterkere spesielt om kun en av partene har penger til å gjøre opp for seg. Hun frykter kanskje brudd og vil derfor sikre seg at hun beholder leiligheten ved et evt brudd. Lenke til kommentar
Snublemor Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Får høre hva hun svarer. un er muligens redd for ikke å få seg leilighet som enslig mor. Tenker at jeg ikke risikerer noe ved å spørre henne rett ut om det er sånn det er. I så fall kan vi jo gjerne tenke oss å hjelpe henne, hvis hun har referanser og ellers kan betjene husleien selv. Han er utlending, men gjorde et greit inntrykk, eier eget firma og fremsto ok. Tenkte osgå litt på om det kunne innebære fordeler for oss at han ikke skrev under, i fall vi ser at vi vil ha henne der, men ikke han :-) Tusen takk for råd. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Vi leier ut for ett år i utgangspunktet, og kommer til å få det med i kontrakten. (Kan være problematisk, jf. husleieloven § 9-3 .) Lenke til kommentar
Snublemor Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Takk for link, har sjekket, vi er innenfor unntakene i pkt a) og b). Vi leier ut sokkelen for å bruke ett år på å kvitte oss med smålån og kreditt. Vi eier enebolig med sokkel, har selv bodd i 1. etg og min mor har livsvarig borett i 2. etg, men det er rikelig plass til oss alle. Det eneste jeg lurer på er om det kan bli noen problemer ifht at vi i teorien er 2 husstander i samme enhet ? (Min mor er jo egentlig en husstand i seg selv...?) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Det innledende spørsmålet er hvem som skal være parter i avtalen. Skal du ha en avtale med henne alene (slik at hans rettslige stilling er som "opptatt husstandsmedlem") eller skal avtalen være med dem begge men hun undertegner med fullmakt fra ham? Dette får betydning for hvem du kan kreve husleie av - du kan bare kreve husleie av en leietaker, ikke av et husstandsmedlem. Det følger av husleieloven § 9-3 at "sokkelbestemmelsen" ikke kan brukes der det er mer enn to boenheter i huset. Det vil si at hvis dere blir tre separate selvstendige husstander som bor i mer eller mindre selvstendige boenheter er minstetiden tre år, med mindre dere planlegger å selv bruke leiligheten direkte etter leietidens utløp eller har annen saklig grunn for å tidsbegrense utleieavtalen i kortere tid enn tre år. Unntaket om annen saklig grunn er strengt. Utleieinntektene kan også bli skattepliktige. Skattemyndighetenes praksis er at boliger med to familieleiligheter og minst én selvstendig hybelleilighet eller ekstra familieleilighet er flermannsboliger, og flermannsboliger omfattes ikke av skattefritaket for utleie av egen bolig. Om definisjonen av familieleilighet: For at en boenhet skal kunne karakteriseres som en familieleilighet, kreves det at boenheten er av en slik karakter at den i det minste er egnet som permanent bolig for en familie med to voksne og ett barn. En boenhet med areal av primærrom under 40 kvm. kan normalt ikke anses som en familieleilighet. For større boenheter må det foretas en konkret vurdering, hvor det bl.a. legges vekt på om boenheten har de bekvemmeligheter som en familieleilighet vanligvis har, som innlagt bad og toalett, egen kjøkkenløsning og minst ett soverom. Dersom du og din mor er i samme husstand vil deres bruk av to familieleiligheter gjøre at de to familieleilighetene regnes som én familieleilighet for skatteformål. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Dette får betydning for hvem du kan kreve husleie av - du kan bare kreve husleie av en leietaker, ikke av et husstandsmedlem.En løsning kan vel også være at samboeren stiller garanti? F. eks. to eller tre månedsleier depositum stilt av den som leier og tre eller fire månedsleier som garantibeløp for samboeren. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Virker unaturlig at samboeren skal stille garanti i eget navn for forpliktelser han ikke har. Skal samboeren stille garanti for leietakers forpliktelser følger det begrensninger med husleieloven § 3-6, og en slik garanti vil bare være verdt samboerens kredittverdighet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Som du ser er mitt forslag innenfor pgrf 3-6, og hans forpliktelse etter leieavtalen vil heller ikke være verd mer enn hans kredittverdighet. Det er en måte å sørge for at utleier bare trenger å forholde seg til én leietaker, og at hun er sikret leieretten videre i tilfelle. En annen måte å oppnå mye av det samme er vel å la begge være forpliktet etter leieavtalen, og så kan de to avtale seg i mellom at hun skal beholde leieretten ved et brudd. Lenke til kommentar
Snublemor Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Aha, her var det mye. Når det gjelder huset og bestemmelsene / kriteriene / unntakene osv, så mener jeg vi er i box. Huset har to leiligheter, den nederste skal vi leie ut. Den er vel på ca 90-100 kvm. Så har vi en 2-etasjes, 4-roms leilighet som min mor bor i nå, er vel på 140 kvm antar jeg. Kun to boenheter altså. Dit opp flytter vi for ett år. Hensikten er klar, betale ned på smålån i ett år. Det var fint å få linken, med en del oppklarende opplysninger, mener at vi uten å føre noen bak lyset kan leie ut som vi har tenkt. Vi tenker å skatte det vi plikter. Mange nyttige løsningsforslag til underskifts-problematikken. Takk for det, får tygge litt på det. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Aha, her var det mye. Når det gjelder huset og bestemmelsene / kriteriene / unntakene osv, så mener jeg vi er i box. Huset har to leiligheter, den nederste skal vi leie ut. Den er vel på ca 90-100 kvm. Så har vi en 2-etasjes, 4-roms leilighet som min mor bor i nå, er vel på 140 kvm antar jeg. Kun to boenheter altså. Dit opp flytter vi for ett år. Hensikten er klar, betale ned på smålån i ett år. Det var fint å få linken, med en del oppklarende opplysninger, mener at vi uten å føre noen bak lyset kan leie ut som vi har tenkt. Vi tenker å skatte det vi plikter. Mange nyttige løsningsforslag til underskifts-problematikken. Takk for det, får tygge litt på det. Må du skatte noe når du selv bor i boligen du leier ut da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå