Gå til innhold

Livsfarlig kjøring av utrykningsbil, Politiet forsvarer kjøringen

*F*

Anbefalte innlegg

Joda, dette er det enkelt å finne fasiten på.

De skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

Det er vel faktisk bevist at i denne konkrete saken var det mulig for møtende bil å fortsette rett fram uten å redusere sin hastighet, på tross av at politiet foretok en forbikjøring.

Stort mer konkret bevis for at det ikke oppsto fare eller ble voldt skade er det vanskelig å finne.

Så du mener at dette ikke medførte fare? Det skal jeg huske.. For da kan jo jeg også kjøre forbi på den måten (men i lavere hastighet siden jeg ikke har lov til å bryte fartsgrensa..)

Du er virkelig langt ute på feil jorde nå, det oppstod fare, men takket være to andre bilister som viste seg å være våkne gikk det bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at dette ikke medførte fare? Det skal jeg huske.. For da kan jo jeg også kjøre forbi på den måten (men i lavere hastighet siden jeg ikke har lov til å bryte fartsgrensa..)

Du er virkelig langt ute på feil jorde nå, det oppstod fare, men takket være to andre bilister som viste seg å være våkne gikk det bra.

Nei, som andre har forklart deg kan du ikke det så lenge du ikke kjører utrykningskjøretøy. Du må bare finne en måte å akseptere at av og til er andre litt viktigere enn deg. Det er hele poenget med at alle plikter å gi fri bane for utrykningskjøretøy så langt det er mulig. Dama med kameraet gjorde ikke det, og skapte derfor en situasjon hun selv syntes var skummel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, som andre har forklart deg kan du ikke det så lenge du ikke kjører utrykningskjøretøy. Du må bare finne en måte å akseptere at av og til er andre litt viktigere enn deg. Det er hele poenget med at alle plikter å gi fri bane for utrykningskjøretøy så langt det er mulig. Dama med kameraet gjorde ikke det, og skapte derfor en situasjon hun selv syntes var skummel.

Dersom forbikjøringen ikke skapte fare betyr det at andre kan kjøre forbi på samme måte (men i lavere hastighet)

Som du åpenbart sliter hardt med å forstå: Politiet må kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt, de har heller IKKE lov til å lage farlige situasjoner i trafikken.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet, det er da åpenbart plass til tre biler i bredden der. Dama med kameraet er uansett pliktig til bl.a. å kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, og det er derfor lurt av henne å ikke ligge på gulstripa. At hun ikke kjører til side og stopper tidligere er kritikkverdig.

Hvordan mener du hun skulle klare å kjøre til siden og stoppe tidligere, når det er 2 sekunder fra hun først har mulighet til å se politibilen til den passerer henne?

Forutsatt at hun har øynene plassert omtrent på samme sted som kameralinsa:

Jeg ser blålysene på tidsstempel :47. Bilen holder da 78 kmh

Tre sekunder senere, på tidsstempel :50 holder bilen 75 kmh.

Vanlig reaksjonstid for en aktsom sjåfør er i underkant av 1 sekund. Det vil si at dama velger å forholde seg passiv i godt over et sekund etter at hun burde begynt å bremse/styre unna for å gi klar bane til utrykningskjøretøyet.

Poenget mitt er at uavhengig av hva politiet skulle/kunne/burde gjort, så har man plikt til å gjøre ganske mye for å sørge for at utrykningskjøretøy kommer uhindret fram. Det betyr at politiet til en viss grad må kunne forvente at de får klar bane, ellers ville det ikke vært noe poeng i den regelen.

Jeg er i grunnen enig i det siste du skriver her, men nettopp fordi du skriver at de til en viss grad må kunne forvente å få klar bane. Allikevel er ansvaret for at kjøringen skjer så forsvarlig som mulig føreren av utrykningskjøretøyet sitt - det er i siste ende de som bryter de allminnelige trafikkreglene.

Og jeg er ikke enig at dama reagerer langsomt. Etter noen forsøk med stoppeklokka, lander jeg på ca. 2,3 sek fra politibilen først kan ses på klippet, til den passerer henne. Da har hun kommet seg ut på siden av vegen og begynt å slakke ned (hvor mye er vanskelig å si da jeg vil anta det er forsinkelse på farstmåleren på kameraet da den vel måler vha. GPS?).

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...