Gå til innhold

Livsfarlig kjøring av utrykningsbil, Politiet forsvarer kjøringen


*F*

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke problemet, det er da åpenbart plass til tre biler i bredden der. Dama med kameraet er uansett pliktig til bl.a. å kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, og det er derfor lurt av henne å ikke ligge på gulstripa. At hun ikke kjører til side og stopper tidligere er kritikkverdig.

Hvordan mener du hun skulle klare å kjøre til siden og stoppe tidligere, når det er 2 sekunder fra hun først har mulighet til å se politibilen til den passerer henne?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg ser ikke problemet, det er da åpenbart plass til tre biler i bredden der. Dama med kameraet er uansett pliktig til bl.a. å kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, og det er derfor lurt av henne å ikke ligge på gulstripa. At hun ikke kjører til side og stopper tidligere er kritikkverdig.

Hvordan mener du hun skulle klare å kjøre til siden og stoppe tidligere, når det er 2 sekunder fra hun først har mulighet til å se politibilen til den passerer henne?

 

 

Forutsatt at hun har øynene plassert omtrent på samme sted som kameralinsa:

Jeg ser blålysene på tidsstempel :47. Bilen holder da 78 kmh

Tre sekunder senere, på tidsstempel :50 holder bilen 75 kmh.

 

Vanlig reaksjonstid for en aktsom sjåfør er i underkant av 1 sekund. Det vil si at dama velger å forholde seg passiv i godt over et sekund etter at hun burde begynt å bremse/styre unna for å gi klar bane til utrykningskjøretøyet.

 

Poenget mitt er at uavhengig av hva politiet skulle/kunne/burde gjort, så har man plikt til å gjøre ganske mye for å sørge for at utrykningskjøretøy kommer uhindret fram. Det betyr at politiet til en viss grad må kunne forvente at de får klar bane, ellers ville det ikke vært noe poeng i den regelen.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er helt klart stygg kjøring, og vedkommende tjenestemann burde definitivt bli straffeforfulgt på samme måte som vanlige dødlige ville blitt..

Helt uenig! I kritiske situasjoner må utrykningskjøretøyene ta kalkulerte risikoer for å komme hurtig frem. Vedkommende sjåfør gjorde en feilvurdering.

 

Problemet er at talspersonen for politiet ikke innrømmer at dette var en feilvurdering...men hevder at politibilen kjørte helt korrekt.

 

Om jeg gjør en forbikjøring som kan fremstå som litt kjip, da har jeg gjort en feilvurdering.

I tilfelle må jeg finne meg i å bli straffeforfulgt for det.

Hvorfor skal politiet være fritatt fra straffeforfølgelse for forhold som oppstår i deres tjeneste?

 

Jeg kan ikke fatte hvordan du kan likestille deg selv med førere av utrykningskjøretøy. Disse menneskene rykker ut til kritiske situasjoner og må ta sjanser i trafikken. Det behovet har ikke du.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvordan du kan likestille deg selv med førere av utrykningskjøretøy. Disse menneskene rykker ut til kritiske situasjoner og må ta sjanser i trafikken. Det behovet har ikke du.

Du tar feil.

Politiet har ikke lov til å bryte vegtrafikklovens §3, denne tillater ikke at man tar sjanser i trafikken.

 

Politiet har altså ikke lov til det, og må da etter mitt syn stå til ansvar akkurat som andre må.

 

Vanlige folk blir fratatt førerkortet for forbikjøringer langt mindre dramatisk enn den aktuelle forbikjøringen vi her snakker om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke fatte hvordan du kan likestille deg selv med førere av utrykningskjøretøy. Disse menneskene rykker ut til kritiske situasjoner og må ta sjanser i trafikken. Det behovet har ikke du.

Du tar feil.

Politiet har ikke lov til å bryte vegtrafikklovens §3, denne tillater ikke at man tar sjanser i trafikken.

 

Politiet har altså ikke lov til det, og må da etter mitt syn stå til ansvar akkurat som andre må.

 

Vanlige folk blir fratatt førerkortet for forbikjøringer langt mindre dramatisk enn den aktuelle forbikjøringen vi her snakker om.

 

 

Det er helt åpenbart at utrykningskjøretøyer jevnlig kjører med lavere teknisk margin enn vanlige bilister og har lov til det, men du har jo gjerne en litt alternativ fortolkning av trafikkreglene.....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan ikke fatte hvordan du kan likestille deg selv med førere av utrykningskjøretøy. Disse menneskene rykker ut til kritiske situasjoner og må ta sjanser i trafikken. Det behovet har ikke du.

Du tar feil.

Politiet har ikke lov til å bryte vegtrafikklovens §3, denne tillater ikke at man tar sjanser i trafikken.

 

Politiet har altså ikke lov til det, og må da etter mitt syn stå til ansvar akkurat som andre må.

 

Vanlige folk blir fratatt førerkortet for forbikjøringer langt mindre dramatisk enn den aktuelle forbikjøringen vi her snakker om.

 

Det er helt åpenbart at utrykningskjøretøyer jevnlig kjører med lavere teknisk margin enn vanlige bilister og har lov til det, men du har jo gjerne en litt alternativ fortolkning av trafikkreglene.....

 

AtW

 

Her er det snakk om en margin som er så lav at politiet ikke hadde greid manøveren uten motpartens hjelp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt åpenbart at utrykningskjøretøyer jevnlig kjører med lavere teknisk margin enn vanlige bilister og har lov til det, men du har jo gjerne en litt alternativ fortolkning av trafikkreglene.....

I dette tilfellet har de reelt sett negativ margin, mener du det er akseptabelt?

Lenke til kommentar

Nei, jeg synes ikke manøveren er akseptabel, men det betyr ikke at utrykningskjøretøy ikke har lov til å operere med lavere margin i trafikken enn andre.

Hva er det du våser om nå?

 

Du er langt utenfor tema, temaet er den aktuelle adferden i trafikken, og hvorvidt dette bør føre til straffeforfølging av politiet på lik linje med menigmann..

 

Først forsvarer du politiets kjøring, så mener du den er uakseptabel.. Hva mener du EGENTLIG??

 

Politiet har i noen tilfeller lov til å kjøre raskere enn fartsgrensen tillater, de har noen ganger lov til å bryte enkelte andre regler, men grunnreglene ligger fast også for de.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, jeg synes ikke manøveren er akseptabel, men det betyr ikke at utrykningskjøretøy ikke har lov til å operere med lavere margin i trafikken enn andre.

Hva er det du våser om nå?

 

Du er langt utenfor tema, temaet er den aktuelle adferden i trafikken, og hvorvidt dette bør føre til straffeforfølging av politiet på lik linje med menigmann..

 

Først forsvarer du politiets kjøring, så mener du den er uakseptabel.. Hva mener du EGENTLIG??

 

Politiet har i noen tilfeller lov til å kjøre raskere enn fartsgrensen tillater, de har noen ganger lov til å bryte enkelte andre regler, men grunnreglene ligger fast også for de.

 

 

Jeg har aldri forsvart politiets kjøring i denne situasjonen, slutt å finn på ting. Det jeg har protestert din tøvete likestilling av egen kjøring og utrykningskjøretøy. De har lov til å ha lavere tekniske marginer.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har aldri forsvart politiets kjøring i denne situasjonen, slutt å finn på ting. Det jeg har protestert din tøvete likestilling av egen kjøring og utrykningskjøretøy. De har lov til å ha lavere tekniske marginer.

Hvor små marginer har jeg lov til å ha? Hvor små marginer har politiet lov til å ha?

 

Det må da kunne konkretiseres når du kommer en slik påstand..

Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri forsvart politiets kjøring i denne situasjonen, slutt å finn på ting. Det jeg har protestert din tøvete likestilling av egen kjøring og utrykningskjøretøy. De har lov til å ha lavere tekniske marginer.

Hvor små marginer har jeg lov til å ha? Hvor små marginer har politiet lov til å ha?

 

Det må da kunne konkretiseres når du kommer en slik påstand..

 

Slike ting er en glidene overgang, hvordan mener du jeg skal kunne konkretisere dette på reellt nivå?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det finnes ingen fasitsvar på hvor små marginer politiet kan ha.

Politiet er og godt trente til det å kjøre utrykning. Det som i blant kan se skummelt ut for oss, er ikke nødvendigvis like skummelt for erfarne politimenn. Hadde vi sett filmklipp fra tjenestebilen, så er det og mulig vi ville fått et bedre forståelse over den forbikjøringen.

Det er og mulig at plasseringen hos den møtende bilen får bildene til å vise hendelsen mer skremmende enn den var.

Men min personlige mening er at politiet antakelig feilvurderte den forbikjøringen.

Som dere sikkert vet, så har alltid utrykningskjøring en litt høyere risiko enn "søndagskjøring".

Lenke til kommentar

Slike ting er en glidene overgang, hvordan mener du jeg skal kunne konkretisere dette på reellt nivå?

Siden du sammenlikner to verdier må da disse kunne konkretiseres, jeg forstår selvsagt at du farer med piss og ikke klarer dette.. Men det er du som har lagt opp til det uansett.

 

Som du vet, de skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Dette kan man ikke si at de gjeldende tjenestemenn har forholdt seg til.

 

Det finnes ingen fasitsvar på hvor små marginer politiet kan ha.

Joda, dette er det enkelt å finne fasiten på.

De skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

 

Politiet er og godt trente til det å kjøre utrykning. Det som i blant kan se skummelt ut for oss, er ikke nødvendigvis like skummelt for erfarne politimenn. Hadde vi sett filmklipp fra tjenestebilen, så er det og mulig vi ville fått et bedre forståelse over den forbikjøringen.

I den aktuelle situasjonen vet vi at politiet kjører en relativt ræva bil, det er faktisk så små marginer at politibilen er over i feil felt mens den møter en bil..

En video fra motsatt side hadde ikke hatt noen betydning her.

 

Jeg spurte en instruktør i utrykningskjøring om hvordan han vurderte saken, det endte med at han bestemte seg for å bruke den aktuelle videoen i opplæringsøyemed for å illustrere hvordan det IKKE skal gjøres.

 

Det er og mulig at plasseringen hos den møtende bilen får bildene til å vise hendelsen mer skremmende enn den var.

Det er irrelevant når man kjører på den måten.

 

Men min personlige mening er at politiet antakelig feilvurderte den forbikjøringen.

Som dere sikkert vet, så har alltid utrykningskjøring en litt høyere risiko enn "søndagskjøring".

Din mening er irrelevant, de har et lovverk å forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Slike ting er en glidene overgang, hvordan mener du jeg skal kunne konkretisere dette på reellt nivå?

Siden du sammenlikner to verdier må da disse kunne konkretiseres, jeg forstår selvsagt at du farer med piss og ikke klarer dette.. Men det er du som har lagt opp til det uansett.

 

Som du vet, de skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Dette kan man ikke si at de gjeldende tjenestemenn har forholdt seg til.

 

Det finnes ingen fasitsvar på hvor små marginer politiet kan ha.

Joda, dette er det enkelt å finne fasiten på.

De skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

 

Politiet er og godt trente til det å kjøre utrykning. Det som i blant kan se skummelt ut for oss, er ikke nødvendigvis like skummelt for erfarne politimenn. Hadde vi sett filmklipp fra tjenestebilen, så er det og mulig vi ville fått et bedre forståelse over den forbikjøringen.

I den aktuelle situasjonen vet vi at politiet kjører en relativt ræva bil, det er faktisk så små marginer at politibilen er over i feil felt mens den møter en bil..

En video fra motsatt side hadde ikke hatt noen betydning her.

 

Jeg spurte en instruktør i utrykningskjøring om hvordan han vurderte saken, det endte med at han bestemte seg for å bruke den aktuelle videoen i opplæringsøyemed for å illustrere hvordan det IKKE skal gjøres.

 

Det er og mulig at plasseringen hos den møtende bilen får bildene til å vise hendelsen mer skremmende enn den var.

Det er irrelevant når man kjører på den måten.

 

Men min personlige mening er at politiet antakelig feilvurderte den forbikjøringen.

Som dere sikkert vet, så har alltid utrykningskjøring en litt høyere risiko enn "søndagskjøring".

Din mening er irrelevant, de har et lovverk å forholde seg til.

 

 

Hvordan konkretiserer du aktpågivende og hensynsfult i alle situasjoner? Alle forstår at det 1. Er en glidene overgang, og 2. En delvis subjektiv vurdering. Det er totalt meningsløst å framstille det som noe annet er tilfellet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som du vet, de skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Dette kan man ikke si at de gjeldende tjenestemenn har forholdt seg til.

 

Hvordan konkretiserer du aktpågivende og hensynsfult i alle situasjoner? Alle forstår at det 1. Er en glidene overgang, og 2. En delvis subjektiv vurdering. Det er totalt meningsløst å framstille det som noe annet er tilfellet.

 

Enkelt.

Det skal ikke være fare for at det er fare for at det oppstår skade, man skal også hindre andre i minst mulig grad.

 

I den aktuelle situasjonen var det stor fare for skade, og det hadde blitt skade om ikke møtende bilist hadde reagert riktig.

 

Dette er ganske enkelt, om man ikke har så voldsomt vondt i viljen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Som du vet, de skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Dette kan man ikke si at de gjeldende tjenestemenn har forholdt seg til.

 

Hvordan konkretiserer du aktpågivende og hensynsfult i alle situasjoner? Alle forstår at det 1. Er en glidene overgang, og 2. En delvis subjektiv vurdering. Det er totalt meningsløst å framstille det som noe annet er tilfellet.

 

Enkelt.

Det skal ikke være fare for at det er fare for at det oppstår skade, man skal også hindre andre i minst mulig grad.

 

I den aktuelle situasjonen var det stor fare for skade, og det hadde blitt skade om ikke møtende bilist hadde reagert riktig.

 

Dette er ganske enkelt, om man ikke har så voldsomt vondt i viljen.

 

 

Hvem er det som er vond i viljen her? Forøvrig er definisjonen din rett nok enkel, men den er også ubrukelig, det er ingen som kjører så det ikke er fare for skade. Og hindre andre i "minst mulig grad" er ikke konkret.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda, dette er det enkelt å finne fasiten på.

De skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

 

Det er vel faktisk bevist at i denne konkrete saken var det mulig for møtende bil å fortsette rett fram uten å redusere sin hastighet, på tross av at politiet foretok en forbikjøring.

Stort mer konkret bevis for at det ikke oppsto fare eller ble voldt skade er det vanskelig å finne.

Lenke til kommentar

 

Joda, dette er det enkelt å finne fasiten på.

De skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

Det er vel faktisk bevist at i denne konkrete saken var det mulig for møtende bil å fortsette rett fram uten å redusere sin hastighet, på tross av at politiet foretok en forbikjøring.

Stort mer konkret bevis for at det ikke oppsto fare eller ble voldt skade er det vanskelig å finne.

 

kiled?
Lenke til kommentar

 

Joda, dette er det enkelt å finne fasiten på.

De skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

 

Det er vel faktisk bevist at i denne konkrete saken var det mulig for møtende bil å fortsette rett fram uten å redusere sin hastighet, på tross av at politiet foretok en forbikjøring.

Stort mer konkret bevis for at det ikke oppsto fare eller ble voldt skade er det vanskelig å finne.

 

 

Javel? Bilen svingte både ut til siden og satte ned farten, og bilen som ble forbikjørt foretok også en manøver.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...