nilsah Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Jeg har to "cluster" av nettverksutstyr, ett på hjemmekontoret mitt, og ett i stuen. Mellom disse rommene har jeg lagt en cat6 nettverkskabel, som er koblet til en switch på hver side.På kontoret har jeg en Linksys SE2500 5-port switch, som er koblet til:Stasjonær PCNAS (Synology DS413j)Printer++I stuen har jeg en 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8-port, som er koblet til:Router (Linksys E4200, koblet videre til Get bredbåndsmodem)TVPS3TV dekoderApple TVMedia streamerDenon Forsterker++Problemet mitt er at det ofte blir problemer med kapasiteten mellom rommene. F.eks om jeg holder på å kopiere filer fra PC til NAS mens jeg holder på å se på en video som ligger på NAS, hakker videoen jeg ser på, samme om jeg laster ned/opp noe fra internett som bruker mye av linjen.Jeg mistenker mye av problemet ligger i switchene, for de er ikke akkurat de mest avanserte på markedet, og 3Com switchen begynner å dra på årene også. Kanskje jeg trenger et par managed, QoS switcher? Noen som kan konfigureres til å prioritere visse typer trafikk fremfor andre? Men jeg er ganske blank på dette, og trenger litt tips om hva jeg bør gjøre og hva som eventuelt trengs å kjøpes inn av utstyr her. Kan kanskje dette være et fornuftig kjøp?https://prisguiden.no/produkt/cisco-sb-200-8-x-gigabit-152636 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Altså dersom du driver med filoverføring så vil det alene lett kunne ta all ledig kapasitet til disk og kabel på NAS og PC. Jeg tviler på at QoS vil kunne hjelpe deg, men kanskje LACP kunne ha vært til dersom NAS støtter det. Ellers synes jeg du burde la filoverføringer få holde på i fred. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) F.eks om jeg holder på å kopiere filer fra PC til NAS mens jeg holder på å se på en video som ligger på NAS, hakker videoen jeg ser på,Her kan det jo like godt være NAS'en som får problemer. samme om jeg laster ned/opp noe fra internett som bruker mye av linjen.Ikke veit jeg hvilken nettlinje du har, men 100Mb/s linje er sånn ca 1/10 del av kapasitet på Gb LAN (les: switcher). Bør være rikelig igjen på LAN til å se film samtidig (hvilket tar ca 8Mb/s eller noe deromkring). Jeg vil gjette problemet ligger i NAS'en, lagring samtidig med levering krever litt futt. Særlig hvis du kjører RAID5 el. 6. Endret 27. april 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
nilsah Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Altså dersom du driver med filoverføring så vil det alene lett kunne ta all ledig kapasitet til disk og kabel på NAS og PC. Jeg tviler på at QoS vil kunne hjelpe deg, men kanskje LACP kunne ha vært til dersom NAS støtter det. Ellers synes jeg du burde la filoverføringer få holde på i fred. LACP ser ut til å være en tjeneste som må settes opp i switchene, og jeg klarer ikke å se at mine switcher takler denslags teknologi. Lenke til kommentar
nilsah Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 F.eks om jeg holder på å kopiere filer fra PC til NAS mens jeg holder på å se på en video som ligger på NAS, hakker videoen jeg ser på,Her kan det jo like godt være NAS'en som får problemer.samme om jeg laster ned/opp noe fra internett som bruker mye av linjen.Ikke veit jeg hvilken nettlinje du har, men 100Mb/s linje er sånn ca 1/10 del av kapasitet på Gb LAN (les: switcher). Bør være rikelig igjen på LAN til å se film samtidig (hvilket tar ca 8Mb/s eller noe deromkring). Jeg vil gjette problemet ligger i NAS'en, lagring samtidig med levering krever litt futt. Særlig hvis du kjører RAID5 el. 6. Jeg har en 100/10 linje fra Get. Hmm, så du mener det er NAS, og ikke nettverket som er problemet? For ordens skyld, to av diskene er frittstående, mens de siste to kjører i RAID (SHR) Filkopiering mellom PC og NAS har aldri vært noen kjapp affære. Jeg kjørte nettopp en liten test med å kopiere filer mellom PC og NAS. Hastigheten lå stort sett mellom 10-12MB/sec fra NAS til PC, og 21-24MB/sec fra PC til NAS. Da var det ikke annen aktivitet kjørende hverken på PC, NAS eller nettverket ellers. Dette må vel sies å være ganske lave tall for et Gigabit nettverk? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Kommer bl.a an på hvilken NAS du har og skrive/lesehastigheten på diskene dine... Hvordan er det koblet opp/sammen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Gigabit gir ca 120 MB/sec, så nettverket skal ta unna mer enn 25MB/sec, ja. Dersom du ikke har massivt med pakkefeil (switcher bør i tilfelle blinke rødt eller lignende) tipper jeg det er NAS'en som er svakeste ledd i kjeden.Det man kan forsøke er å låne en ekstra PC for testkopiering (PC-til-PC), PC'er er (stort sett) relativt mye kraftigere enn et NAS.Det kan jo teoretisk være noe helt feil med en (eller begge) av switch'ene, men det har jeg aldri tidligere opplevd (enten slutter de helt å funke eller så er de "friske"). Lenke til kommentar
nilsah Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Kommer bl.a an på hvilken NAS du har og skrive/lesehastigheten på diskene dine... Hvordan er det koblet opp/sammen? Vel, det er en Synology DS413j, og den inneholder to WD NAS disker på 4TB, og to Samsung 2TB disker som kjører i RAID (SHR) Lenke til kommentar
nilsah Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Gigabit gir ca 120 MB/sec, så nettverket skal ta unna mer enn 25MB/sec, ja. Dersom du ikke har massivt med pakkefeil (switcher bør i tilfelle blinke rødt eller lignende) tipper jeg det er NAS'en som er svakeste ledd i kjeden. Det man kan forsøke er å låne en ekstra PC for testkopiering (PC-til-PC), PC'er er (stort sett) relativt mye kraftigere enn et NAS. Det kan jo teoretisk være noe helt feil med en (eller begge) av switch'ene, men det har jeg aldri tidligere opplevd (enten slutter de helt å funke eller så er de "friske"). Jeg har hatt adskillig større hastighet på kopiering til/fra andre PCer på nettverket ja. Har ingen her for å teste i dag. Ingen gøde lys på switchene nei. Tenker høyt her nå.. PC og NAS er koblet til samme switch, mens routeren er koblet til den andre switchen (som er forbundet med cat6 kabel). Det er vel ikke slik at all trafikk må via routeren? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Tenker høyt her nå.. PC og NAS er koblet til samme switch, mens routeren er koblet til den andre switchen (som er forbundet med cat6 kabel). Det er vel ikke slik at all trafikk må via routeren?Nei. Dette bestemmes av nettverksmasken (dvs. hva som er LAN). Enheter innenfor LAN'et kommuniserer direkte seg imellom (via switch'er). Alt som skal ut av LAN'et går via router (gateway ip-adresse). Router deler normalt ut nettverksmaske og gateway sammen med IP adressen (DHCP). I ditt tilfelle blir det; PC <-> Switch <-> NAS (dersom ting er satt opp riktig.) Endret 27. april 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Både diskene og NASen din skal yte mer enn det du oppnår, så på de punktene ligger ikke problemet tydeligvis... Hvis PCen og NASen er koblet til samme switch, så går ikke trafikken via routeren, nei.. Men hvis en av dem, eller noe annet du skal ha forbindelse med, er koblet til routeren eller den andre switchen, så vil trafikken naturligvis måtte gå igjennom de ekstra leddene og kunne miste noe fart, men det skal ikke utgjøre så mye under normale omstendigheter.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå