Gå til innhold

vegetarianer -hva skal man spise isteden for kjøtt?

Anbefalte innlegg

Menneske kan reflektere over dyras velferd.

Mennesker kan også reflektere over andre menneskers velferd. Det finnes utallige eksempler på folk jeg absolutt ikke forstår, og som etter min vurdering lever dårlige liv. Hvis vi godtar at det er bedre å ikke leve enn å leve et dårlig liv, da burde de valgt å ikke leve.

En enkel innvending er at jeg ikke er i en posisjon til å vurdere andre sine valg. Så lenge de selv er fornøyd med sitt liv er hva jeg synes temmelig irrelevant i denne sammenhengen.

Samtidig, hvis en ku har tilnærmet fri tilgang til mat, er skjermet fra de fleste farer og innimellom får besøk av en okse, er det ikke urimelig å anta at den har det rimelig bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Støtter deg 100%! Har selv en mor og en far som har vært vegetarianere i mange år, uten å ta skade av det. Så du trenger ikke være redd for noen ting om du spiser noenlunde variert. Om du spiser det samme som du gjorde før minus kjøttet er du nok allerede på god vei. Selv om mange mener at ett vegetarisk kosthold er kjedelig, er det fordi de ikke vet bedre :p

Jeg har selv vokst opp på ett vegetarisk kosthold, og har ikke savnet noen ting. Jeg spiser kjøtt, men det er i veldig moderate mengder. Og i tillegg kan du tenke på de millionene av indere som er vegetarianere! De lever jo i beste velgående!

Og om du ikke er veganer får du i deg mye av de viktige stoffene gjennom meieriprodukter. Om du er redd for proteinmangel, så spiser du bare egg. Egg inneholder forresten det proteinet som likner mest på det kroppen trenger.

I tillegg er bønner, pasta, ris og liknende gode kilder til kalorier.

Ikke begynn med proteinhake og liknende falske produkter. Er bare tull.

Mesteparten av kostholdet kommer naturlig, da du vil dytte i deg mer grønnsaker og frukt naturlig for å få inn det nødvendig kaloribehovet. ;)

Lenke til kommentar

Man får mye protein fra nøtter og bønner. Man får c-vitamin fra frukt og poteter... og mange andre mineraler ved å drikke grønn te... man klarer helt fint å leve uten kjøtt. Rødt kjøtt og stekt kjøtt kan være kreftfremkallende.

Man trenger ikke å drepe dyr for å overleve lenger, for vi lever i 2014 hvor det finnes enda bedre alternativer. Soya pølser og soya kjøtt har blitt populært

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er selv tidligere vegetarianer og veganer og prøver for tiden å få et kosthold med minimale mengder kjøtt.

Jeg syns de fleste nettsider som prøver å forklare proteiner og aminosyrer gjør det alt for komplisert, men her er en side som, hvertfall for meg, gjør det lettere å forstå hvilke aminosyrer man trenger og hvordan protein fungerer.

Og her er et skjema (.pdf) som kan hjelpe deg med å finne ut hva du bør spise i løpet av en dag for å ikke få for lite av de viktige aminosyrene.

Endret av Flying
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Samboeren min var vegitarianer i litt over et år. Var veldig bra for meg også, spiste mye mer fisk, og ble flinkere til å bruker grønnsaker og spesielt bønner i maten.

Har en veldig bra veggis kokebok jeg skal finne ut hva heter! Den er isåfall å anbefale :)

Men om det er pga dyr og miljø du velger å ikke spise kjøtt så kan du jo også benytte deg av slaktere. Der er kjøttet ofte renere, og ikke like horibelt mot dyrene. Norsk matproduksjon av dyr er heller ikke av den værste sorten, både når det kommer til dyr og miljø.

Lenke til kommentar

Samboeren min var vegitarianer i litt over et år. Var veldig bra for meg også, spiste mye mer fisk, og ble flinkere til å bruker grønnsaker og spesielt bønner i maten.

Om fisk er inne i bildet så er det ikke vegetarisk, men pescetarisk.

Endret av hugRmunR
Lenke til kommentar

Men om det er pga dyr og miljø du velger å ikke spise kjøtt så kan du jo også benytte deg av slaktere. Der er kjøttet ofte renere, og ikke like horibelt mot dyrene. Norsk matproduksjon av dyr er heller ikke av den værste sorten, både når det kommer til dyr og miljø.

Slaktere får ikke nødvendigvis kjøttet sitt fra andre steder enn de store slakteriene. Med mindre det er spesielt kjøtt (vilt og helårs utendørs) så kommer det fra akkurat samme forholdene som masseproduserte kjøttstykker.

Jeg snakket med en i storslaktindustrien og han kunne fortelle at de ofte solgte døde dyr til slaktere som så parterte selv. Så det er ikke nødvendigvis noen forskjell der, bortsett fra at du har friheten til å bestille stykkene slik du vil ha dem hos slakteren og at det er større sjanse for at de er partert ordentlig.

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det alltid skal komme noen og argumentere i mot å være vegetarianer. Virker nesten som om noen blir provosert av at noen ikke vil spise kjøtt. Er det ikke bare å la dem som ønsker å være vegetarianer få være det? Har forståelse for at vegetarianere argumenterer i mot å spise kjøtt, men ikke omvendt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vegetarianer. Har nesten nettop begynt. På grunn av miljø og dyrevelferd.

Ville det vært ok å spise kjøtt fra hjortevilt som lever i skog/fjell?

Hva med egg og melk fra økologiske gårder med frittgående dyr?

Bare lurer altså, har egentlig ikke så voldsomme motstillinger mot verken vegansk eller blandet kosthold...

Lenke til kommentar

Nei,jeg vil ikke spise noe kjøtt uansett! Jeg vil ikke drepe noe for å leve selv! Og til dere som mener at planter har liv, så er det feil. Planter kan ikke føle smerte, se, og de har ingen hjerne.

Frittgående egg og kylling= store haller hvor det er tusenvis av høner. Drålig, forurenset luft, går ikke an å bevege seg mye og de får ikke tilgang til naturlig dagslys. Kylling får bare leve 30 dager. Stakkars...

Og når det er høner, så blir de ofte avlivet etter et år fordi eggproduksjonen går saktere. I tilleg er kan disse hønene ha stått inne i små bur med ni andre høner, og med samme forholdene som nevt over.

Økologisk derimot er de FRITTGÅENDE i den sammenheng at de er frie. De kan gå ut og inn når de vil og kan grave eller tusle rundt.

Jeg tar dyrevelferd veldig alvorlig. Og kjøper aldri ekte pels, eller dyretestede ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vegetarianer. Har nesten nettop begynt. På grunn av miljø og dyrevelferd.

Ville det vært ok å spise kjøtt fra hjortevilt som lever i skog/fjell?

Hva med egg og melk fra økologiske gårder med frittgående dyr?

Bare lurer altså, har egentlig ikke så voldsomme motstillinger mot verken vegansk eller blandet kosthold...

Om jeg skulle måtte ha noe, så hadde det vært økologisk.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...